Momenteel werk ik al 2,5 jaar met plezier bij een publieke instantie. Het is een fijne organisatie, maar om verschillende redenen ben ik toe aan iets anders. Mijn voorkeur gaat wel uit naar een vergelijkbare functie binnen een soortgelijke publieke organisatie. Binnen ongeveer een uur reistijd vanaf mijn woonplaats zijn er daar maar 3 van.
Vacatures die echt bij mij passen of mij leuk lijken, staan niet heel vaak open. Op dit moment staan er toevallig twee interessante vacatures open waarop ik heb gesolliciteerd. Een daarvan is binnen mijn huidige organisatie, waardoor ik dus interne kandidaat ben. De andere vacature is bij een andere organisatie.
De functies lijken behoorlijk op elkaar, maar eerlijk gezegd spreekt de functie bij die andere organisatie mij net wat meer aan. Tegelijkertijd ken ik mijn huidige organisatie natuurlijk goed: vanwege personeelstekorten, weinig geschikte kandidaten en vacatures die vaak lang openstaan, verwacht ik dat ik daar vrij snel reactie op krijg. Ik acht de kans ook reëel dat ik aangenomen word, al weet je dat natuurlijk nooit zeker.
Mijn verwachting is alleen dat mijn huidige organisatie sneller zal zijn met gesprekken plannen en eventueel een aanbod doen, terwijl de sollicitatieprocedure bij die andere organisatie waarschijnlijk langer duurt omdat ik daar een externe kandidaat ben.
Daardoor zit ik nu een beetje in dubio. Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar die andere functie, mits ik daar aangenomen word. Maar ik vraag me af of het verstandig is om een aanbod van mijn huidige organisatie af te wijzen of eventueel alsnog af te zeggen (na aangenomen te zijn) als die andere baan voorbij komt. Ik ben ergens bang dat ik daarmee mijn huidige organisatie “naai”, zeker omdat je nooit weet of je in de toekomst misschien nog eens terug wilt keren.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?