Ikke!!!quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:08 schreef Koekoekmakto het volgende:
Het fenomeen om samen te praten over problemen waarbij de naald in de groef blijft hangen. Bij rumineren (zonder co) zit je in je eentje rondjes te draaien.
Wie maakt zich hieraan ook wel eens schuldig? En waar zit dan de tik in de plaat?
Wat ik wel heb geleerd in mijn lange leven is dat praatjes geen gaatjes vullen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:08 schreef Koekoekmakto het volgende:
Het fenomeen om samen te praten over problemen waarbij de naald in de groef blijft hangen. Bij rumineren (zonder co) zit je in je eentje rondjes te draaien.
Wie maakt zich hieraan ook wel eens schuldig? En waar zit dan de tik in de plaat?
Levenslessen zijn altijd welkom. Het kan het duwtje zijn om uit het rumineren te komen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:21 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wat ik wel heb geleerd in mijn lange leven is dat praatjes geen gaatjes vullen.
Praten is goed, doelen benoemen en strategieën uitwerken. Maar dan meteen de daad bij het woord voegen.
Het wattus?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:24 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Levenslessen zijn altijd welkom. Het kan het duwtje zijn om uit het rumineren te komen.
Ja hallo, ik ben Hiddendoe. Niet Bill Gates.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:32 schreef Koekoekmakto het volgende:
Zou het corumineren zichzelf in stand kunnen houden. Dat het hoort om 'problemen' te bespreken in plaats van vissen oid.
Rumineren betekent het herhaaldelijk en langdurig nadenken over je gevoelens en problemen, vaak zonder tot een oplossing te komen. Het is een passieve manier van omgaan met negatieve gedachten en kan leiden tot psychische problemen zoals depressie.quote:
O dat. Ja dat ken ik wel. Van die treurwilgen die eindeloos wilden ouwehoeren over allerlei voor en tegens, met als gevolg dat er dus geen moer gebeurde.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:40 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Rumineren betekent het herhaaldelijk en langdurig nadenken over je gevoelens en problemen, vaak zonder tot een oplossing te komen. Het is een passieve manier van omgaan met negatieve gedachten en kan leiden tot psychische problemen zoals depressie.
Maar waarom wordt dit niet gewoon slabakken genoemd?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:40 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Rumineren betekent het herhaaldelijk en langdurig nadenken over je gevoelens en problemen, vaak zonder tot een oplossing te komen. Het is een passieve manier van omgaan met negatieve gedachten en kan leiden tot psychische problemen zoals depressie.
Aangenaam. Ik ben Koekoek Makto. Mijn neefje Turuk speelde in Avatar. Ik ben een kind van Manoek en Kroepoek Makto. Padoek is mijn broer en de vader van Turuk. Maar dit terzijde.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:39 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja hallo, ik ben Hiddendoe. Niet Bill Gates.
Weet ik veel. Ik ben geen psielegoog. Vond het leuk om er een topic over te openenquote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:46 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Maar waarom wordt dit niet gewoon slabakken genoemd?
Waarom nou weer zo'n interessant klinkende definitie die duur klinkt maar in feite geen zak voorstelt?
Kee dan. Jij bent mijn soulmate, tweelingziel of weetikveelwat. Ik ben nooit zo'n zweefteef geweest.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:48 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Weet ik veel. Ik ben geen psielegoog. Vond het leuk om er een topic over te openen
Je juicht te vroeg. Mensen zijn helaas de domste levensvorm op deze planeet.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:24 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Levenslessen zijn altijd welkom. Het kan het duwtje zijn om uit het rumineren te komen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:08 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Je juicht te vroeg. Mensen zijn helaas de domste levensvorm op deze planeet.
En waarom zijn ze dat? Voornamelijk omdat de mens nog steeds denkt het scherpste mes in de keukenla te zijn.
Eigendunk, kapsones, misplaatst superioteursgevoel.Nog meer levenslessen! Look who is juichin now. Maar waarover zit jij te slabakken?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
Voornamelijk over dit forum. Want dat is heel vaak huilen met de pet op.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:31 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Nog meer levenslessen! Look who is juichin now. Maar waarover zit jij te slabakken?
Het is wat ruw, maar het is ook geen afspiegeling van de wereld. Eerder een concentratie van randfiguren. Neem het niet te zwaar. Tis maar tijdverdrijf.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:43 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Voornamelijk over dit forum. Want dat is heel vaak huilen met de pet op.
Sterkte. Hopelijk komen de gemoedsrust en omstandigheden in beter vaarwater tztquote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:17 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik geloof dat ieder mens met alles wat hij/zij doet - ook destructief gedrag - wel iets positiefs wil bereiken.
Als je bijvoorbeeld een drankverslaving hebt, begrijp je waarschijnlijk best wel dat je jezelf nog meer ten gronde richt als je blijft doorgaan met drinken. Dat is echter niet de reden waarom je toch naar de fles grijpt. Je grijpt naar de fles, omdat het de snelste manier is die jou de minste inspanning kost om je zo snel mogelijk beter te voelen.
Rationeel weet je dat jij jezelf daarmee kapotmaakt. Echter je voelt niet met jouw ratio. Het brein werkt zo dat de meest primaire behoeftes ook de meeste prioriteit hebben, wat in de eerste plaats zuurstof door ademhaling is. Als je zorgen aan jouw hoofd hebt, ervaar je dus angst. Voor hetzelfde geldt zou je angst ervaren omdat je merkt dat vanuit de bosjes een gevaarlijk op jou zit te loeren: in dat geval moet je snel handelen en heb je geen tijd om na te gaan of jouw angsten realistisch zijn.
~~~~~~~
Als je merkt bij jezelf dat je aan het rumineren bent zoals jij dat beschrijft, wordt het in de praktijk alleen maar erger als jij je veroordeeld voelt op het feit dat jij dat doet. Het maakt dan niet uit of jij zelf degene bent die jou daarop bekritiseerd of dat andere mensen dat doen. In beide gevallen ga jij daardoor nog meer stress ervaren en wordt het des te moeilijker om uit die spiraal te komen.
Het helpt misschien als jij je realiseert dat wanneer niemand jou verteld zou hebben dat het fout is om te blijven piekeren, jij jezelf waarschijnlijk er ook niet op zou veroordelen. Piekeren/nadenken doe je immers om het probleem waarmee je worstelt te kunnen begrijpen, want dan begrijp je ook wat je kunt doen om het probleem op te lossen.
Mensen wijzen jou er vaak wel op dat teveel piekeren niet goed is en dat je afleiding moet zoeken. En dan? Met afleiding zoeken alleen los jij jouw problemen niet op. Gaat het die mensen daadwerkelijk om jouw welzijn of om dat van zichzelf? Als zij aan jou niet merken dat jij piekert = je worstelt met problemen en je weet zelf niet goed hoe je die op moet lossen, heeft dat ook effect op hen. Niet iedereen is daadwerkelijk zo betrokken dan hoe ze zich werkelijk voordoen. Ze willen gewoon dat jij ophoudt met gedrag waardoor zij zichzelf mogelijk ook chagrijniger kunnen gaan voelen, maar geven dat voor zichzelf niet toe en geloven van zichzelf dat ze empathisch zijn naar jou toe, omdat ze lieve woorden tegen je zeggen.
Klinkt zwaarmoedig en negatief misschien. Zo bedoel ik het niet: dit is gewoon hoe mensen vaak in het algemeen met elkaar omgaan. We zijn allemaal in de eerste plaats bezig met onszelf, wat logisch is want we moeten in de eerste plaats voor onszelf kunnen zorgen.
Ik ben ook een echte piekeraar en tot nu toe heb ik daar ook te weinig grip op. Meerdere keren van een psycholoog de oefening gekregen om mezelf per dag met een kookwekker een halfuur 'piekertijd' toe te staan en dan is het afgelopen. Ik raak alleen maar gefrustreerd daardoor, omdat het mij niet lukt.
Vorige week met een POH gesproken die eerst gewoon naar mij luisterde en daarna begreep dat ik met serieuze problemen worstel en dat het dus niet raar is dat ik pieker. Alleen die erkenning alleen al geeft mij meer rust.
Ik las het ook en bedacht daarna dat het blijven praten over problemen ook een sociale verwachting kan zijn. Je informeert naar elkaars welzijn en dan kan iemand herhaaldelijk leeglopen tot het punt dat de plaat blijft hangen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:40 schreef DoubleDip het volgende:
Las hier vandaag ook over op het nieuws. Je probleem met anderen bespreken is op zich niks mis mee. Het kan nieuwe inzichten en gezichtspunten opleveren. Ik ben zelf niet van het eindeloos herkauwen. Je hebt er alleen maar jezelf mee en het lost niks op. Als het zaken zijn waar je niks aan kunt doen is het helemaal zinloos. Dus lekker doorgaan met je leven en blijf niet hangen in zelfmedelijden zou ik zeggen.
Als je vrienden bent hoor je elkaar soms ook even een schop onder de kont te geven. Het leven is nou eenmaal hard en soms zit het mee en soms tegen. Deal with it. Moet tenslotte ook als je later groot bent nietwaar?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:18 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Ik las het ook en bedacht daarna dat het blijven praten over problemen ook een sociale verwachting kan zijn. Je informeert naar elkaars welzijn en dan kan iemand herhaaldelijk leeglopen tot het punt dat de plaat blijft hangen.
Misschien zijn er ook mensen die elkaar hierin versterken. Het voordeel van het niet delen van problemen is minder herkauwen (daartegenover wel meer een gevoel van isolatie). Maat houden bij iets wat je in beslag neemt is lastig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |