abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221418791
Politie en justitie willen een soort strafpuntensysteem invoeren voor verkeersonveilig gedrag. Het idee is dat je 1 of meer punten straf krijgt bij verkeersonveilig gedrag. Bijv bij appen achter het stuur, of rijden zonder gordel krijg je 1 strafpunt. Moet je je voor een rechter verantwoorden, dan kun je 2 of 3 strafpunten krijgen. Heb je 6 strafpunten binnen een jaar, dan word je 'extra in de gaten gehouden', wat dat ook mag inhouden.
Verkeersboetes uitgedeeld door flitspalen tellen niet mee, schijnbaar ook niet als je met 30km/u te hard geflitst wordt.

https://www.nu.nl/binnenland/6404224/binnenkort-strafpunten-voor-verkeersonveilig-gedrag-zoals-appen-achter-het-stuur.html

Lijkt me vooral een administratieve draak, zonder tanden. Wat is 'extra in de gaten gehouden'? Als jij je binnen een jaar 2 of 3 keer voor een rechter moet verantwoorden vanwege je gedrag in het verkeer, of 6 keer gepakt bent vanwege appen achter het stuur, ben je hopelijk je rijbewijs een poosje kwijt lijkt me.

Waarom niet meer een Engels systeem? Als je daar 12 punten binnen 3 jaar hebt, ben je je rijbewijs tot 6 maanden kwijt. Voor een simpele snelheidsovertreding krijg je al 3 punten. Die kun je overigens afkopen weer door een speed awareness cursus te doen. Voor andere overtredingen kun je tot 11 punten in 1 keer krijgen.

Ik zou zeggen iets van 12 in 3 jaar. Snelheidsboetes tot 10-15 km/u te hard leveren geen punten op. En dan verschillende overtredingen een verschillend aantal punten (zie hier bijv). En eventueel kun je punten afgetrokken krijgen door een verkeersveiligheid cursus van een dag op eigen kosten te doen. Heb je 12 punten binnen 3 jaar, ben je automatisch je rijbewijs voor 6 maanden kwijt.
  vrijdag 24 juli 2026 @ 12:39:17 #2
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221418902
Onnodig linksplakken? 450 punten.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  vrijdag 24 juli 2026 @ 12:41:44 #3
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
  vrijdag 24 juli 2026 @ 14:01:41 #4
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221419771
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: