abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221051913
Graag wil ik twee vragen stellen over ons eiken spant. Het spant met raam heeft waterschade opgelopen doordat niet alle eiken houten balken goed op elkaar aansloten.

Ik heb nu enerzijds te maken met een openstaande kier en anderzijds watervlekken in het spant. Over de kier is verschil van inzicht omdat plaatser niet echt een oplossing weet. Hij is geen voorstander van houtvuller en anderzijds niet van een wig. Hoe denken jullie hierover?

Dat zelfde is van toepassing op de ontstane watervlekken. Er is al oxaalzuut toegepast en polijsten met een staalborstel. Dit lijkt nog niet de oplossing. Wat kunnen we nog meer doen om de vlek weg te werken of camoufleren?

Alvast bedankt voor hulp en advies.

maandag 15 juni 2026 @ 17:47:21 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_221052201
Als je dit soort dingen bouwt van massief eikenhout, hoort dat er een beetje bij. Je kan het eigenlijk alleen voorkomen in een geconditioneerde omgeving en als je dat niet hebt kan je het een beetje in de hand houden door er iets op te smeren (olie, verf, beits).

Dus onbehandeld eikenhout in een omgeving met temperatuur en vochtigheid wisselingen is een garantie op kieren. Als je er houtvulmiddel of wigjes ertussen smeert of duwt, wordt het er alleen maar lelijker op/erger van.
  maandag 15 juni 2026 @ 17:49:39 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_221052220
Oxaalzuur schijnt trouwens alleen te werken (aldus iemand op woodworking.nl) als het hout minder dan 14% vochtig is. Ik denk niet dat je die vlekken er helemaal uit krijgt, maar met schuren denk ik dat je wel een heel eind komt. Als ik mij niet vergis is het het looizuur dat naar de oppervlakte van het hout komt.
pi_221052295
Vandaag is er een kleine poging gewaard met een staalborstel op de boor. Daarmee werden de kringen wat minder, maar na 5 minuten leken de vlekken weer zichtbaarder te worden.
pi_221059038
Kier in onbehandeld eiken bij een raam met vocht erin krijg je nooit netjes dicht, tenzij je van tevoren olie of beits erop smeert. Wig of houtvuller wordt inderdaad snel lelijk. Die vlekken: oxaalzuur werkt soms maar alleen als het hout echt droog is, eerst met vochtmeter checken. Staaldraadborstel kan tannine weer naar boven halen, verklaart dat het na een dag weer zichtbaarder wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')