Gisteravond op NPO3 Extra, bij VPRO:
Paradigma, van Jozef Devillé en Pablo Eekman
Gaandeweg steeds indrukwekkender wordende Belgische documentaire (of essay, zoals ze het zelf lijken te noemen) over de heilloze weg van kapitalisme en exploitatie, waarvan alle kernproblemen ruim 50 jaar geleden al heel scherp werden gezien, en die we nog steeds onverbeterlijk bewandelen. In retro-stijl samengesteld (maar gemaakt in 2024), met een gecureerde (zeldzame) beeld- en originele muziekselectie. Voor iedereen die nog met een beetje geduld en antropologische belangstelling iets kan uitkijken dat je de afgelopen 15 jaar eigenlijk veel vaker had willen terugzien bij de VPRO.. tegenwoordig dus ergens in een onvindbaar voegje weggestopt op NPO3 Extra. Maar m.i. meer kijkers waard, zeker voor liefhebbers van Adam Curtis (of donkerbruine beelden van België begin jaren '80).
https://www.paradigmathemovie.com/synopsishttps://www.imdb.com/titl(...)b_1_accord_1_cdt_t_1