Beau van Erven Dorens moest flink afzien na laxeermiddel: 'Zat hele nacht als omgekeerde geiser op wc' Beau van Erven Dorens (55) heeft onlangs een weinig plezierige ervaring gehad met een laxeermiddel. De presentator moest een darmonderzoek ondergaan en daarom een 'onheilspellende vloeistof' drinken. Daarna bracht hij uren door op het toilet. Dat vertelt Beau in zijn nieuwste column in het magazine Mezza.
![maxresdefault.jpg]()
In de column schrijft Beau dat hij die ochtend een darmonderzoek heeft ondergaan. 'In onze familie komt een erfelijke vorm van darmkanker voor, dus moet ik soms op controle', legt hij uit. Ter voorbereiding moest hij een laxeermiddel innemen.
'Om 18.00 uur mengde ik in een maatbeker de eerste portie van het laxeermiddel met water. Er ontstond een onheilspellende, dikke vloeistof. Met een lepel roerde ik de klonten eruit', schrijft de voormalig RTL Tonight-presentator. 'De bijsluiter sprak van overgeven, flauwvallen en allerlei andere ongein. Er stond niets in over uitstelleritus. Dat heb ik opgelost met bier.'
Beau vertelt dat het drankje 'intens goor' smaakte, waardoor hij 'stuiptrekkend door de keuken sprong'. 'Alsof je de gemalen balzak van een uitgedroogde kameel aanlengt met het sap van een kilo uitgelekte vissenkoppen. Moet ik daar een halve liter van drinken?' vraagt hij zich af in zijn column. 'We zetten mensen op de maan, maar we kunnen geen laxeermiddel met aardbeiensmaak maken?'
![ANP-479541800.jpg?itok=gppmnJev&offsetX=0&offsetY=0&cropWidth=1023&cropHeight=575&width=1024&height=576&impolicy=dynamic]()
Vervolgens wachtte hij urenlang, zonder dat er iets gebeurde. 'Heb ik weer, dacht ik. Lig ik morgen met die slang in mijn reet de witte jas van die arme arts onder te sproeien.' Uiteindelijk merkt Beau toch dat het middel begint te werken. 'Toen begon het opeens te borrelen in mijn darmen. Vervolgens zat ik de hele avond en nacht als een omgedraaide geiser op de wc.'
Het darmonderzoek verliep voorspoedig. 'Vier vrouwen namen mij behendig onder handen. "Op je zij liggen", zeiden ze. "Knieën omhoog." Ik deed alles gedwee en keek op een beeldscherm mee naar een natuurdocumentaire die zich afspeelde in mijn dikke darm.'
De arts traceerde een ongevaarlijke mini-poliep. 'En toen die was afgeknipt, kreeg ik een wit broodje kaas met roomboter. Heerlijk.' Opgelucht fietste Beau door het park naar huis. 'Dankbaar voor mijn gezondheid en dankbaar voor de medische wetenschap.'