abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220643108
Je hoort eigenlijk nooit verhalen als:

"Juwelier overvallen door Chinees"
"Bejaarden bestolen door Japanse nepagenten"
of
"Vrouw aangerand door lokale Vietnamese loempiaverkoper"

Ook doen kinderen van Aziatische afkomst het vaak goed op school, beter zelfs dan autochtone leerlingen.

Hoe komt dat? Of, zoals ze wel eens zeggen; wat is de secret sauce..?
  vrijdag 24 april 2026 @ 07:35:05 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220643140
Compleet ander ras. Als aan de ene kant van het spectrum de Afrikaan staat dan staat de Japanner of Koreaan aan de andere kant. Wij in het midden
The End Times are wild
pi_220643146
Er wonen amper Japanners in Nederland, Hans.
pi_220643154
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 07:35 schreef LXIV het volgende:
Compleet ander ras. Als aan de ene kant van het spectrum de Afrikaan staat dan staat de Japanner of Koreaan aan de andere kant. Wij in het midden
Dit, maar dat mag je van alle woke mensen niet zeggen, want er is maar 1 ras en dat is de mens. :')

Die hebben niet goed opgelet tijdens de rassenleer denk ik. :')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220643156
Zou de schaamtecultuur er mee te maken kunnen hebben? Dat is in sommige Aziatische landen best wel een dingetje. Levert misschien een stukje extra motivatie op om goed je best te doen?
  vrijdag 24 april 2026 @ 07:42:26 #6
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220643157
Misschien voeden die mensen hun kinderen wel fatsoenlijk op, misschien door een andere reden.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220643158
Omdat het harde werkers zijn, hun gezicht niet willen verliezen t.o. hun familie/gezin/omgeving.

Je ziet ook amper Chinezen in opvang/handjeophouden aangezien Chinezen in het algemeen elkaar helpen, heb je geen werk dan regelt iemand in je kring wel werk, etc.

Heb in al mijn jaren maar 1 chinees in de opvang gehad (die had geen echt netwerk hier) verder nooit weer 1 gezien, genoeg andere afkomsten waarbij genoeg familie/vrienden maar die niets wilden betekenen (in vele gevallen logisch).
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_220643180
Omdat hun oom niet tevens hun vader is.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 24 april 2026 @ 07:54:00 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_220643182
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 07:35 schreef LXIV het volgende:
Compleet ander ras. Als aan de ene kant van het spectrum de Afrikaan staat dan staat de Japanner of Koreaan aan de andere kant. Wij in het midden
Onzin, wij zijn de beste. ^p^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 24 april 2026 @ 08:27:59 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220643291
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 07:54 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Onzin, wij zijn de beste. ^p^
Het is geen kwestie van goed/slecht
The End Times are wild
pi_220643334
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 07:43 schreef Chandler het volgende:
Omdat het harde werkers zijn, hun gezicht niet willen verliezen t.o. hun familie/gezin/omgeving.

Je ziet ook amper Chinezen in opvang/handjeophouden aangezien Chinezen in het algemeen elkaar helpen, heb je geen werk dan regelt iemand in je kring wel werk, etc.

Heb in al mijn jaren maar 1 chinees in de opvang gehad (die had geen echt netwerk hier) verder nooit weer 1 gezien, genoeg andere afkomsten waarbij genoeg familie/vrienden maar die niets wilden betekenen (in vele gevallen logisch).
Hoge mate van sociale cohesie en controle inderdaad. Eigenlijk iets wat je bij Turken ook veel ziet. Veel onderlinge kennissen met rijscholen tot aannemers bedrijven en hierdoor kunnen ze veel in de eigen kring oplossen.

Echter hebben ook problematische culturen een vrij hoge mate van sociale cohesie/isolationisme/segregatie. Daarmee is dus niet het grote verschil in groepen verklaard.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_220643348
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 08:43 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Hoge mate van sociale cohesie en controle inderdaad. Eigenlijk iets wat je bij Turken ook veel ziet. Veel onderlinge kennissen met rijscholen tot aannemers bedrijven en hierdoor kunnen ze veel in de eigen kring oplossen.

Echter hebben ook problematische culturen een vrij hoge mate van sociale cohesie/isolationisme/segregatie. Daarmee is dus niet het grote verschil in groepen verklaard.
Klopt, maar blijkbaar niet op het front van elkaar helpen als er echt nood aan de man is! :+

Voor de bunne zeg maar, of als het uitkomt..

Dat zie je dus bij Chinezen/Aziaten niet, je hebt geen keuze.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_220643401
Omdat deze mensen met respect voor anderen worden opgevoed. Ze hebben fatsoen, zijn intelligent en streven naar persoonlijke groei.

Dat zie je bij 'jongeren' niet. Kansarm en respectloos schorem dat geen strobreed in de weg wordt gelegd.
Ook in moeilijke tijden.
pi_220643427
Ik kijk graag Japanse real life soaps en dan zie je heel duidelijk het verschil tussen de Japanse/Aziatische wereld en de Westerse. Geen drama of gevloek. Iedereen gaat op een normale manier met elkaar om. Waar ze hier op de eerste avond al liggen te rollebollen, zie je ze daar in de latere afleveringen pas zoenen en dan gewoon een kus op de mond, geen heftig getong ofzo :') Heel anders dan de rls die we hier kennen.

Als ik dat zo bekijk lijkt het alsof de Westerse wereld compleet is los geslagen. Normen en waarden zijn hier duidelijk aan het vervagen en is en in de Aziatische wereld nog steeds van kracht. Daar zit het verschil denk ik.
pi_220643549
Amstelveen had vroeger een grote Japanse gemeenschap, expats. Nu komen die uit India. Ik denk dat veel mensen als expat hierheen komen en dat zijn de goede inkomens met dito positie, geen arme sloebers. Verder is Azië een flink stuk groter dan de landen die je noemt, we hebben ook nog Indiërs, Pakistan en, Afghanen, Syriërs en dan vergeet ik er nog een heleboel.
  vrijdag 24 april 2026 @ 09:33:47 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220643581
Cultuur:

Oost-/zuid-oost-aziaten
- Hoog gemotiveerde opvoeding met druk om te presteren in het bestaande systeem
- Weinig ruimte en geduld voor slachtofferschap.
- Verantwoordelijkheidsgevoel voor bijdragen aan familie/buurt/etc...

2. Noord-Afrikanen en mensen uit het midden oosten:
- Jongens worden opgevoed door de straat/buurt
- Veel leunen op slachtofferschap. Niks is hun schuld. Het komt allemaal door de boze maatschappij
- ikke ikke ikke mentaliteit. Bijdragen is voor sukkels. Misschien nog net aan de moskee maar.. wat heeft deze samenleving ooit voor mij gedaan

gelukkig hebben we 70 jaar lang vooral mensen uit groep 2 binnen getrokken en heeft dat vast straks geen negatieve uitwerking op nagenoeg alles wat dit land groot heeft gemaakt


disclaimer: gemiddeld genomen. niet op individueel niveau toepasbaar

[ Bericht 1% gewijzigd door SpecialK op 24-04-2026 09:40:45 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  vrijdag 24 april 2026 @ 09:43:00 #17
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220643618
Ik zie genoeg mensen hier die wijzen op verschillen in cultuur. Dat is wel zo, maar het beantwoord de vraag eigenlijk niet. Want wáárom zijn die culturen dan zo verschillend?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_220643669
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:27 schreef DoubleDip het volgende:
Amstelveen had vroeger een grote Japanse gemeenschap, expats. Nu komen die uit India. Ik denk dat veel mensen als expat hierheen komen en dat zijn de goede inkomens met dito positie, geen arme sloebers. Verder is Azië een flink stuk groter dan de landen die je noemt, we hebben ook nog Indiërs, Pakistan en, Afghanen, Syriërs en dan vergeet ik er nog een heleboel.
Toch zijn arme sloebers uit Syrië of Afghanistan heel anders dan arme sloebers uit Vietnam, Thailand of de Filipijnen.

Ik denk dat het voornamelijk een groot stukje cultuur is, maar het zal ook met de genen te maken hebben, wat natuurlijk ook gelinkt is aan duizenden jaren van een bepaalde cultuur.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')