abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221264568
Hallo

We hadden hier voor onze kleinkind een abonnement voor Penny afgesloten. Dat was vorig jaar. Kostte 95 euro. Zou 1 jaar doorlopen.

Zie op mijn rekening dat er voor dit jaar bijna 120 euro is afgeschreven. Het is dus stilzwijgend verlengd. Dat mag blijkbaar tegenwoordig. Oké... maar dan zou ik het recht behouden om na 1 maand te kunnen opzeggen.

Ik stuurde een mail met verzoek om abonnement met onmiddellijk ingang te stop zetten en het bedrag te retourneren. ( minus die ene maand )

Krijg ik als antwoord:

Het abonnement wat is afgesloten is tot wederopzegging. Als u het abonnement, al dan niet tussentijds, wenst te beëindigen dan kunt u ons dit berichten dan verwerken wij dit voor u. Bij een tussentijdse opzegging zal het abonnement per direct worden stopgezet en zal u voor de resterende abonnementsperiode een waardebon toegezonden waarmee u een abonnement naar keuze kunt afsluiten of losse edities kunt bestellen via de website www.bladenbox.nl. Deze voorwaarde staat in de algemene voorwaarden waarmee u akkoord bent gegaan bij het afsluiten van het abonnement. Er zal geen restitutie zijn in de vorm van geld. Graag vernemen wij uw keuze.

Een tegoedbon? Naar mijn weten mag dat niet. Ben in de algemene voorwaarden gedoken en daar staat het volgende:

De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één kwartaal.
De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één kwartaal.
Voor vakbladen geldt dat ieder afgesloten abonnement wordt gezien als een abonnement dat uit hoofde van een beroep wordt afgesloten. Voor uit hoofde van een beroep afgesloten abonnement geldt de wet-en-regelgeving rondom zakelijke abonnementen. Abonnementen op vakbladen zijn niet tussentijds opzegbaar, maar zijn opzegbaar per einde van de gefactureerde abonnementsperiode. Indien een abonnement op een vakblad als consument wordt afgesloten is het aan de consument zelf om hier melding van te maken bij het aangaan van de overeenkomst. Indien dit voorafgaand aan het afsluiten van een abonnement niet wordt gedaan, dan geldt de wet-en-regelgeving zoals deze is vastgelegd bij zakelijke abonnementen.
Wanneer volgens de Wet van Dam recht is op een restitutie van het abonnementsgeld zal dit altijd worden uitgekeerd in de vorm van een tegoedbon. Bij overlijden zal het geld worden overgemaakt naar het rekeningnummer waarvan ook betaald is.
Wij hanteren de losse verkoopprijs van het magazine voor het berekenen van het resterende tegoed, waarvoor een tegoedbon wordt uitgegeven.
De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.

Mijn vraag aan jullie is het volgende:

Mag dit zomaar: een tegoedbon aanbieden?

Als ik rondkijk op internet kom ik dit tegen:
Bij stilzwijgende verlenging van een tijdschrift bent u niet verplicht om een tegoedbon te accepteren. Volgens de ACM ConsuWijzer mag een abonnement maximaal met 3 maanden worden verlengd. Na verlenging geldt een opzegtermijn van maximaal 1 maand, en heeft u recht op terugbetaling van het teveel betaalde geld.

En als ik hierop kijk:
https://service.abonnemen(...)end-worden-verlengd-
Dan staat dat het resterende bedrag wordt terug gestort.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Of mag Penny inderdaad een tegoedbon uitkeren ipv geld?

Kijk, als ik pech heb, dan heb ik pech... maar ik wil even weten wat er wel of niet mag.
pi_221264604
Ten eerste: ALTIJD DE KLEINE LETTERTJES LEZEN!!!
Ten tweede: Zet het aflopen van zo'n abbo minstens drie maanden van tevoren in je agenda/mobiel.
Ten derde: Stuur ruim voor het aflopen van die periode een aangetekende brief met daarin duidelijk dat jij geen verlenging wil.
Ten vierde: Het afgeschreven bedrag gewoon storneren.
pi_221264605
Volgens mij kunnen ze je, als je recht hebt op restitutie, niet verplichten een tegoedbon te accepteren. Algemene voorwaarden kunnen wettelijke consumentenrechten niet zomaar beperken. Ik zou dit daarom voorleggen aan ACM ConsuWijzer, die kunnen precies aangeven wat in jouw situatie geldt.
pi_221264614
NB: TS, ik heb je OP maar half gelezen. Ik heb slechts mijn ervaring met dit soort geldklopperij gedeeld.
Hopelijk heb je er iets aan.

Ik neem nooit meer een abonnement. Behalve dan mijn Ziggo-abo omdat dat niet anders kan.
Tijdschriften koop ik los.
pi_221264655
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 16:03 schreef Thaddeus het volgende:
Volgens mij kunnen ze je, als je recht hebt op restitutie, niet verplichten een tegoedbon te accepteren. Algemene voorwaarden kunnen wettelijke consumentenrechten niet zomaar beperken. Ik zou dit daarom voorleggen aan ACM ConsuWijzer, die kunnen precies aangeven wat in jouw situatie geldt.
Heb hun maar een mailtje gestuurd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 16:05 schreef Hiddendoe het volgende:
NB: TS, ik heb je OP maar half gelezen. Ik heb slechts mijn ervaring met dit soort geldklopperij gedeeld.
Hopelijk heb je er iets aan.

Ik neem nooit meer een abonnement. Behalve dan mijn Ziggo-abo omdat dat niet anders kan.
Tijdschriften koop ik los.
Ik ben er ook niet blij mee maar is voor kleinkind dus om nou elke 2 weken 1 te kopen en dan daarheen brengen...
Persoonlijk heb ik ook een hekel aan abonnementen.
pi_221264669
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 16:15 schreef Attitude het volgende:

[..]
Heb hun maar een mailtje gestuurd.
[..]
Ik ben er ook niet blij mee maar is voor kleinkind dus om nou elke 2 weken 1 te kopen en dan daarheen brengen...
Persoonlijk heb ik ook een hekel aan abonnementen.
Dat begrijp ik. Maar geef dan aan haar ouders dit bedrag zodat je kleindochter het zelf kan kopen.
Of stort maandelijks een bedrag op haar rekening. Als ze die heeft.
  dinsdag 7 juli 2026 @ 17:11:29 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221265039
Mogelijk wordt het lastig omdat de tegoedbon in de algemene voorwaarden staat opgenomen en daarmee ben je akkoord gegaan.

Maar….

quote:
Krant, tijdschrift of proefabonnement mag niet onbeperkt verlengen

Voor een abonnement op de krant of een tijdschrift gelden bijzondere regels. Zo’n abonnement mag niet langer dan 3 maanden doorlopen.
https://consument.acm.nl/(...)te-looptijd-opzeggen

Zij hebben dus met een jaar verlengd. Dat mocht niet. Daar zou ik ze op wijzen. Omdat dat hun fout is, zou ik eisen dat ze je driekwart van het vooruitbetaalde abonnementsgeld terugbetalen. En dan voor wat nog resteert een tegoedbon accepteren of die maanden het abonnement nog laten doorlopen (kleindochter blij).
The love you take is equal to the love you make.
pi_221265453
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 16:18 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Dat begrijp ik. Maar geef dan aan haar ouders dit bedrag zodat je kleindochter het zelf kan kopen.
ik vind dat juist wel een leuk cadeau van grootouders. Niet elk abonnement is meteen geldklopperij. Mijn opa en oma gaven mij vroeger ook een abonnement op de Power Unlimited. Ik keek er elke maand naar uit en had het zelf waarschijnlijk nooit gekocht. Dat maakte het juist zo’n leuk en attent cadeau.
pi_221270219
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 16:18 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Echt zulke goede adviezen voor iets wat helemaal niet meer aan de orde is.
  dinsdag 7 juli 2026 @ 23:19:30 #10
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_221270312
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 15:54 schreef Attitude het volgende:
Zie op mijn rekening dat er voor dit jaar bijna 120 euro is afgeschreven.
Gewoon storneren.

(geen grap)
Colleziono francobolli di bambini
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')