abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport zondag 10 mei 2026 @ 11:01:59 #1
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220756223
quote:
Asielzoekers in leeg schoolgebouw in Apeldoorn, hotel in Beekbergen langer door als opvangplek

Apeldoorn wil asielzoekers opvangen in een leegstaand schoolgebouw. Op termijn zou dat de rol kunnen overnemen van een hotel in Beekbergen. Dat lukt nog niet op korte termijn, dus moet de gemeente de opvang daar voor een tweede keer verlengen.

Maximaal 240 mensen moeten over ongeveer een maand een plek krijgen in een schoolpand aan de Waleweingaarde in Apeldoorn. Het betreft het voormalige schoolpand van het Edison College, dat later UGO ging heten.

In eerste instantie gaat het om opvang voor ongeveer een jaar. Op termijn kan het een structurele opvanglocatie worden.

Iets extra’s doen
Met de tijdelijke opvang wil Apeldoorn een bijdrage leveren aan het verlichten van de grote druk die er landelijk is. Nederland komt nu 4500 opvangplekken voor asielzoekers tekort. Mogelijk loopt dat nog verder op.

Het kabinet heeft daarom een dringende oproep aan gemeenten gedaan om zogenoemde ‘spoednoodopvangplekken’ op te tuigen. Apeldoorn wil daar dus gehoor aan geven door meer te doen dan het verplicht is.

Want op dit moment voldoet de gemeente met de opvang van 881 asielzoekers al aan de landelijke taak die zij door de spreidingswet heeft gekregen.

De gemeente kiest ervoor ‘verantwoordelijkheid te nemen’, omschrijft burgemeester Ton Heerts. Een steentje bijdragen aan het oplossen van een gezamenlijk probleem.

Hotels onwenselijk
Daarmee wil Apeldoorn meteen voorkomen dat er iets gebeurt wat het onwenselijk vindt: dat opvangorganisatie COA nog meer hotels wil inzetten voor dit doel.

De gemeente vindt dat die beschikbaar moeten zijn voor toerisme. Daar komt bij dat COA nogal eens uitkomt bij hotels die dicht bij dorpen liggen. In het geval van Beekbergen ligt dat gevoelig, omdat het dorp al langer aangeeft dat de druk van vluchtelingen, arbeidsmigranten en zorginstellingen te groot is.

Structurele plek?
Op dit moment dient een Fletcher-hotel aan de Schalterdalweg, tussen Beekbergen en Loenen, als opvangplek voor 161 asielzoekers. Dat gebeurt sinds maart 2022 en zou op 31 december 2024 stoppen. Bij gebrek aan een alternatief werd die termijn verlengd tot 1 juni van dit jaar. Nu is duidelijk dat er een nieuwe verlenging komt.

Want opnieuw is er nog geen geschikte vervangende plek gevonden. De verlenging geldt voor maximaal anderhalf jaar. De gemeente stelt dat het geen vaste opvanglocatie zal worden. Als voorwaarde voor de verlenging stelt Apeldoorn dat COA geen andere hotels in deze gemeente gaat gebruiken.

Het idee is dat, als de spoednoodopvang aan de Waleweingaarde stopt, het schoolgebouw de taak van het hotel aan de Schalterdalweg kan overnemen. En dat het dus een structurele asielopvangplek wordt.

Daarover is nog wel een nieuw besluit nodig. Apeldoorn zegt daarbij de ervaringen met de tijdelijke opvang te zullen meewegen.

Gezinshereniging
In de spoednoodopvang die nu als eerste wordt opgetuigd, wordt ‘een gevarieerde groep’ opgevangen, omschrijft de gemeente. ‘Het zijn mensen die asiel hebben aangevraagd in Nederland en nog wachten op een beslissing. Zij hebben nog geen verblijfsvergunning.’

Daarnaast zijn er ook mensen die al een verblijfsstatus hebben, zoals gezinsleden die later zijn nagereisd voor gezinshereniging. Zij wachten nog op een geschikte woning. De kinderen gaan zo snel mogelijk naar school.’

Apeldoorn spreekt van een sobere opvangplek, die aan de achterkant van het gebouw ligt. Er komen een eigen ingang en een omheind buitenterrein, plus extra gebouwtjes voor sanitair.

Er is dag en nacht toezicht en beveiliging, staat in een brief aan de buurt. ‘Zodat het voor zowel de bewoners van de opvang als voor de omwonenden veilig blijft.’

https://www.destentor.nl/(...)pvangplek~a7a902e15/

rood=tijdelijke opvang (direct aan een stadspark)
geel= speciaal basisonderwijs
turquoise=school kwetsbare jongeren
blauw=kinderopvang
zwart=woonzorgcentrum kwetsbare ouderen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  zondag 10 mei 2026 @ 11:03:38 #2
511221 Hetekip
Depressief
pi_220756254
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:01 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Je ervaart alleen de problemen op het punt waar dingen wringen, maar je vergeet daarbij aan alle dingen te denken die wél voor jou gunstig zijn geregeld omdat ze vanzelfsprekend zijn.
Dat denk ik niet, ik denk dat mensenrechten er echt alleen maar zijn, om de overheid op de vingers te tikken, omdat we nog meer moeten doen voor criminelen en vluchtelingen. Diezelfde mensenrechtenorganisaties zijn stil, wanneer het gaat om het leed dat zo'n crimineel andere heeft aangedaan.

Als straks een vluchteling rambo gaat en een paar kleuters doodsteekt, moeten we er medelijden mee hebben.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zondag 10 mei 2026 @ 11:04:59 #3
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220756290
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:03 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Dat denk ik niet, ik denk dat mensenrechten er echt alleen maar zijn, om de overheid op de vingers te tikken, omdat we nog meer moeten doen voor criminelen en vluchtelingen. Diezelfde mensenrechtenorganisaties zijn stil, wanneer het gaat om het leed dat zo'n crimineel andere heeft aangedaan.

Als straks een vluchteling rambo gaat en een paar kleuters doodsteekt, moeten we er medelijden mee hebben.
Alleen al het gegeven dat jij openbaar kritisch mag zijn op beleid vanuit een regering is geen vanzelfsprekendheid :)
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Redactie Sport zondag 10 mei 2026 @ 11:07:38 #4
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220756359
quote:

[..]

Nogmaals, je denkt nu alleen aan de punten waar het wringt en niet wat allemaal vanzelfsprekend is. Er zijn landen waar je deze openbare kritiek niet mag voeren. Er zijn tijden geweest dat je volledig eigendom van een ander had kunnen zijn bij je geboorte zonder enig zelfbeschikkingsrecht. Om maar even twee doodsimpele voorbeelden te benoemen die voor de Nederlander wellicht doodnormaal zijn.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  zondag 10 mei 2026 @ 11:58:05 #5
511221 Hetekip
Depressief
pi_220756719
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:04 schreef Caland het volgende:

[..]
Alleen al het gegeven dat jij openbaar kritisch mag zijn op beleid vanuit een regering is geen vanzelfsprekendheid :)
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:07 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Nogmaals, je denkt nu alleen aan de punten waar het wringt en niet wat allemaal vanzelfsprekend is. Er zijn landen waar je deze openbare kritiek niet mag voeren. Er zijn tijden geweest dat je volledig eigendom van een ander had kunnen zijn bij je geboorte zonder enig zelfbeschikkingsrecht. Om maar even twee doodsimpele voorbeelden te benoemen die voor de Nederlander wellicht doodnormaal zijn.
67
pi_220756818
quote:

[..]

Dat men hier niet bij stilstaat tijdens vrijwilligerswerk of het maken van beleid.

VluchtelingenWerk Nederland is de as van het kwaad. De vijand van binnenuit.

Dat dit maar gezegd mag worden!
  zondag 10 mei 2026 @ 12:21:32 #7
511221 Hetekip
Depressief
pi_220756825
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 12:20 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Dat men hier niet bij stilstaat tijdens vrijwilligerswerk of het maken van beleid.

VluchtelingenWerk Nederland is de as van het kwaad. De vijand van binnenuit.

Dat dit maar gezegd mag worden!
Paard van Troje.
pi_220756838
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 12:21 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Paard van Troje.
Het is nog net niet dat ze zelf aan het zwaaien zijn met een kromzwaard of AK-47 bij ontvangst.

'Ik wil weten wie jij bent'.

Doe Maar gewoon even Normaal. We zijn hier in Nederland.
  zondag 10 mei 2026 @ 15:28:53 #9
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220757815
twitter

Voor volk en vaderland
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zondag 10 mei 2026 @ 15:38:55 #10
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220757917
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 15:28 schreef Caland het volgende:
[ x ]

Voor volk en vaderland
Genoeg inheemse debielen blijkbaar nog weer een reden om niet massaal uitheemse debielen te importeren!
  zondag 10 mei 2026 @ 15:47:34 #11
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_220757949
Dit filmpje mag hier natuurlijk niet ontbreken, kijk het nog een keer helemaal af, dan kun je ook de reactie van de cultuurverrijkers zien ;(

Bekijk deze YouTube-video
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 10 mei 2026 @ 17:28:09 #12
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220758704
quote:
Voor derde avond op rij asielprotest in Apeldoorn: betoging moet opnieuw om 20.00 uur klaar zijn

Apeldoorn stelt opnieuw grenzen aan een aangekondigd protest tegen de komst van asielzoekers in De Maten. Een nieuwe demonstratie mag zondagavond tot 20.00 uur duren, meldt de gemeente.

Voor de derde dag op rij is er een protest aangekondigd tegen de komst van asielzoekers. In een gebouw aan de Waleweingaarde wil Apeldoorn tijdelijk 240 asielzoekers opvangen. Mogelijk wordt het een structurele opvanglocatie.

Zowel vrijdag als zaterdag waren er protesten op de rotonde tussen Laan van Maten en Matenpoort. Beide keren moesten agenten ingrijpen om demonstraties te beėindigden.

Op allebei de dagen legde Apeldoorn eindtijden op voor de betogingen. Vrijdag moest het actievoeren om 21.00 uur klaar zijn, zaterdag om 20.00 uur.

Zowel vrijdag als zaterdag hield een deel van de actievoerders zich daar niet aan, waarna politie en de Mobiele Eenheid (ME) de rotonde ontruimden.

Zaterdag kwam een deel van demonstranten laat op de avond terug, waarna agenten opnieuw ingrepen. In totaal werden zaterdagavond 26 mensen aangehouden.

Betogers moeten op rotonde blijven
Zondagavond mag de protestactie tot 20.00 uur duren, schrijft de gemeente op haar website. ‘Iedereen heeft het recht om zijn mening te laten horen. Tegelijkertijd hebben wij de afgelopen dagen veel reacties ontvangen van omwonenden van de rotonde in De Maten’, staat in het bericht.

Volgens de gemeente geven omwonenden aan dat ze zich angstig en onveilig voelen door de ongeregeldheden van de laatste week.

De rotonde wordt zondagavond opnieuw afgesloten voor verkeer. Dat gebeurde vrijdag- en zaterdagavond ook.

De gemeente hoopt in contact te komen met de demonstranten, schrijft ze. ‘Om samen te kijken hoe deze op een veilige manier kunnen plaatsvinden.

https://www.destentor.nl/(...)klaar-zijn~ae5a42b5/
Het valt mij wel op dat je bij de nos over deze protesten in Apeldoorn niks leest.
pi_220758853
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 17:28 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Het valt mij wel op dat je bij de nos over deze protesten in Apeldoorn niks leest.
Dat is staand beleid.

Over (wan)beleid gesproken:

Ik was zonet in mijn lokale supermarkt. Bij de ingang hadden ze altijd een koelvak staan waar om de week voordeelverpakkingen varksenshoarma in de bonus lagen. De laatste tijd met 1 euro korting, maar in de goede oude tijd was het nog twee halen een betalen, en in de hamsterweken was het helemaal lekker stapelen. Dat is ons door die deugkneuzen van GroenSlinks een tijd terug al door de neus geboord.

Maar goed, ik nam daar altijd wel een verpakking of wat van mee. Lekker door de nasi goreng, of door een oer-Hollandse andijviestamppot. Goed voor het budget, altijd smakelijk. Zoals een echte Nederlander betaamt.

Maar vandaag dus boodschappen gedaan, en wat zag mijn oog. Ze hebben die hele bak nu volgegooid met lamsrack, lamsshoarma en lamskoteletten van excellent. Weg varkensshoarma. En waarom? Alleen maar om dat volk dat we hier massaal binnenhalen het naar de zin te maken. Naar de gewone Nederlander wordt niet meer omgekeken. Het is godsgeklaagd!

Mij zien ze niet meer bij de Albert Heijn. De NOS heb ik in 2021 al gedag gezegd. Laat ze maar lekker in de stront zakken met dat gedeug van ze.
pi_220760182
https://nos.nl/artikel/26(...)gegooid-naar-agenten

Tientallen aanhoudingen, vuurwerk naar de politie gooien, automobilisten zijn aangevallen en een boa is in elkaar geslagen. Weer een lekker dagje demonstreren met rechts hoor.
  zondag 10 mei 2026 @ 21:23:26 #15
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220760212
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 17:28 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Tuurlijk.
Narratief en 'lokaal nieuws' en zo.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 10 mei 2026 @ 21:25:40 #16
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220760234
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 21:17 schreef Glazenmaker het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)gegooid-naar-agenten

Tientallen aanhoudingen, vuurwerk naar de politie gooien, automobilisten zijn aangevallen en een boa is in elkaar geslagen. Weer een lekker dagje demonstreren met rechts hoor.
Ze moeten je volk blijkbaar niet en hebben er wel een aanhouding voor over. Jeweetwel, hetzelfde wat ze doen met xr.

Straks weer met de bus naar huis joh.
1947-2016
pi_220760415
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 21:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ze moeten je volk blijkbaar niet en hebben er wel een aanhouding voor over. Jeweetwel, hetzelfde wat ze doen met xr.

Neem nog een lekker pilsje jongen.
  zondag 10 mei 2026 @ 21:49:52 #18
511221 Hetekip
Depressief
pi_220760430
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 15:47 schreef Oud_student het volgende:
Dit filmpje mag hier natuurlijk niet ontbreken, kijk het nog een keer helemaal af, dan kun je ook de reactie van de cultuurverrijkers zien ;(

Europa in verval.
  zondag 10 mei 2026 @ 21:56:43 #19
341922 Academicus
Geletterd tot op het bot
pi_220760482
Europa zal in brand komen te staan, nog voor 2030. De vraag is alleen of autochtoon West-Europa het nog kan winnen. In aantallen zijn we nog in de meerderheid, maar in overtuiging en agressiviteit is de Culturele Verrijking in het voordeel

We gaan het zien, nadat eerst duizenden blanke dochters - onder dekking van politiek, rechterlijke macht en media - zijn verkracht door Syriėrs, Somaliėrs, Marokkanen, Algerijnen en meer van dit ongedierte
Beati pauperes spiritu
pi_220760487
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 21:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Waanzin.

Ik kan daar echt woedend om worden zo op de zondagavond. Zij staan daar voor ons vaderland, en dan zijn er mensen hier die daar dan een beetje laconiek om doen vanuit hun ivoren toren.

Het is een dubbelpost, maar het kan wat mij betreft niet vaak genoeg herhaald worden. Die lui van PRO verpesten de boel voor iedereen. Yasser voorop, met zijn eikeltjespyjama.

Kijk hem staan met opgeheven vingertje. Je hoort de moralistische woordenkots er zo uitkomen:

Altijd maar weer:

En hier doet hij ons aller Pimmetje na. Kijk hem geniepig lachen, de schijnheilige:

"Zullen we deze week 5000 Somaliėrs in Bloemendaal plaatsen?" "Hand erop!"

Kijk hem eens inclusief zijn. Het liefst heeft hij dat alle ONZE zoontjes er zo bij zitten in de schoolbanken op roze maandag:

Kijk dat langaharig, ongewassen tuig erbij staan. Helemaal klaar om op de A12 te zitten:

Hij mag lekker voetballen. En de Meiden van IJsselstein D5. Juist ja...

Een beeld zegt meer dan duizend woorden:

Het doet maar, en het gaat maar. En als er een stoeptegel door een gemeentehuis gaat staat men opeens weer op de achterste benen.

Ja, mensen zijn woedend. Net als ik. Het is dat ik met een hernia en flinke pijnstilling thuis zit, anders had ik de Naald in Apeldoorn er hoogstpersoonlijk zelf uit getrokken. Iemand moet de stormram gebruiken om dat zooitje ongeregeld in Den Haag een beetje bij de les te houden.

[ Bericht 3% gewijzigd door De_Verschoppeling op 10-05-2026 22:03:57 ]
pi_220760619
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 21:57 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[ afbeelding ]

En hier doet hij ons aller Pimmetje na. Kijk hem geniepig lachen, de schijnheilige:

[ afbeelding ]

"Zullen we deze week 5000 Somaliėrs in Bloemendaal plaatsen?" "Hand erop!"

[ afbeelding ]

Kijk hem eens inclusief zijn. Het liefst heeft hij dat alle ONZE zoontjes er zo bij zitten in de schoolbanken op roze maandag:

[ afbeelding ]

Kijk dat langaharig, ongewassen tuig erbij staan. Helemaal klaar om op de A12 te zitten:

[ afbeelding ]

Hij mag lekker voetballen. En de Meiden van IJsselstein D5. Juist ja...

Ja, mensen zijn woedend. Net als ik. Het is dat ik met een hernia en flinke pijnstilling thuis zit, anders had ik de Naald in Apeldoorn er hoogstpersoonlijk zelf uit getrokken. Iemand moet de stormram gebruiken om dat zooitje ongeregeld in Den Haag een beetje bij de les te houden.
Mannen met een hernia en flinke pijnstilling.. :'(

Vast opgelopen bij het tegelen van je tuin? En dan een beetje blijven thuiszitten, echte vaderlanders werken door de pijn heen. :W
  zondag 10 mei 2026 @ 22:21:54 #22
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220760626
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 21:47 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Neem nog een lekker pilsje jongen.
Raak dus
1947-2016
  zondag 10 mei 2026 @ 22:24:12 #23
208890 June.
Seriously?
pi_220760645
Dan laat je er alleen vrouwen en kinderen wonen, toch? Oh wacht..
Shine bright like a diamond.
pi_220760781
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 21:56 schreef Academicus het volgende:
Europa zal in brand komen te staan, nog voor 2030. De vraag is alleen of autochtoon West-Europa het nog kan winnen. In aantallen zijn we nog in de meerderheid, maar in overtuiging en agressiviteit is de Culturele Verrijking in het voordeel

We gaan het zien, nadat eerst duizenden blanke dochters - onder dekking van politiek, rechterlijke macht en media - zijn verkracht door Syriėrs, Somaliėrs, Marokkanen, Algerijnen en meer van dit ongedierte
Ja, iedereen die een beetje een fatsoenlijke studie heeft afgerond die zou dit zo moeten kunnen zien. Oikofobie wordt op het schild gehesen, echte strijders verketterd.

Eigenlijk heeft een groot filosoof al bepleit in zijn grandioze proefschrift hoe we ons vaderland weer terug kunnen krijgen. Een grandioos meesterwerk, miskent door velen. Wat kunnen we hier aan doen om Nederland weer terug te krijgen? Een natiestaat Nederland, de verbeterde versie van Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. En in zijn geheel terugtrekken uit de EU.

Zo min mogelijk bellen met de buurlanden, je weet toch dat ze je meer ongedierte willen slijten. Remigratie naar land van herkomst, en als dit niet gaat naar Rhodos of Lampedusa. Faber en Jan Huzen zouden dit in principe best op een nette manier uit moeten kunnen regelen. Ze krijgen helaas de tijd niet.

Maar goed, dit zijn mijn gedachten. Zoals G.W.F. Hegel, de belangrijkste geschiedfilosoof van de negentiende eeuw al schreef, de uil van Minerva vliegt pas bij schemering uit. Daarmee bedoelde hij dat elke fase in de geschiedenis pas achteraf begrepen kan worden – nadat die voorbij is. Wij zijn er alleen wat eerder bij dan dat linkse werkschuwe tuig.

Ik heb sowieso wel aardig wat werk wat jij als geletterde academicus wel moet kunnen waarderen. Het hielp mij heel erg om een beeld te krijgen over hoe deze totaal verziekte wereld in elkaar steekt:

• Intro to Nietzsche - Jordan Peterson.

quote:
In Introduction to Nietzsche, an eight-hour course, Dr. Peterson embarks on a deep exploration of the life, philosophy, and enduring influence of Friedrich Nietzsche. Set against the backdrop of the late 19th century, we examine how Nietzsche's ideas challenged traditional moral and philosophical foundations, paving the way for new perspectives on the human condition. The course delves into key concepts such as the will to power, the critique of truth and morality, and the affirmation of life in the face of nihilism, while also exploring Nietzsche's complex relationship with religion, academia, and the works of other thinkers. Ultimately, we are invited to confront uncomfortable realities, embrace necessary struggles, and cultivate the courage and gratitude needed to realize our full potential.
Alles van Jordan Peterson over Crime and Punishement.

• De FVD-podcast van Zuid-Holland snijdt altijd wel gevoelige punten aan:

Vanaf 26:50 over inclusieve energietransitie en over het spelen en plaatsen van blokken op een kaart van Zoetermeer. Of je in een peuterspeelzaal zit! (Die van Flevoland van de JFvD wordt ook aangeraden, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen helaas)

• Een van de grootste eugeneticus die Nederland ooit gekend heeft over euthanasie als oplossing voor alle problemen waar men tegenaan loopt in de maatschappij:

Vanaf 7:00. En nee, dan hebben we het niet over de lui die nu onterecht worden opgepakt door de ME, omdat ze hun terechte zorgen uiten. Dat zijn niet de echte criminelen. We weten deksels goed wie dat zijn

• Sowieso een fles oud-Hollandse graanjenever opentrekken bij het consumeren van al deze literatuur, lectuur, filosofische grondbeginselen en podcasts. Of een goede wodka of Tennessee Whiskey, als de tijden daarom vragen. Na zdorovje!
pi_220760812
quote:
[hoe deze totaal verziekte wereld in elkaar steekt:
*knip*
Hoe krijg je die onzin uit je toetsenbord. Helemaal van het padje af.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')