Als de hoge raad hier in mee gaat, zal dit 1 groot debacle worden als het ook nog eens terugbetaalt moet wordenquote:Rechtbank oordeelt: verkeersboetes in 2024 en 2025 onterecht verhoogd
De Nederlandse regering had de verkeersboetes in 2024 en 2025 niet mogen verhogen. Dat heeft een rechtbank in Utrecht bepaald. Door deze verhoging is er een scheefgroei ontstaan tussen verkeersboetes en boetes voor andere strafbare feiten, zo oordeelt de rechtbank.
In 2024 zijn de verkeersboetes in Nederland met 10 procent omhooggegaan. Dat heeft deels te maken met inflatie, maar was ook bedoeld om de begroting sluitend te maken. Vorig jaar stegen de boetes mee met de inflatie, waardoor boetes zo'n 3,2 procent stegen.
De kantonrechter wijst erop dat er sprake is van een verkapte belastingheffing bij verkeersovertreders als verkeersboetes gebruikt mogen worden om de begroting rond te krijgen.
"Dat is niet toegestaan en het belang van de Rijksbegroting kan daarom geen argument zijn om de boetes te verhogen. Als dat wel zo zou zijn, dan zouden de boetes ongelimiteerd verhoogd kunnen worden om gaten in de begroting te dichten."
Maar mag dat bij gewone inkomstenbelastingen dan wel? Of de btw? Of de vermogensbelasting?quote:De kantonrechter wijst erop dat er sprake is van een verkapte belastingheffing bij verkeersovertreders als verkeersboetes gebruikt mogen worden om de begroting rond te krijgen.
"Dat is niet toegestaan en het belang van de Rijksbegroting kan daarom geen argument zijn om de boetes te verhogen. Als dat wel zo zou zijn, dan zouden de boetes ongelimiteerd verhoogd kunnen worden om gaten in de begroting te dichten."
Dat waren ze dan ook gewoon van plan.quote:Als dat wel zo zou zijn, dan zouden de boetes ongelimiteerd verhoogd kunnen worden om gaten in de begroting te dichten."
Eeeey!! He hequote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:46 schreef Moonversion het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)5-onterecht-verhoogd
[..]
Als de hoge raad hier in mee gaat, zal dit 1 groot debacle worden als het ook nog eens terugbetaalt moet worden
Gaat ook niet om de straf an zich. Gaat om de consequentie die te hoog isquote:Op vrijdag 3 juli 2026 15:20 schreef nixxx het volgende:
Regering had dan ook moeten zeggen dat de boetes verhoogd werden voor verkeersveiligheid.. op zich vind ik dit soort belastingen op asociaal of gevaarlijk verkeersgedrag niet zo’n probleem.
Niet voor mij, dit is slecht nieuws voor heel veel Nederlandersquote:Op vrijdag 3 juli 2026 20:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Eeeey!! He he
Dit is positief!
Nu iedereen die een nieuwe boete krijgt bezwaar maken met deze uitspraak in de achterzak.
Dat komt doordat onze overheid boetes gebruikt als begrotingsopvulling en niet waarvoor het bedoeld is: extra.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 21:15 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Niet voor mij, dit is slecht nieuws voor heel veel Nederlanders
Ik heb namelijk al jaren geen boete meer gehad. Dat betekent dat ze het boete bedrag van een ander verlagen, dat er ergens compensatie moet plaats vinden. Dus dat gaat iedereen weer geld kosten, alleen de mensen die een boete hebben gehad zullen het als positief ervaren.
Raak deze.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 21:22 schreef VEM2012 het volgende:
Het is een vorm van détournement de pouvoir. Het gebruiken van een bevoegdheid voor een ander doel dan waar deze voor is gegeven.
Maar pas op, ook al is dat zeer evident, de kans dat de rechter (of beter Hof Leeuwarden) recht spreken belangrijker gaat vinden dan de staatskas is zeer klein.
Het blijft natuurlijk belachelijk dat op een invalideplek parkeren een hogere boete oplevert dan mishandeling. En dan nog daarbij opgeteld dat bij mishandeling zelden tot vervolging over wordt gegaan, want dat is allemaal lastig…
Artikel 3:3 Awb. Staat standaard in mijn bezwaarschriftquote:Op vrijdag 3 juli 2026 21:22 schreef VEM2012 het volgende:
Het is een vorm van détournement de pouvoir. Het gebruiken van een bevoegdheid voor een ander doel dan waar deze voor is gegeven.
Maar pas op, ook al is dat zeer evident, de kans dat de rechter (of beter Hof Leeuwarden) recht spreken belangrijker gaat vinden dan de staatskas is zeer klein.
BTW en inkomstenbelasting kunnen eenvoudiger belast worden. Vermogensbelasting is in de meeste landen, ook in Nederland niet toegestaan vanwege Art 17 mensenrechten. Een vermogensrendementsbelasting is toegestaan, binnen Art 17 mits dit op werkelijk behaalt rendement op vermogen is.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 15:02 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Maar mag dat bij gewone inkomstenbelastingen dan wel? Of de btw? Of de vermogensbelasting?
En die wordt dan weer standaard afgewezen, omdat ze denken dat je een gang naar de rechter teveel tijd en moeite vindt. Uiteindelijk speelt iedereen hetzelfde vieze spel.quote:
Daarom voor laten komen. Dat kost je hooguit wat tijd.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 10:20 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
En die wordt dan weer standaard afgewezen, omdat ze denken dat je een gang naar de rechter teveel tijd en moeite vindt. Uiteindelijk speelt iedereen hetzelfde vieze spel.
Met weer tot gevolg dat ik verantwoordelijk ben voor de te hoge werkdruk en dat ze daardoor weer geen bruggetjes kunnen onderhouden en wat allemaal nog meer voor kinderachtig gezeik. Vervolgens tref je een rechter die een goede dag kan hebben en snapt dat je in de maling wordt genomen of je treft zo'n heks die je bewust verder de put in wil trappen en dan mag je lekker naar Arnhem om daar je verhaal te doen. Kost je dan ook nog iets meer dan tijd.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 10:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daarom voor laten komen. Dat kost je hooguit wat tijd.
Herkenbaar maar ik ga door. Hoger beroep gaat schriftelijk maar je mag ook een zitting verzoeken indien gewenst.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 10:29 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Met weer tot gevolg dat ik verantwoordelijk ben voor de te hoge werkdruk en dat ze daardoor weer geen bruggetjes kunnen onderhouden en wat allemaal nog meer voor kinderachtig gezeik. Vervolgens tref je een rechter die een goede dag kan hebben en snapt dat je in de maling wordt genomen of je treft zo'n heks die je bewust verder de put in wil trappen en dan mag je lekker naar Arnhem om daar je verhaal te doen. Kost je dan ook nog iets meer dan tijd.
Laat maar.
Dat is strijdlustig van je, maar voor mij is het één groot brok frustratie.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 10:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Herkenbaar maar ik ga door. Hoger beroep gaat schriftelijk maar je mag ook een zitting verzoeken indien gewenst.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 4 juli 2026 10:40 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat is strijdlustig van je, maar voor mij is het één groot brok frustratie.
Neem mijn geld maar, ik heb het niet nodig.quote:
Laat het OM werken voor je betaalde boete. Dus de volgende keer naar de volgende zaak verwijzen:quote:Op zaterdag 4 juli 2026 11:01 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Neem mijn geld maar, ik heb het niet nodig.
Nou en, het geld moet ergens vandaan komen, op deze manier komt het niet uit mijn portemonneequote:Op vrijdag 3 juli 2026 22:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat komt doordat onze overheid boetes gebruikt als begrotingsopvulling en niet waarvoor het bedoeld is: extra.
Dat is fout 1 en daar moet je niet de boeterijders voor aankijken.
We zouden ook gewoon een overheid kunnen hebben die zich wel een de regels houdt…quote:Op zondag 5 juli 2026 08:55 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Nou en, het geld moet ergens vandaan komen, op deze manier komt het niet uit mijn portemonnee
Dan moet ik me aan de belachelijke snelheidslimiet houden en dat is onmogelijk dus dat gaat nooit gebeuren.quote:Op zondag 5 juli 2026 09:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
We zouden ook gewoon een overheid kunnen hebben die zich wel een de regels houdt…
dat kan, als ze je pakken moet je betalen, risico van de sportquote:Op zondag 5 juli 2026 09:32 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dan moet ik me aan de belachelijke snelheidslimiet houden en dat is onmogelijk dus dat gaat nooit gebeuren.
Dat is het probleem niet, ze willen dat ik het standaard doe. Als ik me aan de regels houd, me netjes gedraag en fatsoenlijke gesprekjes voer dan zou ik dat moeten merken in de wereld om me heen.quote:Op zondag 5 juli 2026 09:35 schreef Moonversion het volgende:
[..]
dat kan, als ze je pakken moet je betalen, risico van de sport
Ook verkeerde mindset.quote:Op zondag 5 juli 2026 08:55 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Nou en, het geld moet ergens vandaan komen, op deze manier komt het niet uit mijn portemonnee
Alleen mag het niet op deze manier dus eindelijk een rechter die fatsoenlijk recht spreekt.quote:Op zondag 5 juli 2026 08:55 schreef Moonversion het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |