abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 mei 2026 @ 21:51:43 #1
473366 AllesKaputt
pelotonvulling
pi_220888269
En, genoten van jullie vrije tweede pinksterdag, stelletje cultuurchristenen? Lekker in de zon gezeten, rondcruisen in de cabrio terwijl Mahler 8 uit de speakers knalt (Veni Creator Spiritus, baby), BBQ-tje in de fik gestoken, sateetjes laten verkolen, katjelam geworden van de rosé, en misschien nog naar Sporza gezapt voor de Antwerp Port Epic / Sels Trophy om zo toch nog weer even het vertrouwde stemgeluid van Karrel en Jose te kunnen horen?

Omdat ik altijd blind vaar op de voorbeschouwingen in WLR, heb ik de mensonterende sprintetappe door de Povlakte van zondag overgeslagen. Boekje lezen in afwisselend de zon en schaduw, niks mis mee. Mijn lieve gunsteling van Lucas (voorheen Marieke) Rijneveld, absolute aanrader! Aan het eind van de middag Eurosport teruggekeken, niet om te zien of Dylan Groenewegen 2e, 3e of 4e was geworden van de onvermijdelijke massasprint, maar om de passages van de Piazzale Loreto in Milaan even terug te kijken. Dit is namelijk de plek waar het lichaam van Benito Mussolini, zijn minnares en nog wat andere fascistische leiders op de ochtend van 29 april 1945 neer is gepleurd door partizanen die hem een dag eerder hadden geëxecuteerd in Giulino di Mezzegra, zo’n 75 kilometer ten noorden van Milaan.

Voor de lezertjes die niet weten wie Benito Mussolini was: hij was een kleine honderd jaar geleden de Patrick Lefevere van Italië, een soort combinatie van Mauro Gianetti, Lance Armstrong en Mario Cipollini. Een gebeeldhouwde kale kop, politieke aspiraties, een grote bek, en een carrière met ups en downs die aan het einde dus nogal wreed werd afgebroken.

Piazzale Loreto was niet per toeval gekozen om de lichamen te dumpen, op 10 augustus 1944 werden hier door Italiaanse fascisten, in opdracht van de Duitse Sicherheitsdienst, 15 partizanen geëxecuteerd. Hun lichamen bleven de hele dag in de brandende zon liggen. Mussolini zou zelf over deze executie hebben gezegd: “We zullen een hoge prijs betalen voor dit bloedvergieten.” (Maar dan in het Italiaans).

Profetische woorden van Il Duce, een paar maanden later lag zijn lijk op dezelfde plek. Een ziedende menigte bekogelde de lichamen met groentes, bespuugde ze, urineerde op ze, trapte ze en schoot op ze. Mussolini’s gezicht werd ernstig misvormd door de kwade en woedende menigte. De lichamen werden ondersteboven opgehangen aan het dak van een half afgebouwd Esso tankstation aan het plein, een traditionele Noord-Italiaanse manier om aan te geven dat we hier echt met een hele grote boef te maken hebben.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Rond 2 uur ‘s middags vonden de Amerikanen het welletjes en werden de lichamen weggehaald en opgeborgen in een mortuarium. Een Amerikaanse legerfotograaf was zo vriendelijk om Mussolini’s lijk in het mortuarium, gezellig arm in arm met zijn maitresse, vast te leggen in een kleurenfoto:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een Amerikaanse reisblogger heeft achterhaald waar dit Esso tankstation precies stond, en er blijkt nu een McDonald’s te staan. De laatste rechte straat van de etappe van gisteren begon precies bij deze McDonald’s, waar de renners linksaf sloegen op de Piazzale Loreto. Hier dendert het peloton voor de laatste keer langs de plek waar 81 jaar geleden het lijk van één van de leiders van de Asmogendheden tot pulp werd geschopt en geslagen:

Wonder boven wonder bleef de vroege vlucht, bestaande uit non-entiteiten als Martin Marcellusi, Mattia Bais en Mirco Maestri plus erkend hardrijder en belegen knakworst Fredrik Dversnes, het falende peloton in de straten van voorheen fascistisch Milaan gewoon voor. Zelfs een late uitval van Elmar Reinders kon de ontketende quadrumviri niet meer bijhalen, waarna Dversnes vrij eenvoudig de sprint won. Hij had nog een mooi zegegebaar in de aanbieding, passend bij deze historische omgeving:

Daarna ging het rechterhandje toch maar snel andersom, terwijl Marcellusi precies op de streep een ouderwetse stuurklop uitvoerde:

Heeft het peloton gefaald zoals het Italiaanse leger in 1940-41 in Noord-Afrika? Waren de motoren weer eens lekker aan het stayeren voor de kopgroep zoals een spinnijdige Elmar Reinders en dito Tim Torn Teutenberg na de finish beweerden? Of was de kopgroep gewoon ongrijpbaar in het bochtige stratencircuit van Milaan? Generaties historici zullen hier nog vele boeken over volschrijven.

Maar, broeders en zusters, laten wij niet vergeten wat wij deze dagen gedenken: de uitstorting van de Heilige Geest over de apostelen. Ik heb de Statenvertaling er even bijgepakt, Handelingen 2:1-3 en 19:

quote:
1 En als de dag van het Pinksterfeest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen.
2 En er geschiedde haastelijk uit den hemel een geluid, gelijk als van een geweldigen, gedreven wind, en vervulde het gehele huis, waar zij zaten.
3 En van hen werden gezien verdeelde tongen als van vuur, en het zat op een iegelijk van hen.
19 En Ik zal wonderen geven in den hemel boven, en tekenen op de aarde beneden, bloed en vuur, en rookdamp.
We gaan meteen zien of de renners zich op hun rustdag een beetje hebben ingehouden met die vurige tongen en wonderen van bloed, vandaag koersen we immers de hele dag in Zwitserland. Wie ‘s ochtends wakker wordt met bloedwaardes die zelfs Andries Knevel niet kan verklaren, kan gewoon een DNS’je laten noteren en lachend vanaf Lugano Airport naar huis vliegen, daar doen die Zwitsertjes niet moeilijk over. Vraag maar aan Jeroen Blijlevens.

Een dagje Zwitserland dus, maar wel in het Italiaanssprekende kanton Ticino, dus alle volgers kunnen gewoon Pizza Hawaï blijven bestellen. Een kort ritje van slechts 113 kilometer, min of meer vlakke aanloop, dan een rondje met 2x 2 bergjes van de 3e en 2e categorie, dan weer een lang stuk in de vallei voordat de serieuze aankomst bergop naar Carì moet worden bedwongen. De grote vraag is of de vluchters kans gaan maken. Er zullen vast wel weer wat usual suspects vertrekken, maar de rit is zo kort, en de laatste klim lang genoeg om de vlucht met mindere goden op te peuzelen door de teams van de klassementsrijders. Tim Rex en Victor Campenaerts zitten alvast de hele nacht op de rollen om de diesels een beetje warm te houden.

We starten rond een uurtje of twee in Bellinzona, bekend om zijn drie kastelen: Castelgrande, Montebello en Sasso Corbaro. Drie middeleeuwse fortificaties in en rond de oude stad, gebouwd in de 10e tot de 15e eeuw. Nooit gebruikt omdat het altijd neutrale Zwitserland zich niet bezig houdt met oorlog, maar alleen met oorlogsbuit. In perfecte staat dus, en daarom staan ze op de UNESCO-werelderfgoedlijst. Binnenkort zullen er dus wel Trump hotels in zitten. Dat is jammer, maar in vergelijking met de werken van Vauban zijn het natuurlijk ook maar veredelde tuinhekjes en theehuisjes.

De slotklim vanuit Faido naar Carì is bijzonder regelmatig met een lengte van 11,6 km en gemiddeld 8% stijging. In de Ronde van Zwitserland van 2016 won Darwin Atapuma hier voor Warren Barguil, die in deze Giro ook nog schijnt mee te doen. Twee jaar geleden won Adam Yates op dezelfde beklimming en legde hiermee de basis voor zijn eindwinst in dezelfde Ronde. Egan Bernal werd toen derdes.

Het weer

Lekker weer, graadje of 25, maar op de slotklim zou het kunnen gaan regenen. We zijn in Zwitserland dus het asfalt is prima in orde. Toch zijn valpartijen bergop natuurlijk nooit uit te sluiten met deze collectie brokkenpiloten.

Voorspelling

Na jaren rondhangen in WLR snap ik nog steeds he-le-maal niks van deze merkwaardige sport, en bovendien is gokken voor proleten.

Maar vooruit, hier 5 willekeurige namen:

1. Wout Poels. w/
2. Jonas Vingegaard. De kus op zijn stuur laat alle family men in WLR weer smelten.
3. Thymen Arensman. Op mentaal vlak is deze stoïcijn verreweg de meest stabiele van het ganse peloton.
4. Giulio Ciccone. Ja nee nu echt!
5. Enric Mas. "En Ik zal wonderen geven in den hemel boven, en tekenen op de aarde beneden, bloed en vuur, en rookdamp."

[ Bericht 0% gewijzigd door AllesKaputt op 25-05-2026 22:21:46 ]
pi_220888346
Qua lengte en parcours wel een rit waar Visma een kopgroep kan controleren als ze dat willen, dan is daar meteen de 4e rit en een bijna zekere bergtrui.

Enige gevaar zit dan in het stuk tussen de voorlaatste en laatste klim. En de vraag of ze überhaupt geïnteresseerd zijn in een nieuwe ritzege + bergtrui
pi_220888635
Twee weken uitgekeken naar de werken van AllesKaputt en niet ten onrechte.
  maandag 25 mei 2026 @ 22:42:01 #4
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220888647
Het was leuker geweest als Mattia Bais ook gewoon Mattia Mais had geheten ;(
pi_220889576
Mussolini, de man die de democratie vermoordde met haar eigen wapens

M. De zoon van de eeuw. Zowel goede boekreeks als serie.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_220889635
Is Emil er iets te veel in gaan geloven wat betreft Visma?

Favoritter
⭐⭐⭐⭐⭐ Jonas Vingegaard

⭐⭐⭐⭐ Davide Piganzoli, Sepp Kuss

⭐⭐⭐ Felix Gall, Giulio Pellizzari, Jai Hindley, Thymen Arensman, Michael Storer

⭐⭐ Derek Gee, Afonso Eulalio, Giulio Ciccone, Egan Bernal, Einer Rubio, Enric Mas, Wout Poels, Jan Hirt, Damiano Caruso, Ben O’Connor, Gregor Mühlberger, David De La Cruz, Chris Harper, Markel Beloki, Juan Pedro Lopez, Aleksandr Vlasov, Jardi Christiaan van der Lee, Filippo Zana

⭐ Igor Arrieta, Johannes Kulset, Callum Scotson, Johannes Staune-Mittet, Embret Svestad-Bårdseng, Gianmarco Garofoli, Koen Bouwman, Jan Christen, Ludovico Crescioli, Harold Martin Lopez, Jhonatan Narvaez, Giovanni Aleotti, Remy Rochas, Mark Donovan, Andreas Leknessund, Alan Hatherly, Simone Gualdi, Jefferson Cepeda, Jack Haig, Lorenzo Milesi, Ben Zwiehoff, Florian Stork, Will Barta, Brieuc Rolland, Nickolas Zukowsky
pi_220890419
Jack Oakie heeft in de rol van Benzino Napaloni de gezichtsuitdrukkingen van Mussolini in toen nog goede doen prima weten te kopiëren en vast te leggen voor het nageslacht. In de fantastische film 'The Great Dictator' van Charlie Chaplin.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:21:29 #8
473366 AllesKaputt
pelotonvulling
pi_220890424
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 08:35 schreef Steven184 het volgende:
Mussolini, de man die de democratie vermoordde met haar eigen wapens

M. De zoon van de eeuw. Zowel goede boekreeks als serie.
Ik zag het laatste deel vorige week liggen in de boekwinkel. Toch maar eens aan die hele serie beginnen.
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 12:20:28 #9
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_220890734
Genoten van deze OP, een uitstekende reconstructie. Diepgravend journalistiek werk, kom daar nog maar eens om.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 12:36:54 #10
194695 franklop
Fran knock
pi_220890830
DNS Pascal Ackermann
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  dinsdag 26 mei 2026 @ 12:51:49 #11
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220890913
Ik snap zulke juniorenafstanden niet. Waarom doe je dat na twee rustdagen?
pi_220890937
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:21 schreef AllesKaputt het volgende:

[..]
Ik zag het laatste deel vorige week liggen in de boekwinkel. Toch maar eens aan die hele serie beginnen.
Kobo plus is je vriend
  dinsdag 26 mei 2026 @ 13:03:07 #13
473366 AllesKaputt
pelotonvulling
pi_220890999
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 12:55 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Kobo plus is je vriend
Doe mij maar een papieren exemplaar, 4 Ezra:1-2 denkt er hetzelfde over:
quote:
1 ZIET, gij zult in de oren mijns volks de woorden der profetie spreken, die ik in uw mond zal leggen, spreekt de Here,
2 En maak dat zij op papier geschreven worden, want zij zijn trouw en waarachtig.
pi_220891060
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:03 schreef AllesKaputt het volgende:

[..]
[..]

Prefereer ik ook, maar was kosten-technisch niet vol te houden. Dus koop ik enkel papieren exemplaren van boeken die ik wil herlezen of degene die ik echt wil lezen, maar niet in Kobo plus zitten.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 13:42:01 #15
473366 AllesKaputt
pelotonvulling
pi_220891290
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:09 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Prefereer ik ook, maar was kosten-technisch niet vol te houden. Dus koop ik enkel papieren exemplaren van boeken die ik wil herlezen of degene die ik echt wil lezen, maar niet in Kobo plus zitten.
Ik heb/neem helaas veel te weinig tijd om veel te lezen, maar dat betekent dan wel dat ik geen problemen heb met de kosten of benodigde ruimte voor nieuwe boeken.
  Redactie Sport dinsdag 26 mei 2026 @ 13:54:52 #16
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220891375
Balletje meppen is geen sport.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_220891386
Jonas gaat voor de etappe vandaag.
  Redactie Sport dinsdag 26 mei 2026 @ 13:56:21 #18
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220891392
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:55 schreef wimderon het volgende:
Jonas gaat voor de etappe vandaag.
Toevallig dat jij dit om 13:55 roept.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  dinsdag 26 mei 2026 @ 13:57:09 #19
473366 AllesKaputt
pelotonvulling
pi_220891397
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:54 schreef Mexicanobakker het volgende:
Balletje meppen is geen sport.
Sowieso zijn mannetjes die de hele dag met zo'n debiel petje op lopen niet te vertrouwen.
pi_220891402
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:56 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Toevallig dat jij dit om 13:55 roept.
Het interview is ook pas net geweest/uitgezonden, ik had niet eens tijd om alle vluchters nog om te wisselen. Dus hup Giulio!
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 14:01:18 #21
pi_220891418
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 12:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik snap zulke juniorenafstanden niet. Waarom doe je dat na twee rustdagen?
Harstikke leuk

- Karsten Kroon
pi_220891421
Volgens Karsten gaat Jonas niet voor de ritzege, die heeft het interview niet gezien zeker?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 14:02:29 #23
pi_220891423
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:03 schreef AllesKaputt het volgende:

[..]
[..]

Mensen die een e-reader verkiezen boven een echt boek neem ik niet serieus.
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 14:02:58 #24
pi_220891426
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 14:02 schreef Felagund het volgende:
Volgens Karsten gaat Jonas niet voor de ritzege, die heeft het interview niet gezien zeker?
Karsten is waarschijnlijk vijf minuten geleden pas uit het zwembad gekropen. De leef.
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 14:05:05 #25
pi_220891440
Visma inderdaad meteen aan het controleren.

Fijne Tim Rex-middag allen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')