abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220851984
Wanneer kan/ga je iemand in gebreke stellen?

Mijn situatie is als volgt. Ik heb begin dit jaar via werkspot iemand gevonden die een aanbouw kwam zetten. (mijn vorige ervaringen via werkspot waren redelijk goed, dus ik dacht waarom niet)

3 offertes laten maken door 3 verschillende bedrijven en uiteindelijk degene gekozen die zei 'ik kan in februari starten en het is in 2 a 3 weken klaar.

Het is een officieel bedrijf, alles is op factuur. Eenmaal de offerte getekend begon het eigenlijk al. Collega's ziek in het bedrijf, hij kon pas half maart starten. Eenmaal de op startdatum ging het goed, beton en constructie was vrij snel klaar, kozijnen erin en het was waterdicht. Maar vanaf dat moment gebeurde er niet veel. Veel berichtjes op en neer, wanneer kom je, dan gaf hij een dag en dan kwam er niemand opdagen met het excuus "andere klus loopt uit".

Lang verhaal kort in de afgelopen 5 weken is hij er 1 dag 6 uurtjes geweest om wat afwerking te doen maar ook dat is nog niet half klaar.

In de offerte zelf is niets opgenomen over de tijdsduur, maar dit is toch alles behalve 'redelijk'.
Ik ben in staat om de afwerking zelf te doen (eigenlijk heeft het zelfs nu mijn voorkeur omdat mijn vertrouwen weg is). Maar wat kan ik nu doen?
Een officiele brief sturen met in gebreke stelling vanwege de doorlooptijd ondanks dat daar niets over is afgesproken?
De financiele kant? ik heb de helft aanbetaald, ik heb tot nu toe voor meer geleverd gekregen dan ik betaald heb.

Alle matteriaal is hier en ik schat dat het nog een dag of 3 werk is. je zou verwachten dat ie het wel even snel af maakt en geld wil vangen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220852630
Uit eigen ervaring (en dat is een enorm epistel, zal ik niet in je topic dumpen):
1. Begin met hele goede vastlegging. Schriftelijk, opnames, dat soort zaken. Ook (veel) foto's, met datum/tijdstip goed leesbaar, bijvoorbeeld een krant.
2. Stel redelijke termijnen voor reacties of acties.
3. Zie punt 1: goede vastlegging na elke handeling van punt 2.
4. Schakel op dit punt al een jurist in. Ben je toevallig verzekerd (rechtsbijstand)?

Blijf altijd beleefd en netjes, geef duidelijk aan dat je niet blij bent met de voortgang en dat je verwacht dat er hele concrete afspraken worden gemaakt + nagekomen. Zie het als een zakelijke overeenkomst, en "gun" de aannemer niet onnodig. Dat werkt in je nadeel, mocht het "juridisch" worden.

Sterkte en hopelijk loopt het allemaal goed af :)
pi_220852632
Je zou hem eerst schriftelijk een aanmaning moeten sturen en een redelijk termijn stellen om de gemaakte afspraken na te komen. Waar het hem hier in wringt is dat er niks concreets qua tijdsduur is afgesproken, en er ook niks formeel is opgenomen in de offerte.

Je kan zover mijn gevoel zegt nu nog niks doen m.b.t. in gebreke stellen.
Ook in moeilijke tijden.
pi_220853027
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 08:36 schreef boegschroef het volgende:

Alle matteriaal is hier en ik schat dat het nog een dag of 3 werk is. je zou verwachten dat ie het wel even snel af maakt en geld wil vangen.
Eens, daarom denk ik dat de 'smoesjes' wel eens gewoon waar kunnen zijn. Want hier schiet dat bedrijf ook niks mee op. Het klinkt als een klein bedrijf met iemand met langdurige uitval, dan loopt er veel vast.

In gebreke stellen gaat je denk ik sowieso lastig lukken, omdat er geen termijn is afgesproken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220853443
quote:
Wanneer kan/ga je iemand in gebreke stellen?

Mijn situatie is als volgt. Ik heb begin dit jaar via werkspot iemand gevonden die een aanbouw kwam zetten. (mijn vorige ervaringen via werkspot waren redelijk goed, dus ik dacht waarom niet)

3 offertes laten maken door 3 verschillende bedrijven en uiteindelijk degene gekozen die zei 'ik kan in februari starten en het is in 2 a 3 weken klaar.

Het is een officieel bedrijf, alles is op factuur. Eenmaal de offerte getekend begon het eigenlijk al. Collega's ziek in het bedrijf, hij kon pas half maart starten. Eenmaal de op startdatum ging het goed, beton en constructie was vrij snel klaar, kozijnen erin en het was waterdicht. Maar vanaf dat moment gebeurde er niet veel. Veel berichtjes op en neer, wanneer kom je, dan gaf hij een dag en dan kwam er niemand opdagen met het excuus "andere klus loopt uit".

Lang verhaal kort in de afgelopen 5 weken is hij er 1 dag 6 uurtjes geweest om wat afwerking te doen maar ook dat is nog niet half klaar.

In de offerte zelf is niets opgenomen over de tijdsduur, maar dit is toch alles behalve 'redelijk'.
Ik ben in staat om de afwerking zelf te doen (eigenlijk heeft het zelfs nu mijn voorkeur omdat mijn vertrouwen weg is). Maar wat kan ik nu doen?
Een officiele brief sturen met in gebreke stelling vanwege de doorlooptijd ondanks dat daar niets over is afgesproken?
De financiele kant? ik heb de helft aanbetaald, ik heb tot nu toe voor meer geleverd gekregen dan ik betaald heb.

wat hierboven al staat
-ingebrekestelling moet ergens op gebaseerd zijn. voor nu is de fundering daarvoor wat slecht..
-start met afspreken van termijn. een brief of email met bevestiging waarin je stelt dat je binnen 3 weken alles af wil hebben is een goede start. geef aan dat je antwoord wil op de brief en kom uiteindelijk schriftelijk tot een termijn.
-komt men de termijn niet na? dan ga je ingebrekestellingen toepassen

eventueel zou je ook een gesprek kunnen aangaan en zeggen, joh we zijn op 90 procent, zullen we het zo laten en dan betaal ik tot 90 procent doe ik de rest zelf wel?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  donderdag 21 mei 2026 @ 13:12:52 #6
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_220854535
Als diegene Luuk of Roy heet zou ik het niet doen
  donderdag 21 mei 2026 @ 14:45:56 #7
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_220855019
Brief sturen en dit vermelden:
quote:
die zei 'ik kan in februari starten en het is in 2 a 3 weken klaar.
quote:
in de afgelopen 5 weken is hij er 1 dag 6 uurtjes geweest om wat afwerking te doen maar ook dat is nog niet half klaar.
en 'm vervolgens een redelijke termijn stellen (b.v. 3 weken) waarbinnen hij de kans krijgt de klus helemaal af te maken.

Na die termijn in gebreke stellen (en 'm daarin opnieuw een -kortere- termijn stellen, refererend naar de brief die je nu gaat sturen), liefst aangetekend.
Colleziono francobolli di bambini
pi_220855282
quote:

In de offerte zelf is niets opgenomen over de tijdsduur
There's your problem.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 21 mei 2026 @ 16:08:48 #9
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_220855579
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 15:32 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
There's your problem.
Daarom NU schriftelijk bevestigen wat mondeling is afgesproken.
  zondag 24 mei 2026 @ 13:03:41 #10
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220875641
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 16:08 schreef FrancoBolli het volgende:

[..]
Daarom NU schriftelijk bevestigen wat mondeling is afgesproken.
De vraag is natuurlijk of hij dat erkent
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zondag 24 mei 2026 @ 13:07:18 #11
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_220875663
quote:
7s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De vraag is natuurlijk of hij dat erkent
Dan is het aan hem om dat (schriftelijk) te weerspreken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')