abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 juni 2026 @ 17:57:58 #201
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221020514
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 17:53 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Code zwart was ook gecontroleerd, alleen met hele nare implicaties.
Het was sowieso kiezen uit allemaal keuzes met nare gevolgen. Elke keuze had zo z'n ethisch problemen en vraagstukken.

Ik bedoel - zal wel niet gezegd mogen worden - dat je als regering op enig moment ook kan zeggen tegen de bevolking dat een ieder zelf moet afwegen of hij of zij wel of niet maatregelen neemt (risico avers ver) maar dat een en ander wel impliceert dat bij corona gerelateerde gezondheidsproblemen er mogelijk geen (adequate) medische hulp verleend kan worden. Ik ben mij ervan bewust dat er dan mensen sterven. Voordeel is wel dat 98% van de bevolking dan verder kon voor zover kwetsbare mensen zelf geen maatregelen zouden nemen.

Gelukkig zijn medio 02-2022 de meeste maatregelen opgeven - en de media richtte zich op Rus - maar stel dat dat dit nog jaren had geduurd?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221048519
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:08 schreef raptorix het volgende:
Wat in ieder geval nooit naar boven zal komen is dat ik vrij zeker weet dat men wel degelijk de code zwart heeft toegepast met de IC's, je kunt dat gewoon in de cijfers terug zien.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ns-door-beddentekort
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 15 juni 2026 @ 10:15:04 #203
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221048701
quote:
Dat klopt wel min of meer. Of sommigen kregen thuis zuurstof? Wat ook zo is dat je niet perse op een ic hoeft te liggen om ernstige corona besmetting te doorstaan.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  Moderator maandag 15 juni 2026 @ 10:38:25 #204
236264 crew  capricia
pi_221048730
quote:
Dat is echt wel code zwart, ja.
quote:
Hoogleraar Loek Leenen, destijds traumachirurg bij het UMC Utrecht, kreeg voor diverse acute patiënten geen ic-bed, bijvoorbeeld voor verkeersslachtoffers met zwaar hersenletsel. Hij deed landelijk onderzoek(opent in nieuw venster) en constateert dat in de eerste golf zo'n zestig ernstig gewonde patiënten zijn overleden doordat zij geen ic-bed kregen. Over de hele pandemie schat Leenen dat het om 200 tot 300 patiënten gaat. "Zij kregen niet de levensreddende zorg die ze nodig hadden. Coronapatiënten gingen altijd voor. Het was hier elke dag code zwart vanwege de schaarste."
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221048786
De slager die zijn eigen vlees keurt.
  maandag 15 juni 2026 @ 12:29:42 #206
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221049650
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2026 10:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is echt wel code zwart, ja.
[..]

Jamaarhetisnooitofficieeljeweetzelf bij rutte in zijn notulen gekomen. Dus bestond het ook niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 15 juni 2026 @ 12:39:31 #207
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221049848
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2026 10:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is echt wel code zwart, ja.
[..]

En nog steeds snappen de wappies niet dat dat nou juist het grootste doel was van de maatregelen, om dit op grote schaal te voorkomen...

Het is dat Duitsland ons tot 2 keer toe op het laatste moment te hulp is gekomen, anders had dat een veelvoud aan dat soort doden opgeleverd.

Gelukkig hebben wij ervan geleerd en is onze IC capaciteit.... Oh wacht :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221051065
quote:
Ik kan mij in die tijd nog wel herinneren dat er vele fokkers waren die vonden dat ze alles mochten doen en dat er maar gewoon een bed moest komen als dat nodig was. Het idee van schaarste begrijpen teveel mensen niet meer. Honderden doden tot gevolg blijkt nu en artsen die niet konden rekenen op politieke dekking en zelf maar actie ondernamen.

Gelukkig hebben we er als samenleving van geleerd en staan we nu te brullen om accijnsverlaging voor brandstof die er niet is.
pi_221051095
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 14:27 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik kan mij in die tijd nog wel herinneren dat er vele fokkers waren die vonden dat ze alles mochten doen en dat er maar gewoon een bed moest komen als dat nodig was. Het idee van schaarste begrijpen teveel mensen niet meer. Honderden doden tot gevolg blijkt nu en artsen die niet konden rekenen op politieke dekking en zelf maar actie ondernamen.

Gelukkig hebben we er als samenleving van geleerd en staan we nu te brullen om accijnsverlaging voor brandstof die er niet is.
Ik moet je wel zeggen dat we qu IC pech hadden met Nederland, wij hebben hier een soort van geoptimaliseerd systeem waar ICs vooral gebruikt worden voor toezicht na een operatie, daardoor kunnen we vrij goed bepalen hoeveel capaciteit nodig is, je moet niet vergeten dat IC plekken gruwelijk duur zijn.
In Duitland hadden ze daar geluk, er was daar een trend net als hier om meer grotere regionale ziekenhuizen te maken, echter de kleintjes waren nog niet gesloten waardoor ze veel capaciteit hadden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221051405
Ik volg het niet, maar ben wel benieuwd wanneer die verdwenen miljoenen uit de staatskas zonder bonnetjes van Hugo de Jonge ter sprake komen.
  maandag 15 juni 2026 @ 15:32:10 #211
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221051445
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 15:23 schreef Firuze60 het volgende:
Ik volg het niet, maar ben wel benieuwd wanneer die verdwenen miljoenen uit de staatskas zonder bonnetjes van Hugo de Jonge ter sprake komen.
Miljarden zelfs.
5 Miljard.

Gelukkig was daar die mondkapjes knakker (naam even kwijt :@) met zijn 10 miljoen de ultieme bliksemafleider.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221051463
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2026 15:32 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Miljarden zelfs.
5 Miljard.

Gelukkig was daar die mondkapjes knakker (naam even kwijt :@) met zijn 10 miljoen de ultieme bliksemafleider.
Oja, miljarden inderdaad en Sywert was de afleiding.
  maandag 15 juni 2026 @ 15:38:52 #213
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221051473
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 15:35 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oja, miljarden inderdaad en Sywert was de afleiding.
Sywert idd.

Ik zat aan Siebert of Swiebert te denken, maar kon er niet meer op komen :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 15 juni 2026 @ 17:05:12 #214
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221051954
Nu live corona blog:
quote:
Gommers: 'Op ic-afdelingen zijn mensen alleen gestorven'
Het verhoor van Gommers is ten einde gekomen, maar de intensivist geeft de commissie nog wel één ding mee. Personen in hun laatste levensfase geen bezoek meer toestaan, moeten we "echt, écht niet meer doen". Dat ging op de ic's en in verpleeghuizen wel een tijdje zo, zegt Gommers.

Hij weet niet meer precies hoe en wat, maar er was sprake van een "heel korte periode" waarin er zelfs op de ic geen bezoek werd toegelaten. "Je kunt niet alleen doodgaan. Daarvoor ben je niet op de wereld gezet."
2nd this mate, 2nd this.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 15 juni 2026 @ 17:13:35 #215
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221052010
Zelfde blog:
quote:
Avondklok had volgens Wallinga ook signaalfunctie
Wallinga berekende ook het effect van het instellen van een avondklok, wat daarna ook gebeurde. Alleen: het bleek vrij lastig om dat effect te berekenen. Die kanttekening werd toen ook al geplaatst, maar de vraag is of dat goed gebeurde.

Het OMT zag in eerste instantie een mogelijk effect van 13 procent op de besmettingen, maar dat percentage was berekend op basis van studies over het buitenland. Maar daar hadden de avondklokmaatregelen weer een heel andere vorm. Konden we dat dan wel zo stellen, vraagt Dion Huidekooper van de commissie zich af.

"Er was geen alternatief", zegt Wallinga. Volgens de modelleur is er wel een winstwaarschuwing gegeven. "Het is een associatie (een verband, red.) en dit is het beste wat we hebben."

Wallinga benadrukt ook dat er ook een signaalfunctie uitging van de avondklok, en dat zou hebben kunnen bijgedragen aan de effectiviteit. Dus niet zo zeer het beperken van contacten in de avonduren in het algemeen, maar ook "duidelijk maken hoe serieus een situatie is".
De hele periode hoorde je in de talkshows dat 'buitenlandse maatregelen niet 1 op 1 te kopiëren waren en er meer NL eigen onderzoek naar gedaan moest worden om de effecten te meten' als het ging om minder strenge maatregelen, maar om strengere maatregelen, was het ow we pakken het maar en voeren het maar in.

Duidelijk.

En dan een vrijheidsbeperkende maatregel als de avondklok invoeren als signaalfunctie, terwijl het effect niet bewezen is..
Voor pure symboolpolitiek een volk zn vrijheid afnemen... holy shit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 15 juni 2026 @ 21:25:50 #216
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_221055273
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2026 12:39 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
En nog steeds snappen de wappies niet dat dat nou juist het grootste doel was van de maatregelen, om dit op grote schaal te voorkomen...

Het is dat Duitsland ons tot 2 keer toe op het laatste moment te hulp is gekomen, anders had dat een veelvoud aan dat soort doden opgeleverd.

Gelukkig hebben wij ervan geleerd en is onze IC capaciteit.... Oh wacht :')
Yep..... nu totaal 997 bron en toen 1150 bron. De zorg tot intensieve behandeling is in Duitsland structureel anders (cq breder) ingericht dan in Nederland waar "we" kiezen voor (budgettair gecontroleerde) concentratie van specialisatie(s).

NB: "Corona" zelf (nofi) is niet zozeer IC-waardig maar omdat het "plots" onevenredig veel reeds ziek te noemen trof met onderliggende (vaat gerelateerde)aandoeningen; moesten die wel zo worden behandeld.
Daardoor zijn, ongetwijfeld, andere patiënten buiten beeld geraakt die mogelijk daarmee niet daarmee de behandeling hebben gehad die zij onder normale omstandigheden wel zouden hebben gekregen.
Van code zwart, zijnde frontale triage, was formeel net geen sprake maar wel indirect volop aanwezig. Artsen moesten immers de bezetting (irt leeftijd en ernst van aandoening) meewegen of iemand wel of niet ter behandeling op een overbezette IC kwam.

Ook hier opnieuw vaststellen, dat zorg in Nederland ("prima"?) is geregeld mits niet veel mensen die nodig gaan hebben. Wat men kan leren, is burgers geen sprookjes voorhouden en bij bereiken van grenzen en heldere richtlijnen te hebben voor (bikkelharde) afwegingen.
Zelf pleit ik dan voor een blinde loterij of simpel op basis van volgordelijkheid (first come, first served).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 15 juni 2026 @ 21:30:44 #217
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_221055335
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 17:13 schreef Red_85 het volgende:
En dan een vrijheidsbeperkende maatregel als de avondklok invoeren als signaalfunctie, terwijl het effect niet bewezen is..
Voor pure symboolpolitiek een volk zn vrijheid afnemen... holy shit.
De onderliggende gedachte was ook; wanneer mensen thuisblijven, de "zorg" daarmee effectief minder zou worden belast.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_221057436
Ooit ben ik verbannen van het COR forum om precies dat wat Gommers vandaag zei
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')