Inbreker in tranen om vrouw (96) die hem binnenlaat en glas water geeft: ‘Had mijn oma kunnen zijn’Of hij een glas water mag? En of hij ook naar het toilet mag? Een 96-jarige vrouw uit het Gelderse Nijkerk stemt toe. Maar later op de middag blijkt haar ketting gestolen, een erfstuk van haar moeder. „Na 72 jaar fijn en veilig in haar huis te hebben gewoond, is haar gevoel van veiligheid weg”, houdt de rechter voor.
Dat zegt de rechter tegen de 29-jarige Elvis B. uit Roemenië. Die kwam naar Nederland op zoek naar werk, maar kon dat niet vinden. In zijn thuisland lukte het B. ook niet om werk te vinden: hij had er een strafblad.
„Ik was een ongelukkig kind, ik ben in verschillende gevangenissen in Roemenië mishandeld.” Het was niet de enige keer dat hij betrapt is op strafbare feiten. In Italië werd hij het land uitgezet wegens bedelen. Ook in Frankrijk en Spanje bleken de autoriteiten niet onverdeeld gelukkig met zijn komst. Uiteindelijk belandde hij in Nijmegen.
„Bedelen en stelen”, vat zijn advocaat het leven van de man in de afgelopen jaren samen.
StrooptochtIn Nederland ging hij tussen november vorig jaar en februari dit jaar op strooptocht: negen woninginbraken in het hele land worden door justitie op zijn conto geschreven. Vooral sieraden en portemonnees behoorden tot zijn buit. Met net gestolen pinpassen kocht hij cadeaubonnen en eten bij een supermarkt.
Het waren telkens woningen van dames op leeftijd waar hij binnenkwam, merkt de officier van justitie op. „Negen keer heeft hij zich de toegang verschaft tot de woning van een hoogbejaarde vrouw van tussen de 80 en 98 jaar oud.”
WanhoopDat deed hij omdat hij geen andere mogelijkheden zag, vertelt de man. In Nederland heeft hij geen vaste woon- of verblijfplaats.
„Ik had geen idee waar ik werk moest zoeken en sprak geen Nederlands. En mijn familie wil niks van me weten. Dus ik ging naar binnen in die huizen omdat ik wanhopig was.” Dat gebeurde door het hele land: in Nijkerk, twee keer in Putten, Tiel, Oirschot, Doetinchem, Polsbroek, Hoogeveen en Bemmel.
Dat hij in Nijkerk ook de woning binnenging, ontkent hij. „Ik ben er wel geweest en heb ook water gedronken, maar ben niet binnen geweest”, vertelt hij wanneer de rechter hem daarnaar vraagt. Volgens de officier van justitie was hij dat wel degelijk. In de andere gevallen erkent B. zelf dat hij een huis is binnengegaan. „U toont, ook als u wordt betrapt, een zekere brutaliteit”, merkt de rechter uit.
FoldersDe twintiger ging met folders, die hij meenam uit een winkel, langs huizen. Als mensen hem dan binnen zagen, was hij ineens heel snel met het geven van zo’n folder. „En in één geval gaf u iemand zelfs een knuffel, terwijl u diegene niet kent”, houdt de rechter hem voor. „Da”, reageert de Roemeen in zijn moedertaal. De tolk vertaalt het rap: „Ja.”
Deur op slotDe dochters van de 96-jarige vrouw uit Nijkerk vertellen dat hun moeder de achterdeur tegenwoordig ook overdag op slot houdt. „Of het nou mooi weer is of niet. En ze mag beslist niemand binnenlaten die ze niet kent. Ze heeft te goeder trouw gehandeld en dat is nu weg.”
Meerdere keren barst B. in tranen uit. „Ze had mijn oma kunnen zijn. Ze heeft me binnengelaten, thee gegeven en ik heb gestolen”, zegt hij snikkend. Terwijl hij ontkent in Nijkerk binnen geweest te zijn. Als de rechter erop doorvraagt, valt de verbinding met de tolk weg. Als die even later hersteld is, krabbelt de man terug. „Dat ging over een andere vrouw”, reageert hij.
SpijtIn november veroordeelde een Nederlandse politierechter hem al voor een insluiping. Vrij snel daarna ging hij weer de fout in. Daarom wil de officier van justitie dat hij nu een forse straf krijgt. „Heb je spijt omdat je het hebt gedaan of omdat je betrapt bent?” vraagt ze zich af. Dat hij oude vrouwen als slachtoffers koos, noemt ze ‘misselijkmakend’. Ze eist een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van vier jaar. De advocaat van de man vraagt om hem vrij te spreken van de insluipingen in Nijkerk en Doetinchem. Voor de andere insluipingen geeft de man toe die gepleegd te hebben.
Terug naar RoemeniëHij vraagt om een gevangenisstraf die niet langer is dan drie jaar. Hij kan dan, na het uitzitten van een deel van de straf, zo snel mogelijk Nederland verlaten en teruggaan naar Roemenië. De uitspraak is over twee weken, op 5 augustus.
https://www.gelderlander.(...)unnen-zijn~ad7d3204/