abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221223566
quote:
Agressieve buizerd valt mensen aan in Groningen: 'Het gaat heel snel'

Fietsers en voetgangers in de Groningse gemeenten Het Hogeland en Eemsdelta moeten oppassen voor een agressieve buizerd. De beschermde roofvogel kan vanwege het broedseizoen mensen aanvallen. Op de weg tussen Bedum en Stedum is een waarschuwingsbord geplaatst.

"Het gaat heel snel", zegt een man tegen RTV Noord. Hij is naar eigen zeggen de afgelopen tijd al een paar keer aangevallen door de buizerd. "Het voelt alsof iemand iets naar je hoofd gooit." De man kwam er telkens ongedeerd vanaf. "Hij laat je meteen weer los. Hij klapt er even op en dan vliegt hij weer verder."

Play Video 15 seconden terugspoelen

"De buizerd heeft nu jongen dus hij is heel beschermend", legt natuurfotograaf Wilco van der Laan uit. De buizerd heeft een nest hoog in een boom langs de Stedumerweg, op een rustig stuk natuur maar wel pal naast de weg.

"Het is een prachtig, onvervalst Groninger landschap, met veel bomen én veel muizen, dus hij heeft hier een prima broedplek", zegt de natuurfotograaf.

Actiefoto
Van der Laan is niet bang voor een aanval. "Dan kan ik een mooie actiefoto maken", zegt hij. Toch snapt hij dat zeker niet iedereen daarop zit te wachten, zeker mensen met kleine kinderen niet. "Die laat je niet zomaar even fietsen hier." De buizerd is een beschermde vogelsoort in Nederland en mag dus niet verstoord worden. Ook het nest is het hele jaar beschermd en mag absoluut niet verplaatst worden. Inwoners hebben de situatie daarom te accepteren, zegt Van der Laan. "Het is de natuur: de buizerd beschermt zijn nest."

Als het goed is, is de buizerd vanzelf over een tijdje niet meer agressief. "Het broedseizoen duurt van maart tot augustus. Dan is het even oppassen."
https://nos.nl/artikel/26(...)n-het-gaat-heel-snel

Agressief of beschermend? Het hangt vaak af van het perspectief.

pi_221223598
quote:
Inwoners hebben de situatie daarom te accepteren, zegt Van der Laan. "Het is de natuur: de buizerd beschermt zijn nest."
Juist. Gewoon met rust laten dus. Dat dier heeft net zoveel recht daar te zijn als de menselijke inwoners.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 14:12:23 #3
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221223619
Top. Wij maken ook deel uit van die natuur, dus respecteer die dieren. Zij hebben ook recht op leven. Zij zitten er overigens in de winter niet zo lekker warm bij als wij, dus heb respect.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221223749
Team buizerd.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 14:33:09 #5
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221223765
Kunnen we een voorbeeld aan nemen.
pi_221223822
Godskolere, als het al nieuws is dat een roofvogel zijn nest beschermt, zijn we toch wel afgezakt qua algemene kennis. Je moet ook die Schotse hooglanders in de duinen niet gaan lopen dissen. En nee, er staan geen hekken of hangen geen netten in de natuur.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_221223864
Het zal wel niet voor niks zijn dat deze vogel zo territoriaal is.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 14:54:47 #8
117098 Hathor
Effe niet
pi_221223874
Kunnen buizerds goed buizen?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 14:54:54 #9
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221223876
Maar eerlijk is eerlijk. Deze ziet er toch wel behoorijk agressief uit.

Niet alle buizerds zijn natuurlijk zo.

pi_221223941
In het bos waar ik vaak kom staat op een bepaald pad sinds een paar weken ook zo'n bordje. Waarom is dat nieuwswaardig?
  vrijdag 3 juli 2026 @ 15:25:04 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221223972
We noemen hem Hamza. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221224126
Het is weer één buizerd die het verpest voor de rest.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')