abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport maandag 8 juni 2026 @ 19:12:21 #1
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220987571
Hebben jullie er al genoeg van? Voor de mensen die na Haïti - Schotland zijn opgebleven een beloning. De wedstrijd tussen Australië en Turkije voor de lokale bevolking. Eigenlijk best prima gepland. In Turkije is het redelijk vroeg in de ochtend en in Australië is het mooi in de middag. Dat is nog eens wat anders dan voor die Schotten die midden in de nacht moesten kijken. Hier in Nederland is 6 uur wel érg vroeg. Zeker als je hebt genoten van Brazilië tegen Marokko. Andermaal voor de doorgewinterde fan dit, dus.

Het is wel een spannender affiche dan de vorige, denk ik. Geen wedstrijd die gewonnen móet worden, maar wel twee landen met wat WK-historie. Turkije werd derde in 2002, aangedreven door Hakan Sukur. Australië is er de laatste jaren standaard bij, maar is ook wel een beetje veldvulling. Twee keer werd de volgende ronde gehaald. Ik denk dan toch als eerste aan Viduka, Kewell en Cahill.

Maar ja, het verleden is het verleden. Turkije kon in recente jaren een tijdlang geen potten breken. In 2021 werd het EK bijvoorbeeld afgesloten met 3 nederlagen. Afgelopen EK ging het best aardig en werd Turkije uiteindelijk door Nederland uitgeschakeld. Maar de WK-historie is sowieso beperkt. Naast 2002 deed het land alleen in 1954 mee. Bijzonder wel dat bij een van die twee deelnames meteen de halve finale werd bereikt.

Ondanks het verleden lijkt Turkije me wel gewoon favoriet. Australië heeft toch al een tijdlang geen toptalenten kunnen produceren. Matthew Leckie is de bekendste naam, maar die is ook al oud. Verder hebben we wat Eredivisie-ervaring met keeper Matthew Ryan, Jordan Bos en de ongetwijfeld totaal vergeten Aziz Behich. En natuurlijk Adin Hrustic van Heracles. Dat zegt genoeg over Australië. Best een matig collectief met weinig serieus talent.

Turkije moet dit dus simpel winnen. Veel spelers uit de degelijke maar immer overgewaardeerde Turkse competitie, aangevuld met een paar toppers. De oude Calhanoglu, maar ook de grote talenten Guler en Yildiz. Dat wordt wel leuk om naar te kijken, hoop ik. We kunnen deze groep een open groep noemen, maar als je de selecties ziet is Australië wel een stuk matiger dan de rest.

Dat is vooral een slecht verhaal voor de nachtrust, want reken maar op getoeter om 8 uur in de ochtend. Dat alles vanwege deze wedstrijd in Canada. Ja, de groep met de VS speelt in Canada. Goed, Vancouver is vlak bij de grens, de Whitecaps spelen ook gewoon in de MLS. Maar toch. Dat zou een herhaling zijn van de twee ontmoetingen in 2004, toen Australië en Turkije twee vriendschappelijke potjes binnen 3 dagen speelden. Allebei gewonnen door de Turken, dus.

[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')