Ik ben een aantal jaren al niet meer actief op dit forum maar afgelopen weekend kreeg ik een 3-tal foto's waarvan ik niet goed weet wat ik er mee moet. Dit forum leek me wl een geschikte plek om deze eens te delen.
Deze foto’s zijn gemaakt in 1960 in een klein boerendorp van 1000-1500 inwoners in Drenthe. Ze tonen een optochtwagen met teksten als “Zwart en blank reiken elkaar de hand” en “Geen rassenscheiding”.
Wat mij raakt, is de dubbelheid. De boodschap lijkt duidelijk tegen rassenscheiding en dus juist verbindend bedoeld. Tegelijk zien we een uitbeelding met donkere schmink en stereotypen die we vandaag als problematisch of blackface-achtig herkennen.
Voor mij maken deze foto’s de huidige discussies, bijvoorbeeld rond Zwarte Piet, niet simpeler maar juist menselijker. Ze laten zien dat intentie en effect niet altijd hetzelfde zijn. Iets kan goed bedoeld zijn, en toch later vragen oproepen.
Misschien helpt dit om minder in verwijten te praten en meer in ontwikkeling: niet om vorige generaties weg te zetten als slechte mensen, maar om te erkennen dat we nu anders kijken naar beelden, symbolen en tradities.
Ik deel deze foto’s daarom niet om een kant “gelijk” te geven, maar als historisch voorbeeld.
![Whats-App-Image-2026-06-01-at-20-29-20.jpg]()
![Whats-App-Image-2026-06-01-at-20-29-20-(2).jpg]()