abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221469147
Hallo,

Klopt het dat een vonnis (incl dwangsommen) pas officieel geldt wanneer het vonnis door een deurwaarder is betekend bij de schuldenaar? Of is het betekenen bij diens advocaat voldoende?
pi_221469330
Ja, bij de schuldenaar, tenzij de schuldenaar domicilie heeft gekozen bij de advocaat, maar dat laatste gebeurt niet al te vaak bij dit soort zaken als ik het wel heb.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_221469388
Ja dit betrof een kort geding familierecht, domicilie kiezen zegt me niks.
Maar hoeveel waarde heeft een vonnis dat nog niet is betekend?
pi_221469621
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 00:31 schreef FMAK11 het volgende:
Ja dit betrof een kort geding familierecht, domicilie kiezen zegt me niks.
Maar hoeveel waarde heeft een vonnis dat nog niet is betekend?
Dat het een kwestie vam tijd is eer het betekent wordt, en dan uitgevoerd kan gaan worden.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_221469948
"Domicilie kiezen" houdt in dat iemand opdracht geeft om alle communicatie rond de zaak via het opgegeven adres te laten verlopen in plaats van dit naar het adres te (laten) versturen waar de persoon (of het bedrijf) zelf ingeschreven staat.

Als in dit geval de gedaagde domicilie heeft gekozen op het adres van de advocaat, is het vonnis nu dus betekend op het adres wat de gedaagde daarvoor had opgegeven. Als gedaagde niet gekozen heeft voor domicilie op een andere adres dan het adres waar hij/zij ingeschreven staat, is het waarschijnlijk een kwestie van enkele dagen voordat het vonnis ook op het inschrijvings adres betekend wordt.

Als tussen de advocaat en gedaagde is afgesproken dat alle communicatie via de advocaat verloopt, is er een reële kans dat de advocaat ergens in de stukken heeft opgenomen dat gedaagde domicilie kiest op het adres van de advocaat.

Mocht er een sprake zijn van domicilie op het adres van de advocaat:
Een deurwaarder zet zijn tijd graag efficiënt in en plant zijn post rondes waarschijnlijk op basis van gebied/postcode en niet op basis van zaaknummer. Als er dan toevallig in de buurt van de advocaat al meerdere adressen op de planning stonden om te bezoeken, kan het dat de advocaat het eerder ontvangt dan de gedaagde, omdat een rondje in de buurt van de gedaagde bijvoorbeeld pas ergens voor volgende week op de planning staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')