abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220795969
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 22:20 schreef Hathor het volgende:

[..]
Nee hoor, dan vergis je je nogal in de mentaliteit van de Britten.
De autochtone Britten zijn in de minderheid tegenwoordig.
  donderdag 14 mei 2026 @ 22:35:27 #27
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220796206
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 22:24 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
De autochtone Britten zijn in de minderheid tegenwoordig.
Bron?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220796278
Nauw gaatje.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220796363
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 22:24 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
De autochtone Britten zijn in de minderheid tegenwoordig.
Jij denkt dat de minderheden in de meerderheid zijn nu?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 14 mei 2026 @ 22:48:27 #30
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_220796398
Als Starmer is verdwenen, schijnt de vandaag opgestapte (voormalige dus inmiddels) minister van Gezondheidszorg op moment van schrijven de potentiële opvolger te worden.

Fantaseerde eerder om Wilders voor de trein te duwen:
twitter


Lekkere frisse wind wel :s).
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
  donderdag 14 mei 2026 @ 22:58:29 #31
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220796547
quote:
81s.gif Op donderdag 14 mei 2026 22:48 schreef Regilio_ het volgende:
Als Starmer is verdwenen, schijnt de vandaag opgestapte (voormalige dus inmiddels) minister van Gezondheidszorg op moment van schrijven de potentiële opvolger te worden.

Fantaseerde eerder om Wilders voor de trein te duwen:
[ x ][ afbeelding ]

Lekkere frisse wind wel :s).
Leeft Geert Wilders nog? :o
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220796660
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 22:58 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Leeft Geert Wilders nog? :o
Zeker wel!

pi_220796816
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 21:43 schreef matspontius het volgende:
De positie van de Britse premier Starmer is vandaag opnieuw wankeler geworden nu twee potentiële kandidaten voor het leiderschap van zijn partij zich hebben gemeld. De populaire burgemeester van Greater Manchester Andy Burnham kondigde vanavond aan dat hij zich kandidaat stelt voor het Britse parlement en vanmiddag maakte de minister van Volksgezondheid Wes Streeting bekend dat hij opstapt.

In zijn ontslagbrief zegt de gezondheidsminister dat hij geen vertrouwen meer heeft in de premier. De aankondigingen komen op een moment dat het leiderschap van premier Starmer al zwaar onder druk staat. Vorige week leed zijn Labour-partij bij regionale en gemeentelijke verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk een verpletterende nederlaag.

Grote winnaar was de rechts-populistische Reform UK-partij van Nigel Farage. Die noemde de verkiezingsuitslag "een historische verschuiving".

Cruciaal moment
De aankondiging van Burnham komt volgens de Britse Omroep BBC(opent in nieuw venster) op een "cruciaal moment" voor de Labour Partij. Burnham zou de aangewezen persoon zijn om de partij te verenigen en wordt al langer genoemd als mogelijke opvolger van Starmer. Om plaats te maken in het parlement, geeft Josh Simons zijn zetel op.

Helemaal zeker dat Burnham parlementslid wordt is het niet. Toen hij zich drie maanden geleden kandidaat stelde voor tussentijdse verkiezingen werd dat door het partijbestuur geblokkeerd. Volgens de BBC is de situatie nu echter anders en zou het bestuur niet om de kandidatuur van Burnham heen kunnen.

Debat over leiderschap
De verwachting is dat ook de gezondheidsminister Starmer wil opvolgen als partijleider. In zijn brief zegt Streeting dat "het duidelijk is dat Starmer de Labour-partij niet zal leiden tijdens volgende verkiezingen". Hij spreekt de wens uit dat Starmer een "debat over zijn leiderschap faciliteert", maar zegt niet expliciet dat hij Starmer wil opvolgen.

Volgens Streeting ontbreekt het de Britse premier aan visie en ook verwijt hij hem "stuurloosheid". Het gebrek aan visie werd onderstreept in de toespraak die Starmer na de verkiezingsnederlaag gaf, vindt Streeting.

In zijn speech zei Starmer dat hij zijn critici wil laten zien dat ze ongelijk hebben en dat hij geen plannen heeft om op te stappen.

Wes Streeting/X
De brief van Wes Streeting
Starmer werd twee jaar geleden premier nadat Labour onder zijn leiding bij de verkiezingen een absolute meerderheid in het Lagerhuis had veroverd, maar hij kon beloftes die hij had gedaan niet waarmaken. Zo heeft het Verenigd Koninkrijk te kampen met hoge kosten van levensonderhoud en economische stagnatie.

Daarnaast kreeg Starmer te maken met een schandaal, toen bleek dat de door hem aangestelde ambassadeur in Washington, Peter Mandelson, nauwe banden had met de veroordeelde zedendelinquent Jeffrey Epstein. Ook toen gingen er al stemmen op die riepen om zijn aftreden.

Na de verkiezingsuitslag vorige week werd de roep om zijn aftreden steeds luider. Een groeiend aantal parlementsleden van zijn partij wil dat hij stopt als premier en het stokje aan een ander overdraagt.

Ook zouden ministers uit zijn kabinet erop hebben aangedrongen dat hij een tijdsschema bekend maakt voor de verkiezing voor een nieuwe partijleider, die dan ook premier zou worden. Daarmee zou worden voorkomen dat de Britten opnieuw naar de stembus moeten voor 2029, de uiterste datum voor nieuwe landelijke verkiezingen.

Correspondent Verenigd Koninkrijk Arjen van der Horst:
Wes Streeting geldt als een van de voornaamste rivalen van Keir Starmer. Het is geen geheim dat hij al geruime tijd ambities koestert om de premier op te volgen.

Wat zijn ontslagbrief niet duidelijk maakt, is of hij Starmer daadwerkelijk gaat uitdagen. Om Starmer te kunnen uitdagen heeft hij minimaal de steun nodig van 81 Labour-parlementariërs. Het is allerminst zeker dat hij die benodigde steun heeft.

De Britten hebben een beroemd gezegde: he who wields the knife, never wears the crown. Het is een vuistregel in de Britse politiek dat de eerste die opstaat om te premier uit te dagen, hem misschien wel van de troon stoot, maar niet zijn opvolger is als premier. Het kan verklaren waarom Streeting een afwachtende houding heeft aangenomen in de hoop dat anderen als eerste de sprong wagen.

Vandaag dienden zich ook andere rivalen aan. Angela Rayner geldt als een van de invloedrijkste parlementariërs in de Labour-fractie en ze wordt vaak genoemd als mogelijke opvolger van Starmer. Haar belangrijkste handicap was dat er een onderzoek van de belastingdienst liep in verband met mogelijke belastingontduiking.

Deze ochtend maakte ze echter bekend dat het onderzoek is afgerond en dat de belastingdienst haar niet schuldig heeft bevonden. Daardoor heeft ze de handen vrij voor een 'leadership challenge'.

https://nos.nl/artikel/26(...)agers-zich-aandienen

Mooi, optiefen met die gast. Het schip is zinkende maar stug volhouden hoor Starmer .................. :R
Deze man zit er alleen voor zichzelf. Als die maar iets geeft om Engeland, stopt hij per direct.
  donderdag 14 mei 2026 @ 23:15:32 #34
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220796846
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 23:13 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Deze man zit er alleen voor zichzelf. Als die maar iets geeft om Engeland, stopt hij per direct.
Dat is nou juist het probleem met dit soort egotrippers. Die hebben zo'n hoge dunk van zichzelf (als in narcistisch) dat ze dat zelf totaal niet inzien. Zie Rutte en Jetten - van hetzelfde laken een pak!
"Hoka Hey!"
pi_220796900
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 23:15 schreef matspontius het volgende:

[..]
Dat is nou juist het probleem met dit soort egotrippers. Die hebben zo'n hoge dunk van zichzelf (als in narcistisch) dat ze dat zelf totaal niet inzien. Zie Rutte en Jetten - van hetzelfde laken een pak!
Klopt. En het vreemde is dat zulke figuren altijd leiders zijn.
pi_220796977
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 22:21 schreef Hathor het volgende:

[..]
Nee, labour is klaar daar.
Als hij opstapt leidt dat nog niet tot nieuwe verkiezingen.
  donderdag 14 mei 2026 @ 23:29:08 #37
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220796990
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 23:15 schreef matspontius het volgende:

[..]
Dat is nou juist het probleem met dit soort egotrippers. Die hebben zo'n hoge dunk van zichzelf (als in narcistisch) dat ze dat zelf totaal niet inzien. Zie Rutte en Jetten - van hetzelfde laken een pak!
Dat weet ik niet.

Dan kan ik ook wel Wilders opnoemen.
Wie dit leest is een lezer van dit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')