Lazen je ouders/broertjes/zusjes/oppas/tantes je vroeger ook voor? Of lees jij nu je eigen kinderen voor. Wat voor boeken gebruik je dan...die standaard verhaaltjes-voor-1-avond boeken of 'echte' leesboeken met een langer verhaal en dan elke avond een stukje?
Zelf lees ik niet (voor m'n lol dan) Komt vooral door die suffe boeken die we MOESTEN lezen van school
quote:Je moeder las zeker geen fantasy voor
Op woensdag 26 februari 2003 15:46 schreef Atrimar het volgende:
Ik werd vroeger wel voorgelezen, maar zodra ik mijn mond kon openen heb ik het geweigerd, ik vond de verhaaltjes maar niks namelijk
En ik heb nog nooit van een kind gehoord dat voorlezen weigert!
quote:Ik las op een gegeven moment zelf teveel, waardoor ik het geduld niet meer had voor het voorlezen. Ik wilde namelijk altijd weten hoe het afliep, en wilde daar geen weken op wachten
Op woensdag 26 februari 2003 15:47 schreef Isabeau het volgende:[..]
Je moeder las zeker geen fantasy voor
En ik heb nog nooit van een kind gehoord dat voorlezen weigert!
quote:Mijn ene neefje maakt wel eens zinnen af, dan ben ik iets aan het voorlezen wat hij blijkbaar al tig keer heeft gehoord
Op woensdag 26 februari 2003 15:47 schreef DennisMoore het volgende:
Ik kende vroeger ongeveer alle Nijntje-boekjes uit m'n hoofd, en 'las' die toen aan andere kinderen voor...
quote:* jeugdherinneringen heeft.
Op woensdag 26 februari 2003 15:52 schreef DennisMoore het volgende:
Persoonlijk was ik een enórme fan van Rupsje Nooitgenoeg.
De zusjes van een vriendin van mijn (13 en 15 jaar) worden nog steeds voorgelezen!! Elke avond om 22.00 uur gaat hun moeder een griezelboek voorlezen. Echt te erg is dat.
Mijn eigen dochter lees ik wel voor. .
Ze heeft een hele grote boekenplank en die groeit en groeit maar. Zij mag kiezen wat ze wil horen. Soms zijn dat korte verhaaltjes, zoals Jip en Janneke, maar we doen ook hele boeken waar dan elke avond een stukje uit voorgelezen wordt. Otje is net uit bijvoorbeeld. .
Maar we gaan ook op reis met Tomio, genieten van de avonturen van de drie kleine heksjes of dromen even samen weg bij Assepoester.
Ze is 3, maar toch kan ze een heel boek waarderen. Ze vraagt zich elke dag af hoe het nou afloopt. .
Na het voorlezen wil ze zelf ook graag nog even "lezen". Dat kan het boek zijn waar we in bezig zijn of andere boekjes, zoals pop-up boekjes met mooie plaatjes erin. .
Ik wil nu nog wel worden voorgelezen, alleen niemand doet het
voorleesmeeting?
quote:Da's lief!
Op woensdag 26 februari 2003 15:54 schreef MUUS het volgende:
Ik werd nooit voorgelezen..
Mijn eigen dochter lees ik wel voor.
.
Ze heeft een hele grote boekenplank en die groeit en groeit maar. Zij mag kiezen wat ze wil horen. Soms zijn dat korte verhaaltjes, zoals Jip en Janneke, maar we doen ook hele boeken waar dan elke avond een stukje uit voorgelezen wordt. Otje is net uit bijvoorbeeld..
Maar we gaan ook op reis met Tomio, genieten van de avonturen van de drie kleine heksjes of dromen even samen weg bij Assepoester.
Ze is 3, maar toch kan ze een heel boek waarderen. Ze vraagt zich elke dag af hoe het nou afloopt.
.
Na het voorlezen wil ze zelf ook graag nog even "lezen". Dat kan het boek zijn waar we in bezig zijn of andere boekjes, zoals pop-up boekjes met mooie plaatjes erin.
.
Daar gaat mijn image
Ik vind voorlezen zelf ook heel leuk om te doen, ik heb een tijdje invalwerk gedaan op kinderdagverblijven en dan las ik ook altijd heel veel voor, er waren altijd kinderen die dat ontzettend op prijs stelden (en soms ook wel vier of vijf keer achter elkaar hetzelfde boekje wilden horen of juist heel veel verschillende boeken na elkaar). Ik weet ook zeker dat ik mijn eigen kinderen ook weer heel veel ga voorlezen. Ik vind kinderboeken trouwens ook nog steeds heel erg leuk om zelf te lezen, ik beleef ook echt plezier aan het voorlezen.
Ja, ik ben helemaal positief over voorlezen.
quote:"Er was eens..."
Op woensdag 26 februari 2003 15:55 schreef Isabeau het volgende:
Wow, dat is pas gaaf om nog op je 15e te worden voorgelezen! (als je moeder het een beetje kan dus)
voorleesmeeting?
quote:Volgens mij kan dat al min of meer als het kind nog een baby is, dan heb je van die stoffen boekjes of van die boekjes die mee kunnen in bad. Dan staat er nog geen tekst in, maar dan praat je over de plaatjes die erin staan. Later krijg je die kartonnen boekjes of boekjes waar je aan kunt voelen enzo, voor peuters heb je al best leuke boekjes met gedichtjes en kleine tekstjes.
Op woensdag 26 februari 2003 16:03 schreef Isabeau het volgende:
Op welke leeftijd (van het kind) begin je eigenlijk met voorlezen?
Ik denk dat het nooit te vroeg is om te beginnen, kinderen vinden het altijd wel leuk, de aandacht, het bij elkaar zitten, het samen naar iets kijken. Het gaat niet alleen om de letters en om het verhaal, maar ook om het plezier van het samen zitten en ook om het nieuwsgierig/geïnteresseerd maken in een boek (ook het bladeren in een boek, de structuur, het verrassingseffect van wat er op de volgende bladzijde staat, enzovoort).
Ik denk dat je het dan gewoon gevoelsmatig steeds een beetje verder opbouwt.
quote:boek op cd kopen!
Wow, dat is pas gaaf om nog op je 15e te worden voorgelezen! (als je moeder het een beetje kan dus)
voorleesmeeting?
quote:Ik heb toen ik elf was een vrij ernstig ongeluk gehad en had toen een hersenbeschadiging waardoor ik tijdelijk terugviel in mijn ontwikkeling, mijn vader moest me toen ook weer Jip en Janneke voorlezen, alleen moest hij dan de verhaaltjes een beetje anders maken (een beetje gekker dus). Daar moet ik ook nog wel vaak aan denken. Toen ik de tweede keer in het ziekenhuis lag voor een operatie, door datzelfde ongeluk, was ik bijna twaalf en weer helemaal normaal qua gedrag en toen heeft hij me ook nog voorgelezen.
voorleesmeeting?
Zelf heb ik ooit mijn oudere nichtje (ik was toen vijftien, zij twintig) bijna een heel boek voorgelezen dat zij toen moest lezen voor de pabo en omdat zij nou eenmaal niet zo vlot las en ik wel...zo kan het dus ook.
quote:Gewoon, meteen als het de baarmoeder uit komt zetten!
Op woensdag 26 februari 2003 16:03 schreef Isabeau het volgende:
Op welke leeftijd (van het kind) begin je eigenlijk met voorlezen?
Je hebt ook stoffen en plastic boekjes (voor in bad). Vaak staan daar alleen maar plaatjes in, maar toch kun je dan al een klein verhaaltje eraan vastplakken. Vinden ze geweldig en het bevordert de spraak. .
Ik heb wel eens meegedaan aan een voorleeswedstrijd. Van de hele school was ik de beste voorlezer. Bij de uiteindelijke grote wedstrijd heb ik niet gewonnen, maar dat zijn slechts details. Meeting anyone?
.
Ik ben zelf ook nooit voorgelezen, mijn moeder 'heeft niks met boeken'.
Maar die schade haal ik ruimschoots in met mijn shmoopies nu.
Ze mogen ze zelf uitkiezen, elke avond wordt er in bed voorgelezen, en gelukkig zijn er ontzettend veel leuke kinderboeken te koop.
Wat het erg goed doet als kids in de giebelfase zijn is "Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft" (erg grappig en mooi getekend)
En verder hou ik wel van de boeken van Ingrid en Dieter Schubert, bijv : Dat komt er nou van" of "Platvoetje".
Zijn vaak heel mooie illustraties en prettig geschreven.
"Raad eens hoeveel ik van je hou" voor als we in een knuffelige bui zijn enz enz.
Ook de Kleine Beer boekjes doen het goed.
Met de oudste kan ik nu wel wat meer avonturenboeken gaan lezen,
en die duikt nu ook in stripboeken.
Volgens mij kan ik hier uuuuren over doorgaan.
Op m'n werk merk ik ook dat kinderen graag de verhaaltjes horen die ze al lang en breed kennen,
net zoals dat met films gaat, net zolang tot ze het zo goed kennen dat een hummeltje van 3 het jóu voor kan lezen.
quote:Op mijn lagere school waren er leraren die dagelijks voorlazen, stukjes uit boeken als Pjotr van Jan Terlouw. Gebeurt dat eigenlijk nog, of is daar geen tijd meer voor?
Op woensdag 26 februari 2003 15:45 schreef Isabeau het volgende:
Lazen je ouders/broertjes/zusjes/oppas/tantes je vroeger ook voor? Of lees jij nu je eigen kinderen voor. Wat voor boeken gebruik je dan...die standaard verhaaltjes-voor-1-avond boeken of 'echte' leesboeken met een langer verhaal en dan elke avond een stukje?
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 16:30 schreef zwijntje het volgende:[..]
Op mijn lagere school waren er leraren die dagelijks voorlazen, stukjes uit boeken als Pjotr van Jan Terlouw. Gebeurt dat eigenlijk nog, of is daar geen tijd meer voor?
Op de school van mijn oudste gebeurt het zeker nog,
en worden de zogenaamde voorleesmoeders ook vaak ingeschakeld.
Ik heb ooit een tijd(je) samengewoond met een meisje met 2 kleine kindertjes. Toen las ik hen ook regelmatig voor, uit... Jip & Janneke.
Wie is er níet groot mee geworden?
quote:Ik. Maar ik ben ook nog niet groot
Op woensdag 26 februari 2003 17:58 schreef Cynix ® het volgende:
Ik kan me nog wel herinneren dat mijn moeder mij voor het slapen gaan een verhaaltje voorlas uit Jip & Janneke.Ik heb ooit een tijd(je) samengewoond met een meisje met 2 kleine kindertjes. Toen las ik hen ook regelmatig voor, uit... Jip & Janneke.
Wie is er níet groot mee geworden?
Veel van mijn favoriete boeken heb ik in het Engels, maar als ik kinderen krijg koop ik ze ook in het Nederlands, zodat ik ze ook kan voorlezen (Discworld en kinderboeken van Diana Jones bijvoorbeeld).
gewoon om vreemd te zijn eigenlijk
quote:En dan lees je Internetpagina's voor?
Op woensdag 26 februari 2003 19:42 schreef Feanturi het volgende:
Ik lees tegenwoordig wel eens voor mijn collega's voor op de rustige helpdesk waar ik mijn bijbaantje hebgewoon om vreemd te zijn eigenlijk
Kimmie, ik heb wel eens boeken op cd gezien, maar dat waren Rowling boeken en mwoah, doe maar iets anders. Daarbij is dat lang zo spannend niet natuurlijk, live is altijd leuker. Nou ik eraan denk, toen ik heeeeel erg klein was luisterde ik vaak naar een radioprogramma dat ging over een ruimtescheepje in het menselijk lichaam. Dat was ook een manier van voorgelezen worden, maar dan op de radio. Bestaat dat tegenwoordig nog?
quote:Wij hebben nog sprookjesboeken (weet neit meer waarvan, was een complete serie) gehad. Bij elk boek zat een casettebandje waarom het hele verhaal vertelt werd, werd je voorgelezen en kon je meelezen/plaatjes kijken. Hebben we weggedaan toen ik iets van 10 was.
Op donderdag 27 februari 2003 10:20 schreef Isabeau het volgende:[..]
En dan lees je Internetpagina's voor?
Kimmie, ik heb wel eens boeken op cd gezien, maar dat waren Rowling boeken en mwoah, doe maar iets anders. Daarbij is dat lang zo spannend niet natuurlijk, live is altijd leuker. Nou ik eraan denk, toen ik heeeeel erg klein was luisterde ik vaak naar een radioprogramma dat ging over een ruimtescheepje in het menselijk lichaam. Dat was ook een manier van voorgelezen worden, maar dan op de radio. Bestaat dat tegenwoordig nog?
quote:Ik heb geen casetterecorder meer
Op donderdag 27 februari 2003 10:26 schreef mvt het volgende:
Wij hebben nog sprookjesboeken (weet neit meer waarvan, was een complete serie) gehad. Bij elk boek zat een casettebandje waarom het hele verhaal vertelt werd, werd je voorgelezen en kon je meelezen/plaatjes kijken. Hebben we weggedaan toen ik iets van 10 was.
En ik vind de voorleesstemmen op band vaak zo nep; het is ook vaak Wieteke van Dordt (of is dat wat ik me herinner van de Efteling) waar ik aanmoet denken bij sprookjesvoorleesstemmen.
quote:Die hebben we ook allemaal nog liggen.
Op donderdag 27 februari 2003 10:26 schreef mvt het volgende:[..]
Wij hebben nog sprookjesboeken (weet neit meer waarvan, was een complete serie) gehad. Bij elk boek zat een casettebandje waarom het hele verhaal vertelt werd, werd je voorgelezen en kon je meelezen/plaatjes kijken. Hebben we weggedaan toen ik iets van 10 was.
Vroeger las m'n moeder redelijk vaak voor, vooral sprookjes.
quote:Welke serie was dt ookalweer??
Op donderdag 27 februari 2003 10:35 schreef Seborik het volgende:[..]
Die hebben we ook allemaal nog liggen.
Vroeger las m'n moeder redelijk vaak voor, vooral sprookjes.
quote:Als jij dezelfde bedoelt als ik, dan is het een serie met een rode kaft met de grote L van Lekturama erop, even op zolder kijken of ik ze kan vinden.
Op donderdag 27 februari 2003 10:38 schreef mvt het volgende:[..]
Welke serie was dt ookalweer??
Ah, zo gevonden: "Lekturama's Luistersprookjes en Vertellingen."
quote:Jaaaahhhh. Dat is hem.
Op donderdag 27 februari 2003 10:43 schreef Seborik het volgende:[..]
Als jij dezelfde bedoelt als ik, dan is het een serie met een rode kaft met de grote L van Lekturama erop, even op zolder kijken of ik ze kan vinden.
quote:kewl, die hebben wij vroeger ook nog wel gehad.
Als jij dezelfde bedoelt als ik, dan is het een serie met een rode kaft met de grote L van Lekturama erop, even op zolder kijken of ik ze kan vinden.
Mijn oma las altijd Pinkeltje en Duimelotje voor ... Sindsdien heb ik een hekel aan kleine sprookjesfiguren
quote:Ik betwijfel het
Op donderdag 27 februari 2003 10:50 schreef Isabeau het volgende:
Ik hoop trouwens dat mijn partner de subtiele hint middels dit topic heeft doorgekregen dat ik wel eens voorgelezen wil worden
Ik lees mijn dochters (2 van bijna 4) pas de laatste weken èlke avond voor. Daarvoor zongen we enorm veel liedjes, 'zie ginds komt de stoomboot' bijvoorbeeld tot in den treure! Nu zingen we 3 liedjes ofzo en dan een verhaaltje. Eerder probeerde ik het wel eens, overdag ofzo, maar ze waren er te druk voor, en kletsten er steeds doorheen. Zelf 'lezen' deden ze wel, hebben dan ook aardig wat boeken. Nu is het elke avond Jip en Janneke. Zelf zijn ze ook kleuters, sluit precies aan op de belevingswereld van hun nu. Alhoewel je sommige dingen moet veranderen, de schilleboer enzo
Voor hun verjaardag heb ik nu 'Floddertje' en 'Pluk van de Petteflet' gevraagd. Zelf vind ik die boeken helemaal geweldig, dus dat draag je toch over!
Laatst las ik een verhaaltje voor uit zo'n boek met 365 verhaaltjes-voor-het-slapengaan. Dat ging over een jongetje dat een bus van chocola bestelt bij de bakker. Dat heeft kennelijk indruk gemaakt, want ik moet nu ook elke avond voldoen aan het verzoek: Bus noggela lezen!
Ik ben vroeger ongetwijfeld zelf ook heel veel voorgelezen. Maar vanaf dat ik zelf kon lezen ( met 4 jaar) kroop ik liever zelf in een hoekje met een boekje Ik heb ook altijd veel boeken gekregen omdat ik zo graag en veel las. Heb de meeste kinderboeken nog, en ik lees ze nog weleens.
Ik geniet nu zo van het lezen met mijn zoontje, ik hoop dat ie net zo'n boekenwurm wordt als ik zelf ben
Zelf werd mij altijd hetzelfde stukje voorgelezen, want dat wilde ik telkens horen... Ging over kabouter slaapkop.
En op het moment dat er dan iets fout ging verbeteren natuurlijk.
Zelf vind ik voorlezen ook erg leuk, maarof ik het ook leuk zou vinden om elke dag hetzelfde voor te moeten lezen...
Ik weet nbog wel dat mijn ouders op een gegeven moment Pluk van de Petteflat hebben voorgelezen op een bandje. Elke keer dat dan de pagina omgeslagen moest worden sloegen ze met een lepel tegen een glas. Die bandjes zijn nog steeds leuk om te horen!
[Dit bericht is gewijzigd door Troel op 27-02-2003 11:00]
quote:Aangezien ik voorlezen erg leuk vind wordt het of voorgelezen worden of iets in huis halen waar ik aan voor kan lezen
Op donderdag 27 februari 2003 10:51 schreef Atrimar het volgende:Ik betwijfel het
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 10:58 schreef Isabeau het volgende:[..]
Aangezien ik voorlezen erg leuk vind wordt het of voorgelezen worden of iets in huis halen waar ik aan voor kan lezen
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 10:43 schreef Seborik het volgende:
"Lekturama's Luistersprookjes en Vertellingen."
Flauw hoor Atrimar, je wil vast wel de nieuwe Weiss & Hickman aan Isa voordragen.
quote:JAAAA!!! Die had ik ook!! Niet allemaal, maar toch heel wat... De nieuwe kleren vand e keizer enzo, lachuh!
quote:Voor dat voorlezen hebben we D&D uitgevonden kerel
Op donderdag 27 februari 2003 11:05 schreef Seborik het volgende:
Volgens mij is voorlezen ook erg goed voor de ontwikkeling van (jonge) kinderen.Flauw hoor Atrimar, je wil vast wel de nieuwe Weiss & Hickman aan Isa voordragen.
quote:Nee het is zo super rustig dat ik altijd wel een boek mee heb
Op donderdag 27 februari 2003 10:20 schreef Isabeau het volgende:[..]
En dan lees je Internetpagina's voor?
Sommige gedeelten daarvan zijn bijn poetisch zo mooi
Vooral een stuk over het inspiratiedeeltje die valt op de wereld
quote:Vaste prik vroeger elke avond na het eten> Mijn vader languit op zijn buik op het tapijt, Puk en Muk of Wipneus en Pim op een kussen en mijn broertje en ik aan weerszijden er naast, met rooie oortjes luisterend.
Op woensdag 26 februari 2003 15:45 schreef Isabeau het volgende:
Het heeft niet hetzelfde effect gehad op mijn broertje als op mij, want ik was zelf maar moeilijk bij de boekenkasten weg te slaan en ook de bibliothecaresse was zeer in haar schik met mij terwijl mijn broertje maar met moeite tot lezen te bewegen was. Toch is het met hem ook wel goed gekomen hoor.
Ikzelf lees mijn kinderen elke avond voor, Annie M.G., Wipneus en Pim, Pinkeltje. Het maakt ze niet zoveel uit, als het maar 'spannend' is.
Het maakt ook niet zoveel uit wat ik voorlees, maar dat ik voorlees is het meest belangrijke.
quote:Zoiets hadden wij ook. We vonden het geweldig! Verder las mijn vader toen ik nog jonger was Alleen op de wereld voor. Ik koester daar zeer warme herinneringen aan. Een prachtig verhaal om in episodes voor te lezen.
Op donderdag 27 februari 2003 10:26 schreef mvt het volgende:Wij hebben nog sprookjesboeken (weet neit meer waarvan, was een complete serie) gehad. Bij elk boek zat een casettebandje waarom het hele verhaal vertelt werd, werd je voorgelezen en kon je meelezen/plaatjes kijken. Hebben we weggedaan toen ik iets van 10 was.
Als ik nu voorgelezen word, dan toch graag poëzie, en het liefst door een brit.
Aangezien het het lekkerst voorlezen is tegen bedtijd, passen we de titels daar een beetje op aan. Je moet tenslotte wel lekker kunnen dromen daarna...
Onze top 3 (niet in volgorde van belangrijkheid):
* 'Giph' of 'Phileine zegt sorry' van Ronald Giphart
* 'alle verhalen van de eekhoorn en de mier' van Toon Tellegen
* verhalen van Roald Dahl
Als ik de kinderen van mijn vriendinnetjes voorlees zit ik soms zo in het verhaal dat ik het jammer vind om op te houden. Met je vriendje, elkaar voorlezen (de krant oid) is ook leuk. M'n vader en ik lezen elkaar ook wel eens voor, meestal grappige citaten of een passage uit het boek wat we aan het lezen zijn. Hij las me vroeger ook wel eens voor voordat ik ging slapen.
Maar aangezien ik toch vaak alleen thuis zit lees ik regelmatig sommige boeken hardop om zo accenten te oefenen (ik lees alleen nog in het Engels), het is echt verbazingwekkend hoe de toon van een boek kan veranderen als je een ander accent gebruikt. Vittorio the Vampire van Anne Rice bijv. of The Crusader van Michael Eisner. Het moet wel veel dialoog zijn of iemand die een verhaal verteld, beschrijvingen kunnen me niet zo boeien.
Shakespeare moet je gewoon hardop lezen .
Ook heb ik een zooi MP3's gedownload van hoorspelen of cd-versies van boeken om te kijken of het wat was, ik moet dan wel een rustig voorgelezen versie hebben en niet eentje waarbij de verteller allerlei vreemde stemmen op gaat zetten.
Ik hoop stiekem dat Paul van Vliet dat soort cd's gaat maken, hij heeft zo'n goede voorlees stem, daar duikelt je bloedruk van omlaag.
Nu ik stage heb gelopen bij de kleuters, heb ik vreselijk veel voorgelezen... Onder andere uit de eerder genoemde lekturama boeken... Sentiment sentiment!
maar nu lees ik af en toe voor aan mijn kleine broertje van 2 jaar,het probleem is dat hij altijd aan komt rennen met een stapel boeken en dan mag ik niet eerder stoppen dan dat is ze allemaal heb gelezen
quote:Ik heb in mijn stage ook veel voorgelezen, maar heb toch meer verhalen uit mijn hoofd verteld ... dat vind ik persoonlijk dan weer een fijnere manier.
Op maandag 12 januari 2004 22:18 schreef Troel het volgende:
*subtiel schopje*
Nu ik stage heb gelopen bij de kleuters, heb ik vreselijk veel voorgelezen... Onder andere uit de eerder genoemde lekturama boeken... Sentiment sentiment!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |