abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 juni 2026 @ 10:35:38 #1
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221195480
Hallo allen,

ik ben mij aan het verdiepen om voor mijn bedrijf verder te gaan met eigen transport.
ik ben eigenlijk op zoek naar ondernemers of medewerkers van transportbedrijven die ervaring hebben met de kosten, tarieven van eigen vrachtwagens ipv vervoer uitbesteden (groupagetransport).

Vragen zoals;
-Wat kost een stilstaande vrachtwagen maandelijks nu echt?;
-Hoe 'duur' is het om leeg te rijden?;
-Wat zijn bekende of grote valkuilen binnen transport;

Ik kan en heb natuurlijk gerekend met 'basiscijfers' , wat kost een manuur, gemiddelde verbruik, stoptijd, afschrijving. Maar hoop dat hier iemand anders wat meer over zou kunnen vertellen?
Lachen joh.
  dinsdag 7 juli 2026 @ 10:58:33 #2
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221262734
Toen ik 12 jaar geleden een gepensioneerde transportondernemer vroeg of hij last heeft gehad van concurrentie uit Oost-Europa was zijn antwoord resoluut: het succes van een transportonderneming valt of staat met de planning. De vrachtwagens moeten vol zitten.

Logisch, want de loonkosten vallen mee vergeleken met de brandstofprijs. De marges zijn flinterdun, dus zodra een wagen leeg of niet rijdt lopen de kosten verder en moet dat gecompenseerd worden door vele kilometers met volle vrachtwagens.

Als jij met je bedrijf vaste routes hebt met een vaste hoeveelheid goederen dan kan het een overweging zijn. Denk aan het uitbesteden van werkzaamheden aan een ander bedrijf waarbij het eindproduct weer terugkomt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221372696
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 10:35 schreef Pajanus het volgende:
Wat zijn bekende of grote valkuilen binnen transport;
Concurrentie uit goedkope landen / goedkope chauffeurs is anno 2026 nog steeds echt een grote valkuil voor de Nederlandse transport/koerier bedrijven.

Vrachtauto die stilstaat kost altijd geld. Hoeveel hangt af van hoe belangrijk die vrachtwagen is voor je inkomsten.
  Moderator maandag 20 juli 2026 @ 21:26:13 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221394379
Een vrachtwagen+oplegger kost sowieso een kleine ¤1000 per maand aan verzekering heb ik wel eens gehoord.

Tja, concurrentie van Oostblok. Ik weet niet, als je je afspraken goed na komt en ze duidelijk communiceert ben je al een heel stuk voor.
Als wij op het werk dingen laten vervoeren doen we dat altijd met Nederlandse firma's. Echter onze grootste Europese klant heeft een samenwerking met 5G die ook allemaal oostblokkers stuurt. Je weet nooit wanneer ze komen en ze presteren met vaak genoeg om op vrijdagmiddag om 15u te komen om te laden. Jammer joh, maandag ben je de eerste :W Ze komen deze week ook iets ophalen. Of ze met een of twee opleggers komen en of dit nou woensdag of vrijdag is weten we nog niet :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_221503375
Eigen transport als in eigen auto's om alleen je eigen handel mee weg te brengen, of eigen transport als in een transporttak erbij openen om voor opdrachtgevers te gaan rijden zónder eigen handel?

In het eerste geval: de meerwaarde ligt in het sneller kunnen leveren en daardoor beter kunnen bedienen van je klanten. Wat het kost is daarbij niet zo heel spannend, aangezien (aangenomen redelijke waardedichtheid en behoorlijk volume) de transportkosten maar een klein deel van de totale kostprijs zijn. En dan weegt een beetje hogere kosten niet tegen de veel hogere omzet op. Het nadeel is wel dat je zelf moet zorgen voor onderhoud, vervangende chauffeurs bij ziekte, code-95 bijscholing, tachograafadministratie, etc etc. En voor je het weet heb je daar ook halve dagen iemand mee aan het werk. Kortom, dat gaat eigenlijk alleen bij serieus volume en behoorlijke waardedichtheid. Kleine vrachtjes goedkope handel kun je beter iemand anders laten rijden, groupagevervoerders en bodediensten zat.

Als je je als vervoerder wil aanbieden aan opdrachtgevers, dan moet je je goed realiseren dat een transportbedrijf al heel goed draait met een nettoresultaat tussen 0 en +2%. De meesten zitten daar onder, en en deel draait dus structureel verlies. Als ik moest beginnen, was dat dus alvast niet de markt waar ik in zou stappen. Komt het 24-uurs karakter van de industrie nog bij. Ik heb een HBO studie logistiek gedaan, maar mijniebelleh daarvoor. Ik heb heel bewust de kant van de productielogistiek gekozen toen.
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_221503396
Wil je als zelfstandige zelfstandig werk gaan binnenhalen bij diverse werkgevers? Gaat hem niet worden met groupage denk ik.

Wil je als zelfstandige gaan rijden voor een transportbedrijf? Kan, mits je daar ook gewoon wordt ingedeeld en ze op vrijdag mededelen wat je werk op maandag zal gaan worden.

Heb je bepaalde soort goederenstroom wat je voorkeur heeft en ben je in staat om je eigen pallets te laden en te lossen

Volgens mij, is er echt weinig lol meer te beleven en is het alleen maar wachten, stilstaan en klagen bij het loket.. en dieseltoeslag/ prijs, die mag jij allemaal gaan voorschieten he :'(

Ken je al mensen in t wereldje?
Hell To The Liars
pi_221503425
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 22:52 schreef Bartholomeus het volgende:
Eigen transport als in eigen auto's om alleen je eigen handel mee weg te brengen, of eigen transport als in een transporttak erbij openen om voor opdrachtgevers te gaan rijden zónder eigen handel?

In het eerste geval: de meerwaarde ligt in het sneller kunnen leveren en daardoor beter kunnen bedienen van je klanten. Wat het kost is daarbij niet zo heel spannend, aangezien (aangenomen redelijke waardedichtheid en behoorlijk volume) de transportkosten maar een klein deel van de totale kostprijs zijn.
Fruit *O*
Ik zit toevallig in dat wereldje en wij hadden meerdere vervoerders..

Waarvan eentje (geen klein bedrijfje) die legde mij uit, ik moet 165 euro hebben per uur, was rond 2010.

Maar als ik om 0800 belde, stond die om 0900 uur op de stoep en om 1200 was die gelost bij bv het ompakstation..

Nu, denk ik, valt de winst halen, als je snachts op de terminal allemaal containers gaat uithalen en bij een vervoerder op de Maasvlakte neerzet.

Hoeven zijn chauffeurs de terminal niet meer op als het allerjezus druk is in de vroege ochtend.
Hell To The Liars
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')