Dat is vrij onzinnig, want 'neerbuigend' is geen meetbaar iets, dat is een subjectieve ervaring.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 10:56 schreef Koekoekmakto het volgende:
Over het Dunning-Krüger effect (met minder kennis, meer overschatting van je prestaties) lees je regelmatig. Wat is de omgekeerde versie hiervan? Neerbuigend zijn naar anderen en overschatting van de eigen intellectuele capaciteiten.
Ik introduceer, bij deze, het Kaag-Schimmelpenninck effect.
Het hoeft geen wetenschappelijke basis te hebben voor mij. Zou wel mooi zijn als dit kwantificeerbaar zou zijn. Voor dagelijks gebruik voldoet dit voor mij.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 11:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is vrij onzinnig, want 'neerbuigend' is geen meetbaar iets, dat is een subjectieve ervaring.
Bovendien is Dunning-Kruger genoemd naar de onderzoekers die dit fenomeen ontdekten en beschreven, niet naar mensen die dit naar hun mening zouden tentoonspreiden.
Aha. Dank je. Dan is het Kaag-Schimmelpenninck effect toch iets anders.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 11:14 schreef Lichtloper het volgende:
[ afbeelding ]
Het tegenovergestelde van het Dunning Kruger effect is het Impostor Syndrome
Dat betekent dan dus niks, maar is zelf een beetje neerbuigend en naar doen over andere mensen met gebruik van namen van mensen die je niet moet.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 11:15 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Het hoeft geen wetenschappelijke basis te hebben voor mij. Zou wel mooi zijn als dit kwantificeerbaar zou zijn. Voor dagelijks gebruik voldoet dit voor mij wel.
Het is idd Dunning-Krüger, maar ik ben dan ook dom. Gelukkig bewijs jij regelmatig daarentegen het Kaag-Schimmelpenninck effect.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 11:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat betekent dan dus niks, maar is zelf een beetje neerbuigend en naar doen over andere mensen met gebruik van namen van mensen die je niet moet.
Prima, maar is niet de tegenstelling van het Dunning-Kruger-effect. Het is er eerder een mooi voorbeeld van.
Mensen die de troll Schimmelpenninck serieus nemen zijn erg vermakelijk.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 11:17 schreef Lichtloper het volgende:
Overigens heeft Schimmelpennick het volledig bij het juiste eind als hij het over ‘dom rechts’ heeft. Daarmee bedoelt hij niet dat rechts per definitie dom is, maar dat de argumenten steeds dommer en armoediger worden. Dat kan je zien als neerbuigend, maar het is ook een nauwkeurige beschrijving van de werkelijkheid.
De gemiddelde FOK! user in grafiekvormquote:Op vrijdag 24 juli 2026 11:14 schreef Lichtloper het volgende:
[ afbeelding ]
Het tegenovergestelde van het Dunning Kruger effect is het Impostor Syndrome
Denk eerder dat hij zichzelf isoleert en de verbinding hiermee kwijt raakt. Je moet niet recenseren op vorm maar beargumenteren op inhoud.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 11:17 schreef Lichtloper het volgende:
Overigens heeft Schimmelpennick het volledig bij het juiste eind als hij het over ‘dom rechts’ heeft. Daarmee bedoelt hij niet dat rechts per definitie dom is, maar dat de argumenten steeds dommer en armoediger worden. Dat kan je zien als neerbuigend, maar het is ook een nauwkeurige beschrijving van de werkelijkheid.
Ik vind het zeker geen belediging om met Kaag of Schimmelpenninck te worden vergeleken.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 11:18 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Het is idd Dunning-Krüger, maar ik ben dan ook dom. Gelukkig bewijs jij regelmatig daarentegen het Kaag-Schimmelpenninck effect.
Dat geloof ik helemaal.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 11:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het zeker geen belediging om met Kaag of Schimmelpenninck te worden vergeleken.
Primaquote:Op vrijdag 24 juli 2026 11:24 schreef Droopie het volgende:
Schopje naar VER
Als het een erkend begrip wordt mag ie wel weer terug naar R&P
Vaak wel. Maar dat veelvuldig gebruik van dom vind ik een teken van jezelf oppompen. Beetje onbescheiden ook. Als je argumenten echt goed zijn, heb je dat niet nodig. Maar goed, het is een columnist. Dan mag je in de overdrive. En jezelf slim vinden mag ook natuurlijk. Op LinkedIn kun je smullen van de zelfbevlekking.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 11:49 schreef opgebaarde het volgende:
Schimmelpenninck is een baas en heeft vaak gelijk
Dat is net het probleem met dat domrechts, ze zijn doof voor elk argument of feit en baseren hun standpunt op hun gevoel. Nog meer argumenten er tegen aan gooien is eigenlijk ook gewoon 'dom'.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 12:06 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Vaak wel. Maar dat veelvuldig gebruik van dom vind ik een teken van jezelf oppompen. Beetje onbescheiden ook. Als je argumenten echt goed zijn, heb je dat niet nodig. Maar goed, het is een columnist. Dan mag je in de overdrive. En jezelf slim vinden mag ook natuurlijk. Op LinkedIn kun je smullen van de zelfbevlekking.
Ik denk dat het beter is om je argumenten en stijl af te stemmen per doelgroep. Geen kans geven op martelaarschap of een Calimero strategie.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 12:49 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat is net het probleem met dat domrechts, ze zijn doof voor elk argument of feit en baseren hun standpunt op hun gevoel. Nog meer argumenten er tegen aan gooien is eigenlijk ook gewoon 'dom'.
Een ontdekt fenomeen door onderzoekers waar geen statistische basis voor was. Als we dan zo wetenschappelijk willen gaan ouwehoeren.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 11:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is vrij onzinnig, want 'neerbuigend' is geen meetbaar iets, dat is een subjectieve ervaring.
Bovendien is Dunning-Kruger genoemd naar de onderzoekers die dit fenomeen ontdekten en beschreven, niet naar mensen die dit naar hun mening zouden tentoonspreiden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |