quote:
Op vrijdag 24 juli 2026 16:30 schreef Weltschmerz het volgende:[..]
Ze verzint er rustig een paar bij en welke waarde uit welke verdragstekst geeft haar hier de bevoegdheid de petitie niet in behandeling te nemen?
Ik heb
hierboven al eens uitgelegd waarom het te verwachten was dat dit er niet door zou komen. Maar ik wil best verder uitwerken op basis waarvan de Commissie het niet in behandeling neemt.
In de EU verordening over het burgerinitiatief staat dat de Commissie een initiatief weigert als die
"kennelijk strijdig is met de waarden van de Unie zoals neergelegd in artikel 2 VEU en met de rechten die zijn verankerd in het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie." (Art. 6, lid 3 onder e).
De waarden in artikel 2 VEU:
„De Unie is gegrondvest op de waarden van eerbiediging van de menselijke waardigheid, vrijheid, democratie, gelijkheid, de rechtsstaat en eerbiediging van de mensenrechten, waaronder de rechten van personen die tot een minderheid behoren.
Deze waarden zijn gemeenschappelijk voor de lidstaten in een samenleving die gekenmerkt wordt door pluralisme, non-discriminatie, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, solidariteit en gelijkheid van vrouwen en mannen.”
De relevante rechten uit het Handvest van de grondrechten van de EU:
Art 20:
„Allen zijn gelijk voor de wet.”Art 21:
„Iedere discriminatie, met name op grond van geslacht, ras, kleur, etnische of sociale afkomst, genetische kenmerken, taal, godsdienst of overtuiging, politieke of andere denkbeelden, het behoren tot een nationale minderheid, vermogen, geboorte, handicap, leeftijd of seksuele gerichtheid is verboden.”Eva & Co verzochten om afschaffing van het individuele recht op asiel en de toetsing van vluchtelingenstatus voor iedereen die niet uit Europa afkomstig is. Ook dit is in strijd met de rechten zoals verankerd in dat handvest:
Art. 18 garandeert recht op asiel zoals voorgeschreven in het verdrag van Geneve en artikel 19 lid 1 en 2 verbieden collectieve uitzettingen en uitzetting naar onveilige gebieden.
Er werd via de petitie verzocht om beleid te maken op basis van etniciteit of ras. Dat wordt expliciet verboden in het verdrag over de werking van de EU:
Art. 10 daarvan bepaalt:
dat de Unie bij het bepalen en uitvoeren van haar beleid streeft naar het bestrijden van iedere discriminatie op grond van onder meer ras of etnische afkomst.Er hoeven dus geen regels verzonnen te worden om het vodje van Eva 'tegen te houden'. Ik denk dat Eva dat zelf ook al wel wist, of op z'n minst had moeten weten. Want als zelfs een boerenlul als ik dit kan nagaan, denk ik dat je van iemand die rechten gestudeerd heeft, dat zeker mag verwachten.
Omdat je eerder verweet dat Von der Leyen rechtsbeginselen verzint voor een of andere 5e reich vind ik het nog wel aardig om erop te wijzen dat deze verdragen kort na de 2e Wereldoorlog tot stand zijn gekomen. De grondleggers wilden juridisch verankeren dat de staat burgers nooit meer rechten zou mogen ontnemen, of mogen uitzetten op basis van etnische afkomst of ras.
Dat de Commissie initiatieven die juist dit raakvlak weer opzoeken niet eens ter stemming brengt, is het directe gevolg van het 'nooit meer' waar de EU op gebouwd is.