Ik heb net even een kijkje genomen in de wereld van Freelancer, een nieuw spel van de Microsoft Game Studios en mn eerste indruk is "oh yeah! ". Ik heb al een preview van Freelancer ergens in 2000 gelezen en nu is het dan eindelijk zover: de demo is beschikbaar en het spel zal binnenkort wel bij de Bart Smit liggen.
Yo, geef hier die game!
Freelancer is een space-game gebasseerd op het aloude Elite. Je krijgt aan het begin van het spel een schip en een inleidende missie waarin je de basics van het spel worden uitgelegd en daarna wordt je vriendelijk bedankt en mag je het zelf uitzoeken. Je kunt net als in Elite missies aannemen waarin je evil bastards af moet schieten, je kunt handel drijven tussen verschillende planeten of wat aan asteroid-mining doen... als het maar geld in het laadje brengt. Daarmee kun je dan nieuwe onderdelen of wapens voor je schip kopen, zoals betere guns, mines, torpedos of missles, maar ook dingen als een beter schild, reparatie-bots of een hyperdrive-engine. Een optie is natuurlijk ook om gewoon gelijk een nieuw schip aan te schaffen, want je kunt een Fiat natuurlijk niet upgraden tot een Ferrari.
Ok, waar is de kroeg?
Er is wel een verhaal in het spel die je moet volgen, maar gelukkig blijft er meer dan genoeg vrijheid over om je eigen weg te bewandelen. Bovendien is de omgeving waarin je je bevindt zo ontzettend groot, dat je nog wel even zoet bent met dit spel voordat je alle uithoeken van het universium gezien hebt.
Volgens mij had ik net linksaf gemoeten...
Als klap op de vuurpijl heeft Freelancer ook nog een geweldige multiplayer-mode waarin je het via internet op kunt nemen tegen je vrienden en de rest van de wereld.
Het mooie van space-games is dat je haar zelfs in combat gewoon in model blijft
Meer info kun je vinden op de website van Freelancer. De demo is hier te scoren. Elite-fans, eat your heart out
quote:Geen idee wat de exacte specs zijn. Op mn AMD AthlonXP 1800+ met 512 MB en GeForce4 Ti4200 loopt 'ie soepel in 1280x960.
Op woensdag 26 februari 2003 13:48 schreef Strolie75 het volgende:
Wat zijn de systeem-eisen?
Dus ik verwacht dat 'ie op een iets minder systeem zeker in 800x600 prima te spelen is.
quote:Toevallig dat ik het daarvorige week met mn broer nog over had, wij hadden destijds ook die veelbelovende preview gelezen en vroegen ons vorige week dus af hoe dat spel ook alweer heette en of het nog uberhaupt wel verder doorontwikkeld was
Op woensdag 26 februari 2003 13:47 schreef Tijn het volgende:Ik heb net even een kijkje genomen in de wereld van Freelancer, een nieuw spel van de Microsoft Game Studios en mn eerste indruk is "oh yeah!
". Ik heb al een preview van Freelancer ergens in 2000 gelezen en nu is het dan eindelijk zover: de demo is beschikbaar en het spel zal binnenkort wel bij de Bart Smit liggen.
Gelukkig wel dus, straks als ik thuis ben even de demo downloaden
Ben benieuwd
quote:nee hoor
Op woensdag 26 februari 2003 13:59 schreef Tijn het volgende:
Valt het trouwens erg op dat ik in mn jeugd veel PU's heb gelezen?
quote:Same here
Op woensdag 26 februari 2003 13:59 schreef Tijn het volgende:
Valt het trouwens erg op dat ik in mn jeugd veel PU's heb gelezen?
Ik geloof dat ik de Preview van deze niet in een PU, maar in een GZ gelezen heb destijds
quote:En ik in de Belgische PC Gameplay
Op woensdag 26 februari 2003 14:00 schreef vosss het volgende:
Ik geloof dat ik de Preview van deze niet in een PU, maar in een GZ gelezen heb destijds
Helaas geen MMOSTECSTEBSFPRPFS?
(massive multiplayer online space trade exploration combat shoot the evil bastards strategic first person role playing flight simulation)
500 MHz Processor
128 MB RAM
16 MB RAM 3D accelerated Video Card
Mouse (Wheel for speed control)
Keyboard
Sound card
Windows 98/ME/2000/XP
Maar eerlijk gezegd lijkt dat me vrij mager.
Typisch trouwens dat een spel van MS zelf niet op de X-Box wordt uitgebracht.
quote:* Mordreth bekend ook.. heb zelfs de eerste nog
Op woensdag 26 februari 2003 13:59 schreef Tijn het volgende:
Valt het trouwens erg op dat ik in mn jeugd veel PU's heb gelezen?
[on-topic]
Lijkt me een erg gaaf spel. is het trouwens bij muliplayer alleen maar battle?
[/on-topic]
De tijd speelt niet zo'n grote rol aangezien je binnen een star-system allerlei trade-tunnels hebt waarmee je vrij vlot van locatie naar locatie kunt. Wil je naar een ander star-system, dan zul je een hyperdrive moeten kopen en daarmee gaat dat vrij vlot.
quote:Perfect tot in de kleinste details
Op woensdag 26 februari 2003 13:47 schreef Tijn het volgende:
Het mooie van space-games is dat je haar zelfs in combat gewoon in model blijft
quote:Geen idee, kheb Starlancer nooit gespeeld. Maar tis wel afkomstig van hetzelfde team die ook Starlancer gemaakt heeft en wellicht dat het dezelfde engine gebruikt ofzo? Qua gameplay is het duidelijk op Elite gebasseerd.
Op woensdag 26 februari 2003 19:31 schreef G1Ace het volgende:
Starlancer was al een geweldige spel
Dit was toch erop gebaseerd?
Maar het verhaal is niet wat het spel zo leuk maakt
quote:Ik wou al zeggen, jij zou die gasten bij de PU eens moeten lastig vallen voor een baan..
Op woensdag 26 februari 2003 13:59 schreef Tijn het volgende:
Valt het trouwens erg op dat ik in mn jeugd veel PU's heb gelezen?
quote:Das toch juist een voordeel? Kvind het wel prettig dat er lekker de vaart in zit
Op woensdag 26 februari 2003 20:28 schreef mvt het volgende:
te snel van planeet naar planeet hoppen
quote:Het was meer dat je niet meer een half uur als reis had en je daardoor veel minder moeite hoefde te doen. Dat het daardoor veel minder intens was dan Elite (nooit gespeeld trouwens)
Op woensdag 26 februari 2003 20:55 schreef Tijn het volgende:[..]
Das toch juist een voordeel? Kvind het wel prettig dat er lekker de vaart in zit
Het acteerwerk is trouwens ontzettend mager. De stemmen zijn mat en de animaties lijken te zijn overgenomen van Davilex. Maar dit alles wordt meer dan goed gemaakt door de inmense vrijheid, de heftige actie en de bloedstollend spannende storyline
quote:in een previewtje die k 3 jaar gelee gelezen heb, stond dat het alleen maar met de muis te spelen zou zijn.. k hoop toch echt dat ze veranderd hebben, k heb niet voor niets een joyknuppel met force feedback
Op donderdag 27 februari 2003 14:45 schreef G1Ace het volgende:
wel vreemd, bij mij verschijnen verschillende menu's niet, waardoor ik geen enkel idee heb wat ik wel of niet kan uitvoeren
weet niet eens of ik mijn sidewinder joystick kan gebruiken om die gasten mee af te knallen of niet
quote:Ik kan me niet voorstellen dat het met een joystick beter te besturen is als met een muis eigenlijk. Een muis is toch veel sneller en preciezer?
Op donderdag 27 februari 2003 16:42 schreef WouterFB het volgende:[..]
in een previewtje die k 3 jaar gelee gelezen heb, stond dat het alleen maar met de muis te spelen zou zijn.. k hoop toch echt dat ze veranderd hebben, k heb niet voor niets een joyknuppel met force feedback
quote:tja, waarom zouden ze dan muizen gebruiken bij de f-35 prototype?
Op donderdag 27 februari 2003 17:21 schreef Tijn het volgende:[..]
Ik kan me niet voorstellen dat het met een joystick beter te besturen is als met een muis eigenlijk. Een muis is toch veel sneller en preciezer?
quote:mwah volges mij valt dat nog best mee.. als je een beetje goede joystick hebt gaat dat ook goed. en k heb geen forcefeedback in mn muis
Op donderdag 27 februari 2003 17:21 schreef Tijn het volgende:[..]
Ik kan me niet voorstellen dat het met een joystick beter te besturen is als met een muis eigenlijk. Een muis is toch veel sneller en preciezer?
quote:Tuurlijk wel, je legt je linkerhand op het toetsenbord. Kun je met je vingers zo bij de 5 belangrijkste knoppen -> missles, hull repair, shield repair, afterburn, target lock. In je rechterhand heb je dan je muis waarmee je kunt mikken/vliegen en je guns kunt afvuren. Met een joystick zit ik altijd te klungelen, terwijl dit prima gaat
Op donderdag 27 februari 2003 17:25 schreef G1Ace het volgende:[..]
je kan veel meer functies doen dan met een muis met een hand, inc de camera angle aanpassen, vuren van guns, missiles, ander gespuis, maken van zeer onverwachte bewegingen, kan je allemaal niet met een muis
Magoed, ieder z'n ding natuurlijk. Geen idee of Freelancer ook met een joystick gespeeld kan worden; kheb er geen om het testen.
Ik bedoel, alleen hier in de straat zitten al meer café's dan op een hele planeet in Freelancer
quote:k heb soms met joystick+ttsbrd al te weinig knoppies
Op donderdag 27 februari 2003 18:20 schreef Tijn het volgende:[..]
Tuurlijk wel, je legt je linkerhand op het toetsenbord. Kun je met je vingers zo bij de 5 belangrijkste knoppen -> missles, hull repair, shield repair, afterburn, target lock. In je rechterhand heb je dan je muis waarmee je kunt mikken/vliegen en je guns kunt afvuren. Met een joystick zit ik altijd te klungelen, terwijl dit prima gaat
Magoed, ieder z'n ding natuurlijk. Geen idee of Freelancer ook met een joystick gespeeld kan worden; kheb er geen om het testen.
quote:Jah, van die ultra-realistische flightsims enzo waarbij zelfs de ' een andere functie heeft als de " enzo
Op donderdag 27 februari 2003 23:30 schreef WouterFB het volgende:[..]
k heb soms met joystick+ttsbrd al te weinig knoppies
sommige spellen hebben gewoon TEveel opties
Maar gelukkig is Freelancer (en Starlancer ook niet gok ik) helemaal niet zo. Qua vliegen/combat is het meer arcade en eigenlijk vind ik dat wel prettig
quote:Oh dat zou kunnen, dat weet ik eigenlijk niet precies.
Op vrijdag 28 februari 2003 18:34 schreef WoekieWoekie het volgende:
Was dit niet de opvolger van Privateer II?
Maar nadat Chris Roberts bij microsoft weg is gegaan heeft microsoft het zelf afgemaakt, zoiets was het toch?
Kheb Privateer ook nooit echt enthousiast gespeeld
quote:Zou ik dan toch maar eens een keer doen, vooral privateer II is retegoed. Doen trouwens nog redelijk bekende acteurs in mee ook
Op vrijdag 28 februari 2003 19:07 schreef Tijn het volgende:[..]
Oh dat zou kunnen, dat weet ik eigenlijk niet precies.
Kheb Privateer ook nooit echt enthousiast gespeeld
quote:Voorlopig ben ik eerst nog wel even zoet met Freelancer
Op vrijdag 28 februari 2003 19:11 schreef WoekieWoekie het volgende:[..]
Zou ik dan toch maar eens een keer doen, vooral privateer II is retegoed. Doen trouwens nog redelijk bekende acteurs in mee ook
quote:Prima, alleen muisbesturing!!!
Op vrijdag 28 februari 2003 20:35 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Heb freelancer vanochtend uitgespeeld.
Maar voor de mensen met dure joysticks zet ze maar in de kast.
Alleen muis besturing.
Leuk spel ziet er goed uit, draait stabiel.
Alleen is het na een tijdje meer van hetzelfde.
Als je een beetje de trade routes weet kan je in een paar uur al het beste schip in het spel hebben.
Verder ligt de nadruk vooral op schieten schieten schieten.
En enigste uitbreidingen aan je schip zijn je wapens, trusters(afterburner), shield generator en that''s it.
Als je de verhaallijn niet volgt kan je nog steeds niet zomaar vrij reizen want er zit een opeenvolging van level in de zonnestelsels.
En 1 ding dat ik erg irritant vond is dat alle vijanden achter jou aankomen, ookal ben je met 10 ai-vriendjes, iedereen gaat achter je jou aan en laat de rest links liggen.
Leuk spel, zolang het boeit.
Zal het wel kopen.
quote:mwah starlancer gaat nog wel, maar heb je nog steeds wel aardig wat knoppies nodig..
Op vrijdag 28 februari 2003 00:26 schreef Tijn het volgende:[..]
Jah, van die ultra-realistische flightsims enzo waarbij zelfs de ' een andere functie heeft als de " enzo
Maar gelukkig is Freelancer (en Starlancer ook niet gok ik) helemaal niet zo. Qua vliegen/combat is het meer arcade en eigenlijk vind ik dat wel prettig
ach je kan altijd nog roque squadron gaan spelen he
quote:Wow
Op vrijdag 28 februari 2003 20:35 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Heb freelancer vanochtend uitgespeeld.
quote:Dat begin ik nu na 3 dagen en ruim 15 uur game-time ook te merken ja
Alleen is het na een tijdje meer van hetzelfde.
quote:Oh? Ik heb nou al redelijk wat gevechten in groepen gevochten en heb dit totaal niet gemerkt.
En 1 ding dat ik erg irritant vond is dat alle vijanden achter jou aankomen, ookal ben je met 10 ai-vriendjes, iedereen gaat achter je jou aan en laat de rest links liggen.
Maar goed binnenkort koop ik een nieuwe comp....hoop ik. :p
Eru out.
quote:Ik vond Privateer II te vaag en er was absoluut geen binding met de Wing Commander wereld, dat was in Privateer wel zo. En de achtergrondmuziek en sfeer in Privateer was geweldig! Bladerunner-stijl in New Detroit en de groene gemoedelijke New Oxford. Daar zou eigenlijk een remake van gemaakt moeten worden!
Op vrijdag 28 februari 2003 19:11 schreef WoekieWoekie het volgende:[..]
Zou ik dan toch maar eens een keer doen, vooral privateer II is retegoed. Doen trouwens nog redelijk bekende acteurs in mee ook
Alleen muisbesturing? Da's best jammer. Ik kijk er nog even tegenaan. Al wil ik graag nog een keer een Elite/Privateer-achtige game spelen en lekker doen wat ik zelf wil.
quote:KUT!
Op vrijdag 28 februari 2003 23:16 schreef Tijn het volgende:Dat begin ik nu na 3 dagen en ruim 15 uur game-time ook te merken ja
En zoals je zegt, het is idd voornamelijk schieten. Jammer misschien, maar tis denk ik een bewuste keuze van de makers. Overigens vind ik het verhaal wel ontzettend gaaf en volg ik het graag. Als je ècht de ultieme vrijheid wil, is Freelancer misschien niet je ding want het verhaal is lineair en je moet het volgen om verder te komen.
Voornamelijk schieten en een linear verhaal.
Kun je wel Mining Machines (oid) op planeetoppervlakten achterlaten?
Wel een teleurstelling. Ahja, terug naar de Eve beta maar.
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 14:15 schreef Ulx het volgende:
Helaas geen MMOSTECSTEBSFPRPFS?(massive multiplayer online space trade exploration combat shoot the evil bastards strategic first person role playing flight simulation)
quote:Nou moet ik zeggen dat de PU nu niet echt een toonaangevend computer-spelletjes blad vind. Ik zoek liever mijn heil in de PCZONE UK (alhoewel met hun laatste review van Unreal II ik nogal wat moeite had).
Op woensdag 26 februari 2003 20:28 schreef mvt het volgende:
Over PU gesproken, vandaag gekocht, ze waren er niet zo heel erg enthausiast over, te snel van planeet naar planeet hoppen en nog een aantal andere dingen (weet ff niet meer wat).
Zeg maar het grote verhaallijn vond ik erg spannend en an sich best wel goed uitgewerkt. Zitten een aantal aardige plotwendingen in waardoor je niet meteen weet waar het verhaal eindigd. Jammer is alleen dat je inderdaad nogal het verhaal moet volgen wil je grote stukken 'unlocken' (en ook je 'level' upgraden). Ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen best wel teleurstellend kan zijn. Maar dat neemt niet weg dat het toch nog wel een goed spel is.
Ik ben trouwens ook heel erg benieuwd hoe het (Duitse) X2 gaat worden.
[halve-spoiler]
Ander irritant dingetje is het feit dat je sommige pirate factions te vriend moet houden om de echt vette ships te kunnen kopen. Dat betekent eigenlijk dat je je als illegal moet gaan gedragen, alleen dan krijg je zowat elke Bounty Hunter achter je aan en alle officiële instanties.
[/halve-spoiler]
quote:Als dat kan, heb ik nog niet ontdekt hoe
Op zaterdag 1 maart 2003 22:16 schreef Ulx het volgende:[..]
Kun je wel Mining Machines (oid) op planeetoppervlakten achterlaten?
quote:100% mee eens, het verhaal ruled en ik vind het absoluut geen nadeel dat je het moet volgen
Op zondag 2 maart 2003 14:24 schreef IHOAKSISnoet het volgende:Zeg maar het grote verhaallijn vond ik erg spannend en an sich best wel goed uitgewerkt. Zitten een aantal aardige plotwendingen in waardoor je niet meteen weet waar het verhaal eindigd. Jammer is alleen dat je inderdaad nogal het verhaal moet volgen wil je grote stukken 'unlocken' (en ook je 'level' upgraden). Ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen best wel teleurstellend kan zijn. Maar dat neemt niet weg dat het toch nog wel een goed spel is.
Even leuk om te melden: ik heb van het weekend nog de originele frontier doos met handleidingen en cd op een rommelmarkt voor een prikkie op de kop getikt. Ik had de Amiga versie al origineel maar omdat ik geen amiga meer heb is het natuurlijk leuk om de pc versie origineel te hebben :-)
quote:Je vergeet Newtonian Flight! Ik baal ontzettend van die wingcommander flightmodels. Nogmaals voor iedereen die zich afvraagt waar ik het over heb:
Op dinsdag 11 maart 2003 16:19 schreef _Flash_ het volgende:
Ik moet wel zeggen, het spel is vele malen beperkter dan Frontier: Elite II. (Heb ik helemaal suf gespeelt vroeger.)
- Statische economie met weinig spullen (per planeet)
- Verplicht verhaal
- Niet landen op planeten
- Saaie missies (in elite II had je ook nog photo missies, pakketjes wegbrengen, passagiers vervoeren etc. Naast de standaard assasinations en destroy missies)
- Weinig mogelijkheden in je vrijheid (neem bv de hyperjump analysor (o.i.d.) van Elite 2 of onderwerpen van personeel aannemen, donaties doen aan onzinnige goede doelen of het feit dat er zo'n beperkt aantal basis' is.
Even leuk om te melden: ik heb van het weekend nog de originele frontier doos met handleidingen en cd op een rommelmarkt voor een prikkie op de kop getikt. Ik had de Amiga versie al origineel maar omdat ik geen amiga meer heb is het natuurlijk leuk om de pc versie origineel te hebben :-)
In de ruimte rem je niet af als je de motoren uit zet!!! In de ruimte ga je niet gelijk de andere kant op als je je neus draait!!! In de ruimte heb je geen vaste topsnelheid!!! Behalve die van het licht dan.
Ze doen alsof je een fekkin vliegtuig bestuurt daaro
.
Frontier (ik ook op de amiga) heeft me jaren van me leven gekost en sindsdien kan het nog zulke goeie graphics of plot hebben, ik wil niet anders meer dan Newtonian Flight.
Het wachten is op Elite 4.
[Dit bericht is gewijzigd door Alcyone op 18-03-2003 07:21]
Ik zit overigens inmiddels met een probleempje, kijk eens naar mijn Current Worth en Next Level Requirement:
Wat nou?!
See you in space
Verder is er niets. Handelen is natuurlijk geen ruk aan in singeplayer mode.
Multiplayer gaat ook snel vervelen, omdat het praktisch hetzelfde is. Je begint met een simpele fighter met geen geld en dan moet je maar betere schepen kopen.
Weet iemand hier hoe men de missie in het kuzanagi system doet, met die red dragon figuren, dat je die arch aanvalt enzo.
Je krijgt alvorens je bezig gaat bij die arch (op 10K ervanaf ofzo) een patrol voor je kiezen, en vervolgens moet je docken met die base, ofzo... probleem zijnde, er zitten 4 shield batteries omheen, die niet vies zijn van wat wapentuig, gevolg, die kruiser die er zweeft hakt me volledig in de pan, als iemand tips kan geven, graag.
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 16:09 schreef Meneer_Aart het volgende:
Vijf dezelfde missies, keer op keer. Alle stations e.d. zien er hetzelfde uit. Alle mensen in de bar zeggen altijd hetzelfde. Trent neemt nooit een drankje aan. Het is te makkelijk. Het enige dat echt goed is aan Freelancer is het gevoel van ruimte & vrijheid en de graphics in space, voor de rest is het zoals iemand hierboven al zei zo plat als een dubbeltje. Voor w.b.t. het handelsgedeelte en de moeilijkheidsgraad is een oud spel als Hardwar nog beter.
Ik was er ook zo op uit gekeken. Gelukkig dat ik freelancer niet gekocht heb
Heb behoefte aan regelmatige spelers die samen willen vliegen.
lol
trouwens SP heb ik niet eens gedaan, doe ik nl nooit met games die een mp hebben
Ik kom nu zelf nog lui tegen die mijn titan met paar schoten gewoon weg vegen. Maar ik vind het echt een geweldig spel, en helemaal zo mooi als het eruit ziet.
[Dit bericht is gewijzigd door DeFlip op 25-01-2004 00:44]
dus t lijkt me dat je daar geen andere players kan/mag killen
quote:Wat dacht je van dat bedrag wat staat bij next level requirement verdienen zodat je naat het volgende level gaat??
Er wordt wel een beetje overdreven hoor, als ik zo es lees. Je hebt in verhouding best veel vrijheid en het verhaal (en daarmee het spel) is misschien te statisch naar jullie zin, maar het verhaal is in ieder geval kwaliteit! Maar goed, ik plaats binnenkort mijn review op de FP, tegen die tijd mogen jullie daar ook klagen
Ik zit overigens inmiddels met een probleempje, kijk eens naar mijn Current Worth en Next Level Requirement:Wat nou?!
Zo werkt dat namelijk
quote:Ehm, mischien ideen waar ik die kan downloaden (ik snap het niet zo goed
download ergens de .cue bestand van die image (die .bin) bestand die je hebt en brandt het
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |