Soms heb je topics waarvan je weet dat ze binnen no time volgepost worden. Soms heb je topics waarvan het nut duidelijk is, maar waarvan je denkt 'komt dit echt vol?'. Dit is er zo een. Ik bedoel, lang opblijven voor een WK-wedstrijd is leuk. Liefst in het weekend. Liefst met een beetje een acceptabele eindtijd, ik noem een uurtje of 3. Liefst met een beetje aansprekende landen. Hier gaat die vlieger 3 keer niet op.
Nee, deze pot begint om 4 uur in de nacht van donderdag op vrijdag. De mensen met een 40-urige werkweek hebben dus dikke vette pech, die moeten daarna gewoon weer slaven. Vroeg naar bed gaat ook niet, dan mis je immers het voetbalfeest in Mexico-stad. En tot overmaat van ramp moet je dan naar Tsjechië en Zuid-Korea kijken. Het is niet het meest tragische affiche, maar er spelen toch twee landen waarvan je denkt 'oja, die doen ook mee'. Zouden best de laatste 16 kunnen halen ofzo, maar dan wordt het vast alsnog niet spectaculair.
Nee, dit wordt geen stormlooptopic. Dat is nu eenmaal het lot van sommige wedstrijden. Maar er zijn ook goede dingen te zeggen. Het is namelijk wel een best open wedstrijd. Met ook gewoon een aantal grote namen. En in deze groep liggen er zeker wel kansen voor deze landen, ook op plaats 1. Mexico is een prima land, maar ook geen topland. In die zin is dit best spannend. Het is jammer dat Zuid-Afrika zo matig is, die worden normaal gesproken kansloos laatste.
Zoals we bij de openingswedstrijd al leerden wordt geheel groep A afgewerkt in Mexico. Mexico zelf speelt alles in Mexico-Stad, deze wedstrijd is in Zapopan. Dat zegt jullie vast niet zoveel, maar het is eigenlijk Guadalajara. Levensgevaarlijk heb ik me laten vertellen, hopelijk valt daar alles mee. Hopelijk is het enige schieten waar we van mogen genieten met een voetbal. Een open, attractieve wedstrijd zou leuk zijn. En met hopelijk twee Eredivisiespelers: Matej Kovar was de held van Tsjechië door de beslissende penalty te pakken om naar het WK te kunnen, Im-Beon Hwang is een belangrijke spil bij het Koreaanse team.
Bij de Koreanen speelt van alles wat, met natuurlijk de bekende namen Heung-Min Son en Min-Jae Kim. Son wist jaren geen prijs te pakken bij Tottenham, maar hij wist vorig jaar toch nog de Europa League te winnen. Daarna vertrok hij naar LAFC, alvast in de buurt dus. Kim is een vaste waarde in de Bayern-defensie. Hij is uiteraard niet de enige met deze naam, er zijn er 5 te bewonderen. Dat is niet het meeste, Lee is er zelfs 6 keer bij. Kang-In van PSG is waarschijnlijk de bekendste. Al speelt hij maar af en toe voor de Parijzenaars, in de wedstrijden waar het er echt om gaat mag hij meestal de bank warmhouden.
Wat me ook opvalt is hoeveel Tsjechen in eigen land spelen. Sparta, Slavia en Plzen zijn toch ook geen wonderteams. Sparta Praag verloor nog heel ruim van het toch wel extreem wisselvallige AZ. Zeg het maar. Gelukkig zijn er nog een paar sterkhouders die in de Europese subtop spelen. Schick van Leverkusen is de grootste naam, en Soucek is nog altijd onderdeel van het gevallen West Ham. De grote namen van het elftal dat Drank de Boer sloopte zijn er nog wel zo'n beetje. Maar het is geen wonderploeg, zeg maar. Qua Europese deelname misschien wel een van de zwakste. Namen als Porborsky, Nedved en Rosicky voelen als een ver stukje historie. Dat heeft plaatsgemaakt voor een degelijk collectief. Toch bijzonder dat Tsjechië geen relevante topspeler meer kan leveren met zo'n historie.
3 maal speelden ze al tegen elkaar. Tsjechië won 1x met 5-0 van het Kora van Guus Hiddink, dat nog in niets leek op het team dat zich naar de vierde plaats valsspeelde. De meest recente ontmoeting was in 2016: 2-1 voor de Koreanen tegen het Tsjechie waar WIJ in de kwalificatie nog van verloren. Een voorspelling voor deze nacht? Ik durf het echt niet te zeggen. Dit kan echt alle kanten op. Dat is eigenlijk de enige reden om te kijken. Een open wedstrijd met twee teams die nog wel íets kunnen met een aantal leuke namen.