Zelfde vraag nog eens, nu halverwege de Tour!
Klassement ziet er als volgt uit:
1. Vingegaard
2. Evenepoel +0.30
3. Ayuso +0.46
4. Seixas +0.59
5. Lipowitz +1.08
6. Del Toro +1.32
Vingegaard won de openingstijdrit, was het sterkst op de Tourmalet en kon alle achtervolgers van zich afhouden, maar in de rit naar Le Lioran was hij juist kwetsbaar en verloor hij wat tijd op de andere favorieten. Hij lijkt niettemin voorlopig toch licht favoriet, ondanks zijn zware Giro in de benen - en heeft natuurlijk ook als enige al eens een Tour gewonnen (twee zelfs), dus adeldom verplicht!
Evenepoel moest aanvankelijk lossen naar Le Lioran, maar herstelde uitstekend en kwam uiteindelijk nog als eerste mens over de finish (robots dus niet meegerekend). Eigenlijk rijdt hij een beetje zoals Dumoulin in zijn beste jaren, en ergens is dat ook logisch, want ze hebben een beetje dezelfde sterktes en zwaktes. Als Vingegaard geen winst meer pakt, kan hij consolideren en dan toeslaan in de tijdrit.
Ayuso rijdt nog een klein beetje passief, maar toch ook wel weer sterk. Ze gaan bij Lidl-Trek kennelijk ook vol voor het ploegenklassement en willen Skjelmose (7e op 2:09) ook kort in het klassement houden, dat is wel in zijn nadeel vermoed ik. Ik zie hem niet zo snel helemaal door het ijs zakken, dus als de anderen dat wel doen profiteert hij daar als eerste van.
Seixas geeft nog geen krimp, je merkt nergens aan dat die jongen nog geen 20 is. Hij kan gewoon mee met de besten, en had zelfvertrouwen genoeg om zelfs nog even een ploegmaat op kop van het pelotonnetje te zetten gisteren in volle finale. Hij gaat nu nog niet winnen lijkt me, zelfs niet als we alleen met mensen fietsen in plaats van robots, maar het is bijna onvermijdelijk dat hij óóit een Tour wint lijkt me.
Lipowitz heeft zich er toch wel lichtjes verrassend tussen gefietst. Zit ook gevangen in ploegentactieken, twee kapiteins op een schip is zeker geen voordeel. Alleen als hij er echt met kop en schouders bovenuit blijkt te steken in de laatste week heeft hij een heel klein kansje.
Del Toro staat op een kleine achterstand na zijn slechte dag van gisteren. Als er geen robots meer in koers zijn is hij wel opeens de onbetwiste kopman en heeft hij een loeisterk team om zich heen, dat is natuurlijk wel in zijn voordeel. Als hij wil winnen moet de robot in kwestie wel spoedig iets tegenkomen, anders is het misschien te laat voor hem.