abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:01:45 #26
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220812646
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:00 schreef Farenji het volgende:

[..]
Er zijn meer opties. Je hebt dus ook katoen. Of zijde, maar dat is heel duur.
Hoe ziet een katoenen dekbed eruit? Gevuld met katoen?
pi_220812739
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:01 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Hoe ziet een katoenen dekbed eruit? Gevuld met katoen?
Ja gewoon als een normaal dekbed. Gevuld met katoenvlokken ofzo. Lichter en minder warm dan wol.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:10:20 #28
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220812762
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:08 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja gewoon als een normaal dekbed. Gevuld met katoenvlokken ofzo. Lichter en minder warm dan wol.
Bestaan die?
pi_220812809
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:10 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Bestaan die?
Eh ja? Google eens ofzo?
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:18:29 #30
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220812879
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
Eh ja? Google eens ofzo?
Ik heb even gesnuffeld maar ik kom op sites die blokken over het scherm schuiven. Maar ik geloof je, ik heb dit nooit geweten. :)
  zondag 17 mei 2026 @ 12:27:06 #31
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220822589
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 15:30 schreef Doedezemaar het volgende:
Volgens mij heeft de consumentenbond dekbedden getest, misschien heeft iemand de resultaten voor je.

Ik heb onlangs mijn ruim 40 jaar oude donzen zomerdekbed bij Beter Bed ingeleverd voor recycling. Vervolgens bij bol.com een Castella sirius zomerdekbed van 90% dons gekocht. Heerlijk luchtig comfortabel. We hebben trouwens extra lange dekbedden, echt een aanrader. Mijn ouders hadden dat goed ingeschat destijds, al was ik toen nog maar 1.50 klein.
Daar zou ik inderdaad ook wel benieuwd naar zijn.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:36 schreef cinderloom het volgende:
Ik heb zelf een zelesta, maar ben het met je eens dat wollen dekbed meer kwaliteit is.

Vraag me alleen af of het in de zomer niet te heet is? En of geuren en lichaamssappen er niet sneller in blijven "hangen"
Wol zou juist heel goed temperatuur-regulerend moeten zijn. Met zo'n tweedelig 4 seizoenen dekbed ben je natuurlijk ook nog behoorlijk flexibel hierin.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220822768
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:36 schreef cinderloom het volgende:
Ik heb zelf een zelesta, maar ben het met je eens dat wollen dekbed meer kwaliteit is.

Vraag me alleen af of het in de zomer niet te heet is? En of geuren en lichaamssappen er niet sneller in blijven "hangen"
Zelesta is synthetisch (polyester/nylon) dus dat lijkt me juist veel klammer/zweteriger, en gaat waarschijnlijk ook sneller geurtjes opnemen dan wol. Sowieso dat hele idee "dan hoef je geen overtrek te hebben" begrijp ik echt niet. Alsof je wel zin hebt om elke week je hele deken te wassen.
  zondag 17 mei 2026 @ 12:59:50 #33
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220823093
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 12:41 schreef Farenji het volgende:

[..]
Zelesta is synthetisch (polyester/nylon) dus dat lijkt me juist veel klammer/zweteriger, en gaat waarschijnlijk ook sneller geurtjes opnemen dan wol. Sowieso dat hele idee "dan hoef je geen overtrek te hebben" begrijp ik echt niet. Alsof je wel zin hebt om elke week je hele deken te wassen.
Vooral in de wintermaanden, dat krijg je toch nooit gewassen en gedroogd in één dag?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 17 mei 2026 @ 16:45:39 #34
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220825792
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 12:59 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Vooral in de wintermaanden, dat krijg je toch nooit gewassen en gedroogd in één dag?
En het blijkt (na aankoop natuurlijk) dat veel tweepersoons dekbedden niet passen in de wat kleinere wastrommels.
pi_220826264
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 20:07 schreef PzKpfw het volgende:
Dons en wol zijn verder wel redelijk vergelijkbaar
Dit vind ik toch echt een hele rare observatie.

Nee, dons en wol zijn enorm verschillend. Donzen dekens hebben de kleinste gewicht/warmte ratio van alle dekens en wol de hoogste. Dus of je onder een donzen dekbed slaapt of onder een wollen met dezelfde warmteklasse maakt een wereld van verschil.

Ook de manier waarop het om je heen valt is enorm ongelijk.

Komen nog wat kleinere zaken bij zoals het verschil bij verschonen dekbedhoes (die kilo's), het versluiten van tijk bij een donsdeken waardoor dons gaat ontsnappen, de optie om een donzen deken (weer) te laten bijvullen.

Welke van de twee je prettig vindt verschilt, en misschien vind jij wel alles best, maar het is niet 'ongeveer hetzelfde'. Als je alles wel best vind zou ik gewoon een goedkoopje zoeken. Als je geen idee hebt zou ik je ook gewoon een goedkoopje aanraden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 18 mei 2026 @ 23:41:00 #36
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220836511
quote:
7s.gif Op zondag 17 mei 2026 17:12 schreef sigme het volgende:

[..]
Dit vind ik toch echt een hele rare observatie.

Nee, dons en wol zijn enorm verschillend. Donzen dekens hebben de kleinste gewicht/warmte ratio van alle dekens en wol de hoogste. Dus of je onder een donzen dekbed slaapt of onder een wollen met dezelfde warmteklasse maakt een wereld van verschil.

Ook de manier waarop het om je heen valt is enorm ongelijk.

Komen nog wat kleinere zaken bij zoals het verschil bij verschonen dekbedhoes (die kilo's), het versluiten van tijk bij een donsdeken waardoor dons gaat ontsnappen, de optie om een donzen deken (weer) te laten bijvullen.

Welke van de twee je prettig vindt verschilt, en misschien vind jij wel alles best, maar het is niet 'ongeveer hetzelfde'. Als je alles wel best vind zou ik gewoon een goedkoopje zoeken. Als je geen idee hebt zou ik je ook gewoon een goedkoopje aanraden.
Het is maar net hoe je het bekijkt.

Het zijn beide natuurlijke materialen en staan bekend om hun uitstekende temperatuur- en vochtregulerende eigenschappen. Qua prijsniveau zitten ze ook wel ongeveer in dezelfde richting. Dan is het enkel een kwestie van welke voorkeur je hebt: licht en luchtig (dons) of zwaarder en wat meer omsluitend (wol).
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')