Bij Argentinië - Oostenrijk hadden we al bepaalde associaties, bij Duitsland - Paraguay zijn die niet beter. Maar goed, laten we het over voetbal hebben. Dit is de derde KO-wedstrijd en daar gaan we van genieten. Al kan dit zomaar eenrichtingsverkeer worden.
Duitsland haalde voor het eerst sinds 2014 de KO-fase. Toch wonderlijk, de WK-winnaars van 2006, 2010 en 2014 wachten samen nog altijd op hun eerste winst in de KO-fase sinds de WK-winst. Duitsland begon overtuigend. 7-1 tegen Curacao, keurig gewerkt. Maar daarna ging het snel minder. Ivoorkust en Ecuador zijn natuurlijk geen triviale opponenten, maar daar ging het toch allemaal wel moeizaam tegen. Een late 2-1 tegen de Ivorianen was voldoende voor de winst, tegen Ecuador lukte het met wat rustende spelers helemaal niet en werd er 2-1 verloren. Belangrijk lijken goaltjesdief Undav, niet eens een basisklant, en linksback Brown. En vooral het collectief. Dat was in 2002 genoeg voor een finale, maar toen was er de beste prestatie van een keeper op een WK OOIT, als je het mij vraagt. Oliver Kahn was een fenomeen. Dat niveau heeft Neuer niet. Ik vind dit Duitsland toch wel kwetsbaar.
Paraguay was voor mijn gevoel ooit een topland, komt vooral omdat ze net toen ik internationaal voetbal ging volgen top 10 stonden in de FIFA wereldranking. Daar ben ik nu op teruggekomen, al hadden ze in die tijd wel goede spitsen. Santa Cruz, Valdez, Cardoso. Dat waren tijden, want Paraguay heeft nu geen enkele goede spits. Een wondergoal vroeg in de wedstrijd tegen Turkije redde de Paraguayanen, daardoor was 0-0 tegen Australië voldoende na een pijnlijke 4-1 tegen de VS. Misschien kunnen ze het Duitsland defensief lastig maken, aanvallend verwacht ik precies niets.
Op het genoemde WK van 2002 speelden Duitsland en Paraguay ook hun eerste KO-potje tegen elkaar. Dat was toen nog de achtste finale natuurlijk. 1-0 na een saaie defensieve wedstrijd en een goal van de Duitsers in de laatste minuut. Een vriendschappelijke pot werd in 2013 wel spectaculair 3-3. Dikke prima. Daar tekenen we nu voor, en dan pingels. Maar goed, dat gaat niet gebeuren. Duitsland zal wel winnen na een saaie, stugge pot. U kunt rustig dus op tijd een tukje doen en gewoon eerst Nederland - Marokko kijken, hopen dat de commentator niet roept dat Duitsland door is en daarna kijken. Of de uitslag vernemen, zo u wilt.