Ah, wat leukquote:Op woensdag 6 mei 2026 20:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Lekker![]()
Ik heb net nog zuurkoolstamppot van mijn zelfgemaakte zuurkool gegeten.
Sterker nog, je kunt alle soorten kool gebruiken. Maar die rode kool zuurkool is meestal wat duurder, en misschien ook smakelijker denk ik? Geen idee, want ik neem altijd de goedkoopstequote:Op woensdag 6 mei 2026 20:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
Oh wat grappig, ik wist niet dat je van rode kool zuurkool kan maken. Eet smakelijk alvast!
Ik snap wat je bedoelt, en ik zou zelf het risico niet durven nemen, vanwege die CO2 produktie.quote:Op woensdag 6 mei 2026 21:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
Een pot met waterslot werkt absoluut prima. Ik heb een zuurkoolpot van iemand gekregen en die is geweldig. Ik heb ook al een tijd een marktplaatszoekopdracht uitstaan maar het levert niets op.
Maar wat ook heel goed werkt is vacumeren. Product in een zak, max 1/3 vol. Wat lucht er uit trekken en dubbel sealen. De zak zal bol gaan staan en er verschijnen bubbels. Als de spanning op de zak te groot is, een klein gaatje maken, lucht er uit en nogmaals sealen. Idiotproof, het supermakkelijk en het minst kans op schimmel.
Wat jammer! Het probleem bij die aardenwerkenpotten lijkt mij dat je niet kunt zien wat er in dat vat gebeurt. Daar heb ik met mijn glazen vaas nu geen last van.quote:Op woensdag 6 mei 2026 21:04 schreef 111210 het volgende:
Lekker ik heb een ouderwetse zuurkoolpot, alleen bij de eerste keer heb ik er toch schimmel on gekregen.
Geen idee of de pot niet goed schoon was of dat het toch wat anders was.
Nu helaas iets ontmoedigd geraakt voor een nieuwe poging
Nou, dat gaat zo hard niet hoor. Op kamertemperatuur duurt het een week of 2 voor een zak bol staat dus je hebt er ruim de tijd voor om het allemaal in de gaten te houden. En de meeste zakken gaan helemaal niet zo bol staan ook.quote:Op woensdag 6 mei 2026 21:12 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, en ik zou zelf het risico niet durven nemen, vanwege die CO2 produktie.
Ah, dankjewel voor je complimentquote:Op woensdag 6 mei 2026 21:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nou, dat gaat zo hard niet hoor. Op kamertemperatuur duurt het een week of 2 voor een zak bol staat dus je hebt er ruim de tijd voor om het allemaal in de gaten te houden. En de meeste zakken gaan helemaal niet zo bol staan ook.
Inventieve manier van jou zeg. Een voorraadpot met beugelsluiting werkt trouwens ook. Daarbij even voorzichtig de zuurstof laten ontsnappen de eerste weken.
Misschien binnenkort weer eens proberen. Die 2 stenen zitten er idd ook bij. Weet niet meer of er idd wat boven de pekel uit kwam waardoor het is gaan schimmelen. Zou zomaar kunnenquote:Op woensdag 6 mei 2026 21:15 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat jammer! Het probleem bij die aardenwerkenpotten lijkt mij dat je niet kunt zien wat er in dat vat gebeurt. Daar heb ik met mijn glazen vaas nu geen last van.
Maar schimmel ontstaat dus als de kool boven de pekelvloeistof uitkomt. De pekelvloeistof zelf kan niet gaan schimmelen; want dat is een zoute vloeistof en daar houden schimmels niet van![]()
![]()
Daarom zitten er bij die originele zuurkoolpotten van die halve maan gewichten bij, die wel door de opening gaan, maar als ze beide plat liggen toch een cirkel vormen en die zuurkool onder de pekel houden.
Ongelofelijk wat ik allemaal in 1 middag weer aan nieuwe info heb opgedaan![]()
#kookgek
Met de pekel bedoel ik de pekelvloeistof. Die is gemaakt van het sap wat vrijkomt van de kool als je het butst en knijpt samen met de 2,5% zout die je toevoegt.quote:Op woensdag 6 mei 2026 21:39 schreef 111210 het volgende:
Misschien binnenkort weer eens proberen. Die 2 stenen zitten er idd ook bij. Weet niet meer of er idd wat boven de pekel uit kwam waardoor het is gaan schimmelen. Zou zomaar kunnen
Ah goeie tips weer! Dankjewelquote:Op woensdag 6 mei 2026 22:34 schreef Farenji het volgende:
Zuurkool van rode kool is lekker, minder zuur en smaakvoller dan bijv witte kool. Ik laat het wel altijd lang fermenteren, tot wel een maand. En daarna de koelkast in. Ik eet het meestal rauw, bijv tussen een broodje met worst, of door de salade.
Ik doe om de kool onder water te houden meestal bovenin een stevig plastic zakje en in dat zakje zet ik dan als gewicht een gevulde pot of blik dat precies in de opening van de fermentatiepot past. Je kan ook zout water in het zakje doen. Ik wil al langer "echte" fermentatiegewichten kopen maar die moeten ook precies de juiste maat hebben, en zo gaat het ook prima.
Het is een kwestie van smaak, je kan het ook eerder eten maar ik zou sowieso wachten tot het bubbelen is gestopt, dat duurt een of twee weken. En daarna gewoon af en toe proeven.quote:Op woensdag 6 mei 2026 22:38 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ah goeie tips weer! Dankjewel![]()
Ik had geen idee, maar moet blijkbaar dus nog een maandje geduld hebben
Spannend!quote:Op woensdag 6 mei 2026 23:06 schreef Farenji het volgende:
Het is een kwestie van smaak, je kan het ook eerder eten maar ik zou sowieso wachten tot het bubbelen is gestopt, dat duurt een of twee weken. En daarna gewoon af en toe proeven.
Ja fermenteren is echt heel leuk. En je kan zowat alle stevige groente fermenteren. Ui, bloemkool, wortel, spruitjes, zelfs bietjes (al kan dat soms wat alcoholisch worden).quote:
Ja, ik vind dit echt geweldig. Had ook al eens yoghurt gemaakt en dat is ook heel simpel. Maar ook dit is eigenlijk totaal niet ingewikkeld en je krijgt er toch hele goeie en praktische resultaten mee. En dit is gewoon veel leuker dan kant en klare zuurkool in de winkel kopen en het is nog goedkoper ookquote:Op woensdag 6 mei 2026 23:49 schreef Farenji het volgende:
Ja fermenteren is echt heel leuk. En je kan zowat alle stevige groente fermenteren. Ui, bloemkool, wortel, spruitjes, zelfs bietjes (al kan dat soms wat alcoholisch worden).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |