abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220742948
Beste klussers,

Ik wil binnenkort weer een nieuw project in huis starten en mijn oog is gevallen op een feature wall / cinewall met 3D steenstrips (of hoe dit precies heet).

Mijn idee is alleen niet om de steenstrips direct op de muur te lijmen, maar op een plaat te bevestigen, zodat alles later eenvoudig te verwijderen is als ik erop uitgekeken ben. Ik maak liever een paar schroefgaatjes dicht dan dat ik de hele muur opnieuw moet laten stuuken.

Het plan is om de wand achter de televisie aan te pakken: een strook van ongeveer 1,5 meter breed en van vloer tot plafond, om wat extra sfeer in de woonkamer te creëren. Lampje erop etc, plantje noem maar op

Voorbeeldje:

Zou dit qua gewicht mogelijk zijn om op een houten multiplexplaat te bevestigen en vervolgens aan de muur te monteren? Bijvoorbeeld met High Tack-kit of een andere stevige bevestigingsmethode? De plaat of platen dan met schroefjes aan de muur vast.

En hoe zouden jullie de zijkanten netjes afwerken? Ik wil niet tegen de houten randen van de plaat aankijken. Of heeft iemand misschien een veel beter plan?

Vriendelijke groet
  vrijdag 8 mei 2026 @ 12:13:56 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220743418
Ja hoor, dat gaat prima op een multiplex plaat. Heb dat spul 10 jaar geleden op een 18mm multiplexplaat geplakt als afwerking van een bar. Qua randafwerking zou ik de plaat gewoon antraciet lakken of een antraciet plastic strip op lijmen. 18mm de hoek om is niet te doen met steenstrips.

Ik zou het trouwens wel andersom doen. Eerst plaat tegen de muur schroeven, dan strips erop en gaatjes op de plekken waar die schroeven zitten zodat het er makkelijk vanaf gaat. Die plaat buigt een beetje als je die gaat verplaatsen en steenstrips buigen niet. + dat het geheel loeizwaar en onhandelbaar is qua formaat.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 12:15:16 #3
36431 bleiblei
pi_220743434
En die plaat niet Op de muur lijmen met hightack kit. Krijg je er niet meer netjes vanaf en kan je alsnog die muur opnieuw gaan stucen als je klaar bent met je "featurewall".
pi_220743803
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:28 schreef spickel het volgende:
1) Bijvoorbeeld met High Tack-kit of een andere stevige bevestigingsmethode? De plaat of platen dan met schroefjes aan de muur vast.

2) En hoe zouden jullie de zijkanten netjes afwerken? Ik wil niet tegen de houten randen van de plaat aankijken. Of heeft iemand misschien een veel beter plan?

1) Sikaflex heeft een heel scala aan lijmkitten

2) Kweenie wat de dikte wordt totaal, maar misschien kan je er ook strips tegenaanlijnmen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220744708
Dank jullie wel voor de reacties. Ik denk dat ik ga voor 9mm dik multiplex, voor gewicht vooral. Deze is al zwaar, en dan nog de strips erop, geen idee hoe zwaar deze zullen zijn. Kromtrekken zal deze toch niet doen als deze vlak op de muur zit.

Ben bij Hornbach geweest, maar daar hadden ze alleen van die puzzelstukjes strips waarbij je gewoon zag dat het allemaal tegen elkaar geplakt was (lijntjes omdat het niet exact geslepen is natuurlijk). Was ook niet echt kwaliteit.

Nu eens rondkijken voor kleine stukjes die ik zelf bij elkaar kan plakken.

Heb de sikaflex lijmkit alvast besteld, was niet veel duurder dan de high tack. Ik probeer het zo te maken dat het herbruikbaar is, onder een aantal strips komen dan schroefgaten voor in de muur, en die strips plak ik vast met gewone kit die ik wel kan verwijderen erna zonder te slopen.
pi_220747035
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:19 schreef blomke het volgende:

2) Kweenie wat de dikte wordt totaal, maar misschien kan je er ook strips tegenaanlijnmen?
Tegen de zijkant de strips plakken bedoel ik.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 00:52:08 #7
36431 bleiblei
pi_220747744
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:50 schreef spickel het volgende:
Dank jullie wel voor de reacties. Ik denk dat ik ga voor 9mm dik multiplex, voor gewicht vooral. Deze is al zwaar, en dan nog de strips erop, geen idee hoe zwaar deze zullen zijn. Kromtrekken zal deze toch niet doen als deze vlak op de muur zit.

Ben bij Hornbach geweest, maar daar hadden ze alleen van die puzzelstukjes strips waarbij je gewoon zag dat het allemaal tegen elkaar geplakt was (lijntjes omdat het niet exact geslepen is natuurlijk). Was ook niet echt kwaliteit.

Nu eens rondkijken voor kleine stukjes die ik zelf bij elkaar kan plakken.

Heb de sikaflex lijmkit alvast besteld, was niet veel duurder dan de high tack. Ik probeer het zo te maken dat het herbruikbaar is, onder een aantal strips komen dan schroefgaten voor in de muur, en die strips plak ik vast met gewone kit die ik wel kan verwijderen erna zonder te slopen.
Die strips plak je gewoon met flexibele tegellijm op de plaat. 9mm is vrij dun. Nee, het gaan niet lukken om die strips netjes de hoek om te laten gaan. Is het allemaal te klein en fragiel voor. Tegelzetters gebruiken niet voor niets van die ellendige hoekprofielen en dan hebben ze in het algemeen significant meer lengte dan 9 tot 18mm.

En als je de plaat vast schroeft en vervolgens strips over de schroef heen plakt, vervloek je jezelf als je het eraf wil halen. Zorg er dus voor dat je als je weet waar je moet kijken, je de schroefgaten ziet.

Of bespaar je de moeite en plak ze direct op de muur. Scheelt een hoop gedoe.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 00:55:47 #8
36431 bleiblei
pi_220747748
Oh, en qua kromtrekken doelde ik niet op kromtrekken. Maar als je steenstrips op een 9mm plaat plakt, die plaat gaat verplaatsen en vervolgens inclusief steenstrips probeert tegen een muur te plakken...

Een plaat van 9mm is niet stijf. Dus als je die probeert rechtop te zetten met gelijmde strips erop neem je best een risico op gebarsten, gebroken of eraf vallende strips. Het kan goed gaan. Maar dan heb je wel skills, geduld en/of geluk.

Als het 1 keer hangt, maakt het niet meer uit.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 11:19:24 #9
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220771340
Niet de plaat kitten op de muur. Misschien gaatjes maken voor schroeven.
Features daar op plakken en misschien de randen afwerken met een plintrand ofso? Weet niet hoe dik het pakket in totaal wordt maar plakplintjes zijn bij ons op meerdere plekken in huis te vinden dan behalve op de vloer. Netje geschilderd, dat wel.
Of je haalt wat smalle dunne plankjes, schildert die en kit/spijkerpistoolt die haaks op de zijkant van het board.

Afwerking primanetjestop zou ik zeggen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')