abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221156923
Wat nu ook weer zichtbaar wordt in Nederland is het sfeertje van 'tot het gaatje gaan op het werk, doe je dat niet dan ben je zwak'. Het is ontzettend warm buiten plus hoge zonnekracht en nog vinden mensen dat we ons niet zo aan moeten stellen en moeten werken. Binnen of buiten het maakt niet uit. Doe je dat niet, dan hebben mensen daar een mening over.

Prioriteiten als de zorg moeten blijven draaien, maar net zoals restaurants waar koks zich de tering zweten in de keuken (lekker fris ook), de Efteling, de bouw sluit gewoon lekker de boel een (half) dagje. Het is niet prettig voor het personeel en veel dingen kunnen echt wel een dagje wachten.

Anyways, is dat iets wat jullie zelf ook voelen en daardoor je je grenzen op je werk niet of te laat aan geeft?
pi_221157101
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 16:27 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wat nu ook weer zichtbaar wordt in Nederland is het sfeertje van 'tot het gaatje gaan op het werk, doe je dat niet dan ben je zwak'. Het is ontzettend warm buiten plus hoge zonnekracht en nog vinden mensen dat we ons niet zo aan moeten stellen en moeten werken. Binnen of buiten het maakt niet uit. Doe je dat niet, dan hebben mensen daar een mening over.

Prioriteiten als de zorg moeten blijven draaien, maar net zoals restaurants waar koks zich de tering zweten in de keuken (lekker fris ook), de Efteling, de bouw sluit gewoon lekker de boel een (half) dagje. Het is niet prettig voor het personeel en veel dingen kunnen echt wel een dagje wachten.

Anyways, is dat iets wat jullie zelf ook voelen en daardoor je je grenzen op je werk niet of te laat aan geeft?
Ja, dat voelen wij (ik neem mijn collega's even erbij) ook. Diverse vallen uit of staan op punt van instorten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_221157114

zeker
pi_221157237
Absoluut.
Zo werk ik uit principe nooit over.

Tevens als ik merk dat iemand onder zijn/haar verantwoordelijkheid uit poogt te komen door wat taken mijn kant op te schuiven, om dan uiteraard vervolgens wel zelf met de eer te willen gaan strijken, dan is mijn standaard antwoord: "dat zou ik wel willen, maar helaas heb ik daar geen zin in. Dus ja, dan gaat het over he :W "
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  FOK!Fotograaf vrijdag 26 juni 2026 @ 17:16:26 #5
364681 over_hedge
pi_221157249
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 16:27 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wat nu ook weer zichtbaar wordt in Nederland is het sfeertje van 'tot het gaatje gaan op het werk, doe je dat niet dan ben je zwak'.
Wat een onzin. Dat is juist niet Nederlands. Andere landen zijn echt 100x erger van het kijk mij eens goed zijn want ik werk 12 uur per dag. We staan er juist om bekend zo goede werk/levensbalans te hebben
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_221157394
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 17:16 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Wat een onzin. Dat is juist niet Nederlands. Andere landen zijn echt 100x erger van het kijk mij eens goed zijn want ik werk 12 uur per dag. We staan er juist om bekend zo goede werk/levensbalans te hebben
Werk/levensbalans heeft niks te maken met wat er op je werk van je gevraagd wordt en of je dat ook waar kan maken. Werken onder een bepaalde druk bijvoorbeeld.
  FOK!Fotograaf vrijdag 26 juni 2026 @ 17:35:49 #7
364681 over_hedge
pi_221157417
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 17:32 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Werk/levensbalans heeft niks te maken met wat er op je werk van je gevraagd wordt en of je dat ook waar kan maken. Werken onder een bepaalde druk bijvoorbeeld.
Vandaar dat ik dan ook het stukje "wat nu ook weer zichtbaar word in Nederland" reageerde. Dat je zwak zou zijn als je dat niet doet. Die cultuur is hier juist niet.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_221157558
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 17:35 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Vandaar dat ik dan ook het stukje "wat nu ook weer zichtbaar word in Nederland" reageerde. Dat je zwak zou zijn als je dat niet doet. Die cultuur is hier juist niet.
Maar liefst 46% van de werknemers zal zich niet ziekmelden terwijl hij of zij wel ziek is uit angst om collega’s teleur te stellen. Daarbij meldt 43% zich niet omdat hij of zij van mening is dat het werk niet kan worden overgenomen.

https://www.acture.nl/twe(...)zich-ziek-te-melden/

Ik vraag me af waar deze angst voor teleurstelling uit bestaat. Ik kom niet verder dan bang zijn dat collega's meer van diegene verwachten. Daarbij kun je je ook direct afvragen hoe gezond een hoop werkplekken in Nederland zijn met zulke aantallen.
pi_221158236
Zeker, ook meerdere keren aangegeven dat de omstandigheden moeten veranderen maar dat zie ik zo 1, 2, 3 niet gebeuren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 19:56:11 #10
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221158245
Ze denken dat ze me nu kunnen imponeren met een passieve grote smoel en de passieve mededeling dat ik een slechtere beoordeling zou kunnen gaan krijgen _O- bitch please, IDGAFF. Nee, deze dagbesteding kan me helaas niet meer imponeren.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  maandag 29 juni 2026 @ 10:56:54 #11
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221180577
Ik denk dat je echt compleet wereldvreemd bent, dat denk ik.
in NL hebben we al heel veel plichten voor werknemers (wat overigens goed is).

Hoe denk je dat het in fabrieken in duitsland, polen, Frankrijk er aan toe gaat?

Daar werken ze gewoon met 35 graden binnentemperatuur hoor.

Wij horen hier bij de rijkste <10% van de hele wereld en mensen zijn vergeten dat er geld verdiend moet worden.
Langzaam stopt alle productie hier en achteraf vragen we ons af hoe we het kwijt zijn geraakt.
Lachen joh.
  maandag 29 juni 2026 @ 11:05:38 #12
33189 RM-rf
1/998001
pi_221180634
Ik werk over de grens
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_221181658
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Maar liefst 46% van de werknemers zal zich niet ziekmelden terwijl hij of zij wel ziek is uit angst om collega’s teleur te stellen. Daarbij meldt 43% zich niet omdat hij of zij van mening is dat het werk niet kan worden overgenomen.

https://www.acture.nl/twe(...)zich-ziek-te-melden/

Ik vraag me af waar deze angst voor teleurstelling uit bestaat. Ik kom niet verder dan bang zijn dat collega's meer van diegene verwachten. Daarbij kun je je ook direct afvragen hoe gezond een hoop werkplekken in Nederland zijn met zulke aantallen.
Dit vind ik echt zo zonde om je dan maar niet ziek te melden. Geen gezond werkklimaat en ik vind wel ziek=ziek. Lekker op kantoor iedereen met je gehoest en geproest komen aansteken zit ik echt niet op te wachten.

Gelukkig denken mijn collega's er net zo over dus dit speelt bij ons niet. Wat ik wel heb meegemaakt is dat je een bonus kreeg als je je een heel jaar niet ziek had gemeld, (andere werkgever). Dat zou echt verboden moeten zijn.
  maandag 29 juni 2026 @ 13:51:28 #14
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221181670
Tegenwoordig wel. Dat moest wel nadat ik ooit voor een detacheerder werkte waarbij ik dat niet deed en waardoor ik door stress, tinnitus ontwikkelde en een jaar later een soort aanval van meniere (das war einmal, zal ook wel gerelateerd zijn aan dat al beschadigde binnenoor/slakkenhuis, maar is daarna ook nooit meer zo ernstig gebeurd. Ik geloof in de zin: the body keeps the score. Die trapte als eerste op de rem.).

Ik zit tegenwoordig bij een hele fijne werkgever waar ik heel goed mijn grenzen kan aangeven die dan ook worden gerespecteerd. Maar daar heb ik ook jaren voor nodig gehad.

[ Bericht 0% gewijzigd door SEMTEX op 29-06-2026 14:00:42 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_221181841
Tegenwoordig wel, maar daar heb ik wel heel lang over gedaan. Zelfs in het begin bij mijn huidige werkgever kon ik dat nog lang niet altijd even goed. Lag overigens niet aan de werkgever, maar vooral aan mezelf.
En het leuke is dat de werkgever het juist op prijs stelt dat ik dat een stuk meer ben gaan doen. Inmiddels heb ik 2 promoties gemaakt, verdien ik bijna het dubbele van toen ik in dienst kwam, werk ik een dag minder en is mijn werk-privé-balans echt fantastisch.

Afgelopen week met de hitte overigens niets gezegd natuurlijk, de airco op kantoor deed het prima :7
pi_221183208
Hier meestal wel, maar het is natuurlijk een beetje afhankelijk van de situatie. Bijvoorbeeld 9 tot 5 betekent niet dat ik om 5 uur alles laat vallen, maar er wel naar streef om dan te kunnen afsluiten. En moet dat onverhoopt toch (bijv een audit of een systeem ligt plat of een andere niet-dagelijkse gebeurtenis), dan zoek ik naar compensatiemogelijkheden. Ik heb vaak gewerkt voor werkgevers waar plus uren worden bijgehouden en je ter compensatie op rustige dagen eerder dan normaal weg kunt. Die doe ik ook gewoon. Of ik wijs op overwerk vergoedingen en dat meer-tijd een bepaalde waarde vertegenwoordigt.

Ik had ooit eens een collega die zich nooit ziek wilde melden, omdat hij dat niet collegiaal vond. Ik heb meerdere malen gehad dat als ik ziek werd, hij al liep te snotteren. Dit was na de corona crisis. Volgens mij heb ik het wel tegen hem gezegd, volgens mij ging hij later vaker thuiswerken in dit soort grens gevallen.

Dat wegcijferen voor een organisatie na de zoveelste keer weg te moeten zie ik niet meer zitten. Iemand die niet eens weet wie daboman is besluit na misschien 3 vergaderingen dat ik boventallig geworden ben. En ik heb ook heel wat mensen met overspannheid/burnout of mismatch zien omvallen of vertrekken.
pi_221183556
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 17:34 schreef Daboman het volgende:
Hier meestal wel, maar het is natuurlijk een beetje afhankelijk van de situatie. Bijvoorbeeld 9 tot 5 betekent niet dat ik om 5 uur alles laat vallen, maar er wel naar streef om dan te kunnen afsluiten. En moet dat onverhoopt toch (bijv een audit of een systeem ligt plat of een andere niet-dagelijkse gebeurtenis), dan zoek ik naar compensatiemogelijkheden. Ik heb vaak gewerkt voor werkgevers waar plus uren worden bijgehouden en je ter compensatie op rustige dagen eerder dan normaal weg kunt. Die doe ik ook gewoon. Of ik wijs op overwerk vergoedingen en dat meer-tijd een bepaalde waarde vertegenwoordigt.
Bij mij worden m'n uren niet bijgehouden. Dat is pas fijn. Je doet je werk en als je eerder of later naar huis gaat is dat prima. Je moet er geen misbruik van maken natuurlijk, maar dat doen mensen niet.

Nooit meer inklokken, wat een idioterie vond ik dat, alsof het een gevangenis was.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221185820
Vorig jaar tijdens een klus bij een klant waar het binnen 33 graden was dit niet afgemaakt. Gewoon niet te doen.

Dit jaar heeft mn collega (die er vorig jaar bij was) bij de hittegolf van afgelopen week gezegd: we gaan alleen als de klant een werkende airco heeft. Met de afgebroken klus van vorig jaar nog in het achterhoofd hebben is dat ook gebeurd.

Op de zaak draait de airco. Dus daar was het wel aardig uit te houden.

Los van de hitte: doordat reistijd aardig aan kan tikken, heb ik soms lange dagen. Geen probleem, maar bij meerdere lange dagen in dezelfde week moeten ze er toch echt rekening mee houden dat ik vervolgens een keer wat later begin of een middag vrij pak.
Alle overuren worden geregistreerd als tijd voor tijd. En die tijd neem ik ook op. Zo kan ik met 26 vakantiedagen per jaar (obv fulltime) toch 8 of 9 volle weken vakantie opnemen verspreid over het jaar + nog wat losse dagen.

Als ze willen dat er meer uren personeel beschikbaar is dan wat ik volgens contract moet werken, moeten ze meer personeel aannemen. "Het is druk" is het probleem van de werkgever die te veel opdrachten aanneemt en/of te weinig personeel in dienst heeft.
pi_221187964
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 18:17 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Bij mij worden m'n uren niet bijgehouden. Dat is pas fijn. Je doet je werk en als je eerder of later naar huis gaat is dat prima. Je moet er geen misbruik van maken natuurlijk, maar dat doen mensen niet.

Nooit meer inklokken, wat een idioterie vond ik dat, alsof het een gevangenis was.
Inderdaad, door dat sturen op output in plaats van uren en niet aan onzin als inklokken hoeven doen ben ik zelf juist ook veel flexibeler geworden.
Mijn eerste werkgever was wel met inklokken en had ook strikte werktijden (8:30-12:30 en 13:00-16:45) terwijl het ook gewoon simpel kantoorwerk was. Gevolg was dat mensen ook heel star werden. De meesten kwamen om 8:25 ofzo binnen, gingen dan 5 minuten spelletjes spelen op hun telefoon en zetten om stipt 8:30 de pc aan _O-
pi_221213732
Hilarisch. Ik zie bij de gemiddelde werknemer alleen "dit werk boeit me geen fuck en ga totaal niet m'n best doen als ik maar salaris krijg en ieder jaar meer". Maar hier op Fok gaat iedereen tot het gaatje :')
Facts don't care about your feelings
  donderdag 2 juli 2026 @ 11:19:00 #21
483584 incel
they/them
pi_221213911
Als ze me m'n zin niet geven meld ik me ziek zo simpel is het.
  donderdag 2 juli 2026 @ 11:27:16 #22
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221214111
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 17:16 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Klopt, je hoort van expats juist dat ze staan te kijken dat bijna iedereen daadwerkelijk om 17u afsluit en vertrekt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 2 juli 2026 @ 11:29:39 #23
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221214162
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 11:06 schreef YoshiBignose het volgende:
Hilarisch. Ik zie bij de gemiddelde werknemer alleen "dit werk boeit me geen fuck en ga totaal niet m'n best doen als ik maar salaris krijg en ieder jaar meer". Maar hier op Fok gaat iedereen tot het gaatje :')
Misschien moet jij eens fatsoenlijk personeel aannemen, het valt op dat jij altijd met de meest bizarre statements over werknemers komt aanzetten. Dit soort sentiment zijn zelfs de meeste studenten op hun studentenbaantje al ontgroeid. :|W
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_221214339
quote:
16s.gif Op donderdag 2 juli 2026 11:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Klopt, je hoort van expats juist dat ze staan te kijken dat bijna iedereen daadwerkelijk om 17u afsluit en vertrekt.
Toen ik nog moest inklokken (achterlijk systeem) was ik zo ontzettend goed in om precies 7:00 in te klokken en om 15:30 precies weer uit te klokken. Ik heb echt maanden met hooguit paar minuten verschil. Als ik om X uur vrij ben, reken maar dat ik dan ook minuut later buiten sta.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221214843
quote:
16s.gif Op donderdag 2 juli 2026 11:29 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Misschien moet jij eens fatsoenlijk personeel aannemen, het valt op dat jij altijd met de meest bizarre statements over werknemers komt aanzetten. Dit soort sentiment zijn zelfs de meeste studenten op hun studentenbaantje al ontgroeid. :|W
Laat me niet lachen. Bij elke grote organisatie waar ik contact mee heb krijg je ongeïnteresseerd personeel aan de lijn die bij ieder klein dingetje aangeven dat je bij iemand anders moet zijn. Niemand boeit het wat en doet misschien wel wat ze opgedragen worden maar niks meer. Ook bij winkels of bedrijven zie je dit.

Het enige bizarre statement in dit topic is 'tot het gaatje gaan op het werk, doe je dat niet dan ben je zwak'. Dan denk ik aan een land als Japan... maar zeker niet NL.
Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')