Ik wil wat tegelwerk in de badkamer repareren. Om precies te zijn: bij/onder de douche komt er water tussen de muur en de tegels. Hierdoor zitten de bovenste paar tegels al niet meer echt vast (als je op de tegels klopt klinkt het hol ipv 'vast').
Mijn idee was om voegmiddel of tegellijm onder de loszittende tegels te spuiten, door een paar kleine gaatjes die ik reeds in de voegen heb geboord. Als vulmiddel heb ik flexibele voegmortel van de Praxis gekocht =>
https://www.karwei.nl/ass(...)l-wit-2-kg/p/B256879 (uitstekend beoordeeld bladiebla).
Ik heb eerst een klein beetje mortel aangemaakt om te testen. Echter tot mijn verbazing wordt de mortel niet echt hard. Als in: het blijft enigzins kruimelig. Je kunt gemakkelijk krassen in de uitgeharde mortel. Niet alleen met een mes, maar zelfs met je nagel (als je bereid bent je nagels wat af te slijpen)
Ook wat tests met oude mortels en cementsoorten die mijn vader een hele tijd geleden had gekocht resulteren in hetzelfde: de uitgeharde shit blijft kruimelig.
Bij de zooi van mijn vader kan het nog liggen aan het feit dat het oud is. Dat het spul, doordat de verpakking reeds lang geleden opengemaakt is, zijn uithardingscapaciteit is kwijtgeraakt.
Echter die nieuwe voegmortel is wel iets beter, maar hardt nog steeds niet zo sterk uit als je zou willen. En dat terwijl de orginele voegen in de badkamer, precies zoals je verwacht, loeihard zijn.
Wat is hier aan de hand? Doe ik iets fout of is cement en mortel van de bouwmarkt gewoon rotzooi en hebben professionele bouwvakkers geheime toegang tot 'echt' spul ofzo