Persoonlijk reageer ik hier even vanuit het perspectief van zo'n vriendin. Ik heb zelf onlangs een vriendschap van ongeveer drie jaar beëindigd. In het begin klikte het goed, maar na verloop van tijd kwam er steeds meer kritiek en werd ik voortdurend gekleineerd. Ze moest altijd slimmer, succesvoller of beter zijn en als dat niet lukte, probeerde ze mij naar beneden te halen. Daarnaast had ze mij verteld dat mijn standaarden te hoog waren omdat ik alleen monogaam wil daten, terwijl ze zelf maanden achter een man aanliep, alles voor hem betaalde en haar leven volledig om hem draaide.
Voor mij was dat uiteindelijk de grens. Ik kan veel vergeven als iemand eerlijk zijn excuses aanbiedt en moeite doet om de vriendschap te herstellen. Maar als iemand structureel afspraken niet nakomt, zichzelf boven mij plaatst en mijn zelfvertrouwen probeert te ondermijnen, dan is de vriendschap gewoon voorbij. Daarom hangt het er ook vanaf wat er precies is gebeurd voordat je kunt zeggen dat iemand "zomaar" een vriendschap heeft beëindigd.