abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220945291
quote:
Het leven was in mei 3,5 procent duurder dan een jaar eerder, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek vanochtend. En dat kwam door hogere energieprijzen, maar vooral door duurdere vakanties. Dat leidt ertoe dat mensen afwachtender zijn om te boeken, zien reisorganisaties.

Dat begon zo rond maart. "Je zag dat mensen heel erg aarzelden", zegt Petra Kok van reisorganisatie TUI Nederland. "Dat had natuurlijk alles te maken met de onrust in het Midden-Oosten die toen opstartte. En een heleboel mensen wilden nog wel heel graag op vakantie. Die twijfelden en die zie je dus nu allemaal op de last minute springen."

Kritischer op prijs, datum en bestemming
"Nederlanders gaan nog steeds graag op vakantie, maar kijken kritischer naar prijs, vertrekdatum en bestemming", zegt een woordvoerder van Corendon. "Dat zien we ook terug in de belangstelling voor lastminute-aanbod. Reizigers vergelijken meer, wachten soms langer en kiezen voor een vakantie die past binnen hun budget."

Ook reisbrancheorganisatie ANVR ziet deze ontwikkeling. "We zien zeker wel de tendens van later boeken dit jaar", zegt een woordvoerder. "Mensen willen even wachten, omdat er best veel gebeurd is in de wereld. Mensen zijn wat voorzichtiger, maar het is niet zo dat ze niet op vakantie gaan. En ze kijken goed waarheen ze gaan."

Meer Europa
De meest recente cijfers van de ANVR gaan over mensen die in april geboekt hebben. Mensen boekten toen gemiddeld 81 dagen van tevoren een vakantie. Vorig jaar was dat nog 87 dagen van tevoren.
En meer mensen boekten een vakantie binnen Europa: 89 procent, een jaar eerder was dat 83 procent. Er werden vooral minder vakanties naar Noord-Amerika (-38%) en Azië (-26%) geboekt.
Corendon ziet wel dat echt niet iedereen laat boekt. "Veel mensen leggen hun zomervakantie nog steeds ruim van tevoren vast, zeker gezinnen die gebonden zijn aan schoolvakanties."

Gewenning
TUI ziet verder dat mensen, nu de zomervakantie dichterbij komt, alsnog boeken. "Mensen wennen aan de onrust in de wereld", aldus Petra Kok. "En ze zien ook dat er beschikbaarheid is. Er was even angst dat er niet voldoende kerosine zou zijn. Nou, die is er wel. Ze zien ook dat de prijzen niet overdreven omhoog gegaan zijn."
Mensen boeken bij TUI vanwege de onrust wel andere plekken dan vorig jaar. "Je ziet veel Europa, West-Europa, Spanje, Griekenland. Maar ook Turkije zie je nu, met name last-minute, weer heel sterk terugkomen."

Vakanties naar of via het Midden-Oosten worden veel minder geboekt. "Daar kun je nu natuurlijk niet heen vanwege de oranje reisadviezen", zegt Petra Kok. "En het Verre Oosten is ook lastig. Omdat dat via de hubs gaat van Dubai, Abu Dhabi of Qatar." Voor verre vakanties ziet TUI daarom veel mensen kiezen voor Curaçao en Bonaire.

Bron
Heb jij ook een andere vakantiebestemming gekozen dan je eigenlijk in gedachten had?
Of in plaats van vroeg boeken laat (lastminute) boeken?

Ik blijf dit jaar in Nederland. Heb al in december geboekt. Of dat echt nodig was weet ik ook niet, want het park is nog niet volgeboekt zag ik net ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door cinderloom op 02-06-2026 20:20:06 ]
  dinsdag 2 juni 2026 @ 20:10:53 #2
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220945542
Wat een obligaat geklets van die woordvoerders :')
  dinsdag 2 juni 2026 @ 20:20:05 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220945623
Ik vermijd voorlopig even het vliegtuig. Ik heb weinig zin in uitgevallen vluchten en dat soort ellende.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 20:52:22 #4
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_220945887
Zit met mijn reet nu op eiland in de zon rond 29 graden.

Prima zo
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 21:30:45 #5
5428 crew  miss_sly
pi_220946083
Kiezen mensen niet altijd een vakantie die binnen hun budget past?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220946096
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 21:30 schreef miss_sly het volgende:
Dat denk ik niet!
Vakman pur sang
pi_220946149
quote:
Nee!

quote:
En ze kijken goed waarheen ze gaan."
En dit is ook anders dan anders, normaal klikken veel mensen maar gewoon op een random reis en is het altijd maar weer een verrassing of ze op de camping bij Hendrik-Ido-Ambacht belanden of toch een groepreis Pyongyang krijgen.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 21:49:59 #8
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220946196
En weersomstandigheden?

Voorgaande vakanties waren bewust iets eerder dan voorheen, niet meer in juli. Maar misschien is laat in september ook zo gek nog niet.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 22:02:07 #9
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220946259
Wij hebben 6 dagen voor we vorig jaar op zomervakantie gingen de vakantie geboekt waar we deze zomer heen gaan.

Ik zie wel wat er gaat gebeuren, vooralsnog geen berichten over moeten bijbetalen, maar zelfs als dat zo is, dan is dat maximaal 8%, daar ga ik de vakantie niet voor laten schieten.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 3 juni 2026 @ 07:42:45 #10
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220947446
Jammer dat er genoeg kerosine is, want wellicht had het een aardverschuiving veroorzaakt en zou men hebben besloten om ook daar gewoon belasting over te gaan heffen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  woensdag 3 juni 2026 @ 07:44:54 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_220947456
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 07:42 schreef SebbeSwensje het volgende:
Jammer dat er genoeg kerosine is, want wellicht had het een aardverschuiving veroorzaakt en zou men hebben besloten om ook daar gewoon belasting over te gaan heffen.
Ja, balen man! Iedereen wil graag zoveel mogelijk geld betalen _O_
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_220947465
quote:
Ik heb wel eens gehoord dat je vakanties tegenwoordig ook op afbetaling kan doen. Soort klarna idee. Zou mij geen vakantiegevoel geven.

Ik heb nu een paar jaar in dec / jan geboekt. Meer omdat je dan bv naar een leuk park wilt en je om de oren wordt gegooid met vroegboek korting / park snel vol dus u moet nu boeken etc.
Maar of dat echt zo is betwijfel ik wel. En ook of ik voor 2027 nog zo vroeg moet boeken
  woensdag 3 juni 2026 @ 07:54:42 #13
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220947479
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 07:44 schreef Dven het volgende:

[..]
Ja, balen man! Iedereen wil graag zoveel mogelijk geld betalen _O_
Ik wil wel dat anderen meer gaan betalen zodat ik minder hoef te betalen ja. Waarom halen we anders de accijns en belasting niet ook van de benzine af? We willen toch niets betalen? Wat een simpel figuur ben jij.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  Moderator woensdag 3 juni 2026 @ 07:56:20 #14
5428 crew  miss_sly
pi_220947486
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 07:47 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Ik heb wel eens gehoord dat je vakanties tegenwoordig ook op afbetaling kan doen. Soort klarna idee. Zou mij geen vakantiegevoel geven.

Ik heb nu een paar jaar in dec / jan geboekt. Meer omdat je dan bv naar een leuk park wilt en je om de oren wordt gegooid met vroegboek korting / park snel vol dus u moet nu boeken etc.
Maar of dat echt zo is betwijfel ik wel. En ook of ik voor 2027 nog zo vroeg moet boeken
Op rekening lijkt me niks. Inderdaad weinig ontspannend.

Wij planden en boekten onze vakantie ook altijd op tijd. Meestal begin ik inderdaad in december.
Dit jaar door nog een hoop onbekende factoren binnen ons gezin nog niets geboekt. We zien het wel. Kan best juli worden voor we eventueel iets boeken. Benieuwd hoe het dan is met hoe volgeboekt alles is en wat de prijzen zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 3 juni 2026 @ 08:11:53 #15
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_220947532
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 07:54 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ik wil wel dat anderen meer gaan betalen zodat ik minder hoef te betalen ja. Waarom halen we anders de accijns en belasting niet ook van de benzine af? We willen toch niets betalen? Wat een simpel figuur ben jij.
Ingewikkelde man!
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 3 juni 2026 @ 08:14:48 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220947557
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 07:47 schreef cinderloom het volgende:

[..]

Dat is zeker niet nieuw.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')