Uiteraard blijft er verder mogelijkheid om documentaires of boeken die veel discussie oproepen hier te bespreken.
Als jullie het niks vinden, hoor ik het wel
Mijn eigen boekentip is btw De verborgen Taal van Eetstoornissen van Peggy Claude-Pierre. Heeft mij en mijn zusje erg geholpen met problemen verwant aan eetstoornissen.
Misschien is het wel een keigoed idee als alle hier genoemde boeken eveneens in een sticky topic geplaatst worden
De boeken die ik zo weet en waar ik of nu mee werk of gebruikt heb zijn:
en
Misschien dat er ook een aantal centrale topics kunnen komen over problemen die vaak voorkomen, om enig overzicht te behouden?
(Gewoon een ideetje dat me net te binnen schoot )
Als konijn gilt, Truddi Chase:
Bij deze vrouw wordt er op latere leeftijd MPS vastgesteld. In de loop van het boek herinnert ze zich steeds meer over haar verschrikkelijke jeugd, en dan vooral over het misbruik van haar stiefvader en de perverse (macht)spelletjes die hij met haar speelde. Ze heeft in de loop der tijd 92 persoonlijkheden ontwikkeld en haar "kern" is zo erg beschadigd dat die zich sinds haar tweede niet meer laat zien.
Eerste persoon meervoud, Cameron West:
Ook weer een boek over MPS. Cameron lijkt 38 jaar lang een normaal leven te leiden, tot op een gegeven moment langzaam maar zeker steeds meer persoonlijkheden bovenkomen waardoor hij het misbruik herbeleeft. Hij leert te leven met 'de anderen' en dit proces wordt ook uitgebreid beschreven.
De stille kamer, Lori Schiller:
Het levensverhaal van Lori Schiller, een vrouw die op haar zeventiende voor het eerst stemmen hoort. Niet alleen de schizofrene Lori vertelt haar verhaal, maar ook haar familie, huisgenote en behandelaar.
Het land prozac, Elizabeth Wurtzel:
Verslag van haar strijd tegen de chronische depressie. Ze heeft een grappige manier van schrijven en kan zeer grof uit de hoek komen.
Ver heen, P.C. kuiper:
Over een psychiater die zelf een psychotische depressie kreeg en hoe schilderen hem bij z'n genezingsproces hielp.
Deze boeken zijn trouwens allemaal autobiografisch
quote:Fritz Riemann - Het wezen van de angst.
Op woensdag 26 februari 2003 19:09 schreef juss het volgende:
Ik zal eens kijken wat voor boeken ik heb voor school, dat zijn namelijk alleen maar boeken gerelateerd aan dit forum en misschien erg interessant voor de mensen hier.
Gaat over de schizofrene/depressieve/neurotische en hysterische persoonlijkheden.
Erg leuk om te lezen, kijken waar jij wat van hebt en waar je anderen in herkent .
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 17:26 schreef DarkElf het volgende:
Lijkt mij een prima idee.De boeken die ik zo weet en waar ik of nu mee werk of gebruikt heb zijn:
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Handleiding voor training en therapie van Marsha Linehan
[Dit bericht is gewijzigd door SEMTEX op 11-03-2003 19:36]
Erg interessant altijd!
Beetje irritant, maar RLT4 gaat dezelfde dag en op hetzelfde tijdstip dus ook docu's uitzenden....ging bij RTL4 afgelopen zondag over transeksuelen..
quote://offtopic// Dat was kei leuk
Op dinsdag 11 maart 2003 19:23 schreef Qarinx het volgende:Beetje irritant, maar RLT4 gaat dezelfde dag en op hetzelfde tijdstip dus ook docu's uitzenden....ging bij RTL4 afgelopen zondag over transeksuelen..
Goed plan trouwens!
Trouwens een goed idee!
De volgende boeken hebben mij in ieder geval een stuk verder geholpen en een hoop inzicht verschaft.
Mihaly Csikszentmihalyi
Flow, De psychologie van de optimale ervaring.
------------------------------------------------------------
Iedereen heeft wel eens in een flow gezeten: we voelen ons sterk, alert, verrichten moeiteloos ons werk, hebben het gevoel de situatie volledig meester te zijn en op de top van ons kunnen te presteren.
Flow onthult hoe deze prettige ervaring te bereiken is, door uzelf doelen te stellen en uitdagingen aan te gaan. Het is de ideale inleiding tot dit opmerkelijke onderwerp en een boek dat de lezer kan leiden tot de werkelijke rijkdom van het bestaan.
Richard Bandler
Use your brain for a change
-----------------------------------
Een best wel aardige introductie tot NLP en hoe je de wanorde in je hersenen een beetje op orde kan krijgen.. Staan een hoop leuke dingen en leest best wel prettig weg. Jammer genoeg niet meer verkrijgbaar.
Robert Pirsig
Zen and the Art of Motorcycle maintenance
--------------------------------------------------------
Verplicht leesvoer voor elke techneut die zich afvraaagt waarom andere mensen niks over techniek willen leren. Er staat veel in over filosofie, over de zin van het leven, over waarden en over religie. De roman drukt het levensgevoel uit van de generatie van linkse intellectuelen die zich aan het begin van de jaren '80, teleurgesteld over het uitblijven van maatschappelijke veranderingen, terugtrok uit het politieke leven om zich aan levensbeschouwelijke zaken te wijden. Het succes van deze roman is onderwerp van veel studie geweest. Hoewel het tamelijk sentimenteel en betuttelend is, werd het een cultboek.
Daniel Reid
The tao of health sex and longevity
--------------------------------------------
Dit hoort eigenlijk meer in lifestyle thuis maar er zit natuurlijkook nog een filosofische kant aan het tao'isme. Verder wordt er een hle complete en positieve levenstijl in beschreven.
Dit boek vormt een goede algemenr inleiding over het Tao'isme in al z'n facetten. Je hoeft het allemaal niet even seriieus te nemen maar er staan best wel nuttige dingen in over: voeding, beweging, sex, meditatie en meer van dit soort leuks.
=================
Voor degenen die altijd zitten te janken dat ze geen vriendin kunnen krijgen of niet op een meisje af durfen te stappen, kan ik de website:
http://www.fastseduction.com
zeer aanraden. Deze site verschaft een hoop duidelijkheid voor de gemiddelde nerd waarom de ene wel makkelijk een meid kan versieren en wat werkt en wat absoluut niet werkt.
Moraal van het verhaal: doe waar je zin in hebt en pak het rustig aan. Pak het daarentegen wel aan.
Inhoud:
Op een goede manier voor jezelf opkomen zonder anderen nodeloos te kwetsen. Voor veel mensen is dat moeilijk: zij hebben het afgeleerd om anderen te laten weten wat zij denken, voelen en willen, omdat zij bang zijn anderen te kwetsen. Met het werkboek 'Persoonlijke Effectiviteit' kunt u dat veranderen: u leert uw wensen zo te uiten dat u uzelf én anderen niet tekort doet. De voordelen zijn overduidelijk: u gaat makkelijker met mensen om, u doet geen dingen meer die u eigenlijk niet wilt, u beweegt u vrijer, kortom: u kunt zelf richting geven aan uw leven.
Doelgroep:
Bestemd voor mensen die geinteresseerd zijn in persoonlijke ontwikkeling.
Beoordeling:
Interessant zelfhulpboek voor mensen die assertiever willen functioneren. De titel van het boek suggereert een breed scala aan onderwerpen. Helaas blijft het beperkt tot assertiviteit.
Nooit meer krassen.
"2-delige documentaire. Tien jaar na dato bezoekt Ireen van Ditshuyzen opnieuw de hoofdpersonen uit haar documentaire over kinderen en psychiatrie. Marissa, John en Jeannette worstelen nog steeds met de erfenis uit hun verleden. Afl.1. "
12-05-2003 23:00 - 23:45, Nederland 1
Ik denk dat er wel mensen zijn hier die dit interessant vinden, ikzelf ga niet kijken, en zeg er als waarschuwing maar alvast even bij dat ik zelfs van het voorfilmpje al niet bepaald vrolijk werd.
quote:http://info.omroep.nl/ncrv?nav=zpgwGsHtGPHaCxB hier staat nog een beetje informatie over dit programma...
Op zondag 11 mei 2003 16:07 schreef Fogerty het volgende:
Morgen bij de NCRV (Ned. 1) in Dokument:Nooit meer krassen.
"2-delige documentaire. Tien jaar na dato bezoekt Ireen van Ditshuyzen opnieuw de hoofdpersonen uit haar documentaire over kinderen en psychiatrie. Marissa, John en Jeannette worstelen nog steeds met de erfenis uit hun verleden. Afl.1. "12-05-2003 23:00 - 23:45, Nederland 1
Ik denk dat er wel mensen zijn hier die dit interessant vinden, ikzelf ga niet kijken, en zeg er als waarschuwing maar alvast even bij dat ik zelfs van het voorfilmpje al niet bepaald vrolijk werd.
quote:Ik was ook al van plan het te melden.
Op zondag 11 mei 2003 16:07 schreef Fogerty het volgende:
Morgen bij de NCRV (Ned. 1) in Dokument:Nooit meer krassen.
Dinsdag
Vinger aan de pols
22.38
Ned 1
Gilles de la Tourette.
Dit was niet echt ontopic... maar dat denk ik nu wel na het programma gezien te hebben....
[Dit bericht is gewijzigd door koala2002 op 12-05-2003 23:47]
En natuurlijk is het heftig.
Maar wat ik zó fantastisch vond, is dat ze lieten zien, hoe die mensen, die zó ontzettend diep zaten, weer op de been zijn. Zelfs weer gelukkig kunnen zijn. Het leven weer aankunnen.
En dan kun je het confronterend vinden, je kunt je er imo óók aan optrekken.
Vechten. Vechten voor je geluk.
Het is het waard gvd...
quote:Begint bijna.
Op zondag 11 mei 2003 20:11 schreef Moonah het volgende:
Dinsdag
Vinger aan de pols
22.38
Ned 1Gilles de la Tourette.
quote:Schop..
Op maandag 12 mei 2003 23:47 schreef Moonah het volgende:
Ik vond het een prachtige documentaire.
Heel integer....
*snifEn natuurlijk is het heftig.
Maar wat ik zó fantastisch vond, is dat ze lieten zien, hoe die mensen, die zó ontzettend diep zaten, weer op de been zijn. Zelfs weer gelukkig kunnen zijn. Het leven weer aankunnen.En dan kun je het confronterend vinden, je kunt je er imo óók aan optrekken.
Vechten. Vechten voor je geluk.
Het is het waard gvd...
Tweede deel van de documentaire is vanavond om 11 uur, op Nederland 1
quote:Ja, was ik hte toch bijna vergeten. Tnx.
Op maandag 19 mei 2003 21:22 schreef Wolkje het volgende:
'Het geluk' van Manfred Kets de Vries
Over de 'voorwaarden' en het 'zoeken naar' geluk.
quote:
Op maandag 19 mei 2003 23:07 schreef DuchessX het volgende:
Nu op nl 1. De titel zegt genoeg denk ik. Wellicht interessant voor sommige mensen die veel in R&P posten.
quote:Ik had me vergist, was dit topic vergeten
Op maandag 19 mei 2003 23:13 schreef Frenkie het volgende:[..]
ik noem t met mijn vriend altijd gekscherend de 1100 ingebeelde ziekten, als we weer iets hebben...
maar tis een duur, maar wel heel bijzonder boek.
quote:http://www.xs4all.nl/~dap/Pagina's/Christiane.html
Op maandag 19 mei 2003 23:17 schreef Acacia het volgende:
De sleutel tot zelfbevrijding
de psychologische oorsprong van 1100 ziekten
geschreven door Christiane Beerlandtik noem t met mijn vriend altijd gekscherend de 1100 ingebeelde ziekten, als we weer iets hebben...
maar tis een duur, maar wel heel bijzonder boek.
Geschreven door Fred Sterk, o.a. bekend door zijn gastoptredens in het progamma van Catherine Keyl.
Dit boek heb ik van het weekend gekregen van mijn stiefmoeder, het is haar bijbel als het ware Ik heb vroeger het boekje weleens doorgebladerd maar nu is de tijd dat ik er zelf mee aan de slag kan.
Ik heb al een voorsprong dat ik met die materie ben opgegroeid, me bewust ben van gedachten en dat je je eigen toekomst kunt creeeren en je je leven naar je eigen hand kan zetten, daar gaat dit boek over.
En voor mezelf krijg ik van de week Elaine N. Aron - Hoog sensitieve personen binnen
Kijken wat voor handigs ik daar uit kan halen aangezien ikzelf hoog sensitief ben.
Ik kan het zeker aanraden boeken met dergelijke stof te lezen, ik lees ze vanaf mijn 12e ofzow en heb er tot nu toe aardig wat lessen uit kunnen halen.
Iig veel lees plezier gewenst (zegt de dame die momenteel 5 boeken open op d'r nachtkastje heeft liggen
)
Over burn-out en hoe je dat kunt voorkomen.
quote:En om 21.47 ook op Nederland 1
Op dinsdag 24 juni 2003 20:41 schreef Moonah het volgende:
Vanavond Vinger aan de Pols
Nederland 1 22.33 uurOver burn-out en hoe je dat kunt voorkomen.
quote:
Op woensdag 12 maart 2003 18:24 schreef metalbazzz het volgende:
Mijn tip: het maandblad Psychologie Magazine. Website: http://www.psychologiemagazine.nl/
Niet voor niets het tijdschrift van het jaar (2002). Leerzaam blad, leuke stukken, veel weetjes.
Lees ik ook elke maand
Veel verschillende onderwerpen, soms diepgaand en soms met wat humor, leuke weetjes, colums .. Superblad imho !
quote:Tbegint.
Op dinsdag 24 juni 2003 21:00 schreef Moonah het volgende:[..]
En om 21.47 ook op Nederland 1
In de schaduw van het nieuws
Ook over burn out.
Ik vind hem tot nu toe erg interessant.
[quote]Lang geleden hadden de Marsbewoners en de Venusbewoonsters gelukkige relaties, gebaseerd op wederzijds respect voor de verschillen die er tussen hen bestonden. Toen kwamen ze naar Aarde, en vergaten dat ze van verschillende planeten afkomstig waren..., Aan de hand van deze pakkende metafoor onthult John Grav een unieke, praktische manier waarop mannen en vrouwen hun relatie-kunnen verbeteren: door te begrijpen en te respecteren wat ze niet gemeen hebben. [/qoute]
Ondanks de gemakkelijke en simpel weergegeven problemen met oplossingen, geeft het boek toch een goeie indruk van hoe de problemen in een relatie zouden kunnen zijn.
Door dit boek te lezen, associeer je die o, zo herkenbare problemen met je die van jezelf.
Ik had na een hoofdstuk of 2 al gelijk zo'n idee van: "Wha, zo buitenaards ben ik nog niet eens, hun hebben het ook!"
"Je zal het maar hebben"
Over fobieën.
The Seven Habits of Highly Effective People, Powerfull Lessons in Personal Change van Dr. Stephen Covey
Een boek over zelfontwikkeling, doelen stellen en hoe je deze moet bereiken, samen denken, leven en werken met andere mensen.
Een echte aanrader
Programma: Je zal het maar hebben
Zender: Nederland 2
Tijdstip: 28-7-2003 21:50-22:30
Omroep: BNN
Genre: Informatief
Presentatie: Patrick Lodiers
Kenmerken: Teletekst ondertiteld, Breedbeeld uitzending
Inhoud: Licht medisch jongerenprogramma over ziektes en aandoeningen waar nog vaak taboes over bestaan. Patrick Lodiers praat open en spontaan met jonge mensen over hun aandoening. Tevens probeert hij, door middel van een verborgen camera, zelf uit hoe mensen reageren op situaties waar deze jongeren in het dagelijks leven mee te maken krijgen Ellis is 33 jaar en heeft al 23 jaar trichotillomanie. Trichotillomanie is een ziektebeeld waarbij men regelmatig de onweerstaanbare drang voelt om haar te trekken. Meestal is het hoofdhaar aan de beurt, maar men kan ook de wimpers, wenkbrauwen of schaamhaar uittrekken. Ellis trekt haar wimpers en wenkbrauwen eruit. Om te verbergen dat je het ziet, draagt ze make-up. Pas als je heel dichtbij komt, wordt het duidelijk dat ze geen wimpers en wenkbrauwen meer heeft. Of als ze haar make-up eraf haalt.
Sam is 28 jaar en is manisch depressief. Bij manische depressiviteit heb je extreme ups en ontzettende downs. Tussen deze periodes door kun je je vrij 'normaal' voelen, maar als je je ontzettend up voelt dan kan je wel eens rare dingen gaan doen.
Natalja is 28 jaar en heeft schizofrenie. Deze ziekte kenmerkt zich door psychotische verschijnselen. Het is alsof je in een fantasiewereld leeft. Met verzonnen personen die, als je psychotisch bent, echt bestaan. Daarbij kun je o.a. stemmen horen die je ook nog opdrachten kunnen geven. Patrick gaat met Natalja lasergamen en komt zo in haar wereld terecht.
kussen op de deurklink, Terry Spencer Hesser
Tara Sullivan is altijd al een beetje raar geweest. Ze maakt zich zorgen over van alles en nog wat en piekert over de gekste dingen. Als ze op een dag een idioot versje hoort, "Op een bast gelopen? Moeders rug gebroken!", is het hek helemaal van de dam. Ze kan geen voet meer buiten zetten zonder de barsten in de stoep te tellen. Ze weet dat ze zich niet helemaal normaal gedraagt, maar ze kan niet anders. De tirannen in haar hoofd zijn sterker dan haar eigen wil.
Haar grillen en rituelen breiden zich uit en nemen telkens andere vormen aan. Op een dag vindt ze het zelfs nodig om de deurklink te kussen.
Is ze gek of is er een andere uitleg voor haar eigenaardige gedrag?
Af en toe een beetje bizar om de gedachtegangen van een "dwangneuroot" (iemand met dwangstoornissen en -gedachten) te lezen, maar wel heel interessant, zeker als je er zelf of mensen in je omgeving last van hebt/hebben.
ISBN: 90-209-4575-0
quote:heeft iemand dit deel opgenomen? heb t gemist
Op maandag 19 mei 2003 21:22 schreef Wolkje het volgende:[..]
Schop..
R&P op TV: R&P op TV
Lezen over R&P
Lezen over R&P
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |