abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220866444
Ik zit te overwegen om naar België te verhuizen. Twee belangrijkste overwegingen; voor hetzelfde geld kun je een veel leuker huis kopen en met de nieuwe box III hou ik makkelijk ¤20-30.000 per jaar extra over aan de andere kant van de grens.

Zijn er heel rare dingen die je kunt verwachten met zo’n verhuizing?
pi_221061982
De inkomstenbelasting is in België hoger. Afhankelijk van je situatie kan dat dus wel nadelig zijn.

Heb er 15 jaar gewoond. Het is wel bureaucratischer dan Nederland. En het is vaak lastig om afspraken te maken.

Maar verder prima; heb me er altijd goed vermaakt!
  dinsdag 16 juni 2026 @ 18:04:18 #3
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221062121
Ik lees hier graag even mee.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 17:38 schreef Halcon het volgende:
De inkomstenbelasting is in België hoger. Afhankelijk van je situatie kan dat dus wel nadelig zijn.

Heb er 15 jaar gewoond. Het is wel bureaucratischer dan Nederland. En het is vaak lastig om afspraken te maken.

Maar verder prima; heb me er altijd goed vermaakt!
Kun je toelichten waardoor het lastig was afspraken te maken? En om wat voor soort afspraken gaat het precies?

Tevens hebben ze in België wél de mutualiteit _O_
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221062337
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 18:04 schreef Regilio_ het volgende:
Ik lees hier graag even mee.
[..]
Kun je toelichten waardoor het lastig was afspraken te maken? En om wat voor soort afspraken gaat het precies?

Tevens hebben ze in België wél de mutualiteit _O_
Overal, afspraken met zo ongeveer iedereen die je nodig hebt. Aannemers, klussers, accountants, advocaten, verzekeringsexperts etc.

Vaak toezeggingen niet nakomen, reageren amper, etc. Ik vond dat wel enorm irritant.

Mutualiteit was prima geregeld allemaal.
  dinsdag 16 juni 2026 @ 21:02:28 #5
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221063514
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 18:37 schreef Halcon het volgende:

[..]
Overal, afspraken met zo ongeveer iedereen die je nodig hebt. Aannemers, klussers, accountants, advocaten, verzekeringsexperts etc.

Vaak toezeggingen niet nakomen, reageren amper, etc. Ik vond dat wel enorm irritant.

Mutualiteit was prima geregeld allemaal.
Bijzonder, lijkt me ook irritant ja.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221063884
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 21:02 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Bijzonder, lijkt me ook irritant ja.
Ja, ik vond dat wel irritant. Belastingstelsel vond ik ook complexer dan in Nederland. IB is ook gewoon hoger. Supermarkten waren toen een stuk duurder dan in Nederland, omdat je maar een paar supermarkten had die het onderling regelden. GB, Carrefour, Delhaize... Nu zie je ook best wel wat AH en Jumbo in Belgie.

Onderneming runnen was daar ook best wel gedoe vond ik in vergelijking met andere landen. Uiteindelijk de afweging gemaakt dat er fiscaal interessantere opties waren en weggegaan.
pi_221105283
Aankoop huis: je Epc moet minimaal D zijn. Is dat bij aankoop nog niet het geval dan heb je er max 5 jaar voor om dat in orde te brengen. De subsidiekraan hiervoor is afgelopen jaren serieus dicht gedraaid.

Verder auto invoeren: enorme bureaucratie. Hier gaat de apk keuring niet door bij de garagist, maar bij een door de overheid georganiseerde autokeuringsstations. Hier moet je dan ook langs gaan voor de controle invoer van je auto. En weer ergens anders langs voor het papierwerk...

Bas Birker eens opzoeken op YouTube. Die heeft een show gemaakt rond hoe het is als Nederlander om in België te komen wonen. En geen woord van gelogen of aangedikt. Het is enkel komisch verteld.

Bureaucratie is de hobby van de overheid. Zo had de stad al jaren terug mijn geboorte uittreksel gehad. Zat in mijn papieren en digitaal dossier. Had ik voor iets opnieuw nodig, maar die in dossier gold niet meer want ouder dan een half jaar. Ik ben echt niet ineens op een andere plek geboren met andere ouders ofzo...

En afhankelijk van waar je bent in Nederland: het is ons kent ons en regelen doe je via via. Denk aan een schilder of iemand die je website bouwt. Maar ook als het over zaken gaat. (En zou mij niets verbazen dat er veel onder tafel gebeurt).
pi_221114220
Bedankt voor de tip.
pi_221114224
Bedankt voor de tip. Auto verkopen en een nieuwe in België kopen is simpeler?
pi_221132143
Benzine in België is goedkper maar de boodschappen weer niet. Daarnaast is de inkomstenbelasting veel hoger.

Ik denk dat je meer onderzoek moet doen TS voordat je daarheen verhuist.
Corporate translator
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')