https://www.nu.nl/economi(...)delsmaatregelen.htmlquote:China waarschuwt EU dat het keihard terugslaat bij nieuwe handelsmaatregelen
Nieuwsredactie | 31 mei 2026
China heeft dit weekend gewaarschuwd dat het "resoluut" terugslaat als de Europese Unie met nieuwe handelsmaatregelen komt. De uitspraak is een reactie op een conclusie van de Europese Commissie op vrijdag dat de huidige handelsrelatie met China niet houdbaar is.
"Mocht de EU volharden in het eenzijdig invoeren van nieuwe handelsinstrumenten en het opleggen van discriminerende beperkingen, dan zal China vastberaden tegenmaatregelen nemen en effectieve maatregelen treffen om zijn eigen belangen te beschermen", staat in een verklaring van het Chinese ministerie van Economische Zaken.
De EU vindt dat China oneerlijke concurrentie bedrijft door eigen bedrijven voor te trekken en kritieke grondstoffen die het heeft maar mondjesmaat te verhandelen met strategische partners zoals Europa. Brussel blijft het Aziatische land wel zien als een belangrijke handelspartner, maar de Europese industrie moet beter worden beschermd tegen Chinese import.
In Brussel wordt nu ook gesproken over strenger handelsbeleid richting China. Daaronder is een mogelijke maatregel om de toegang van China tot de EU-markt voor chemicaliën, metalen en schone energietechnologie te beperken.
Klopt. De VS ook.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:42 schreef ricky3 het volgende:
China moet je gewoon geheel boycotten wegens schending van mensenrechten
"Hoi, ik ben nu koalaberen aan het spotten in Australië. Morgen ga ik daar even van bijkomen bij familie in Argentinië. Ik kom later in de week terug op deze vraag. Groetjes Rob."quote:Op zondag 31 mei 2026 14:21 schreef Since2003 het volgende:
Nou Jetten, wat wordt het? Top of toch lekker vertrouwd bottom?
Ze gaan Sjoerd Sjoerdsma weer persona non grata verklaren.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:32 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat gaat China doen dan? De gelijke behandeling van EU bedrijven stopzetten?
Daar kan ik ze geen ongelijk in geven. Vreselijke kwal.quote:Op zondag 31 mei 2026 17:06 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ze gaan Sjoerd Sjoerdsma weer persona non grata verklaren.
Welke mensenrechten schenden ze precies?quote:Op zondag 31 mei 2026 14:42 schreef ricky3 het volgende:
Als EU-landen vervolgens kappen met het kopen van Chinese Temu-crap zakt de economie daar gelijk in elkaar, dat weten ze zelf ook wel.quote:Op zondag 31 mei 2026 17:37 schreef Telefoonvork het volgende:
China heeft één hele grote troef: zij hebben 95% van de rafinagecapaciteit van zeldzame aardmetalen in handen. Ik denk dat ze bereid zijn dit feit in te zetten en andere gebieden af te knijpen als ze niet doen wat China wilt.
Stel idioten in de EU.
En als China vervolgens stopt met het leveren van zelfdzame aardmetalen aan de EU, zijn wij hier volledig fucked.quote:Op zondag 31 mei 2026 17:50 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Als EU-landen vervolgens kappen met het kopen van Chinese Temu-crap zakt de economie daar gelijk in elkaar, dat weten ze zelf ook wel.
Jup, een soort mutual destruction. We hebben elkaar nodig, dus niemand gaat op die knop drukken.quote:Op zondag 31 mei 2026 17:53 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
En als China vervolgens stopt met het leveren van zelfdzame aardmetalen aan de EU, zijn wij hier volledig fucked.
Vertel.quote:Op zondag 31 mei 2026 17:18 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Welke mensenrechten schenden ze precies?
Dat verhaaltje over die zielige uyghur is Turkse propaganda.
Dit dus. China doet al decennia niet anders dan buitenlandse bedrijven benadelen en drempels opwerpen.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:32 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat gaat China doen dan? De gelijke behandeling van EU bedrijven stopzetten?
Je realiseert wat voor economische effecten dit zou hebben?quote:Op zondag 31 mei 2026 14:42 schreef ricky3 het volgende:
quote:Op zondag 31 mei 2026 17:02 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Klopt. De VS ook.
Beter komen we op voor pure Europese belangen.
Valt mee, de lithium mijnen worden uit de grond gestampt hier in Europa.quote:Op zondag 31 mei 2026 17:53 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
En als China vervolgens stopt met het leveren van zelfdzame aardmetalen aan de EU, zijn wij hier volledig fucked.
Som ze eens op zou ik zeggen, kunnen we lachen.quote:Op maandag 1 juni 2026 11:38 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Gewoon een brief terugsturen met opgesomd alle discriminerende maatregelen die China al jarenlang voert t.o.v. buitenlandse entiteiten. Wij mogen daar veel minder dan dat zij hier mogen en dat moet meer in balans gaan komen.
https://trade.ec.europa.e(...)s=false&countries=CNquote:Op maandag 1 juni 2026 12:17 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Som ze eens op zou ik zeggen, kunnen we lachen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |