abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220617481
Mogelijke doorbraak in zaak Tanja Groen

Mogelijke doorbraak in zaak Tanja Groen: gevangene wijst verdachte aan én locatie waar studente zou zijn begraven
MAASTRICHT - Een Belgische gevangene beweert meer te weten over de verdwijning van Tanja Groen, de 18-jarige studente die in de zomer van 1993 verdween na een studentenfeest in Maastricht. Hij heeft het onderzoeksteam op een mogelijke verdachte gewezen.

Vanuit een Belgische gevangenis heeft Johan V. (55) zich in 2025 gemeld met informatie over de vermiste Tanja Groen. Dat blijkt uit informatie van De Limburger en Het Belang van Limburg.

Deze gevangene is sindsdien minstens drie keer gehoord door het team dat de vermissing van de 18-jarige studente onderzoekt. Hij heeft de naam genoemd van de man die Groen in 1993 zou hebben ontvoerd en vermoord. Daarnaast is de naam gevallen van een vermeende handlanger en heeft de tipgever een locatie in Maastricht beschreven als de plek waar de studente begraven zou zijn.

Johan V. bekende in criminele milieu
Johan V. komt uit het Belgische Herk-de-Stad en was bouwvakker, maar was ook bekend in het criminele milieu. Met name in de softdrugshoek. Hij werd in 2002 tot een levenslange gevangenisstraf veroordeeld voor de moord op Ron Bening (40) in diens woning aan het Fossielenerf in Heerlen. Ook diens vriendin werd op die fatale 13de september 2000 door kogels geraakt, maar overleefde het schietincident en speelde later als getuige een cruciale rol tijdens het proces.

Dat werd niet in Nederland, maar in België gevoerd, omdat de Belgen besloten een eigen onderdaan niet uit te leveren. En dat terwijl Johan V. naar verluidt wel in ons land berecht wilde worden.

Bening en Johan V. kenden elkaar uit het drugsmilieu. Politie en justitie plaatsten het motief ook in die hoek. De Belg ontkende zijn betrokkenheid en hield lange tijd zijn kaken op elkaar. Uiteindelijk claimde hij dat het ging om een afrekening binnen het harddrugscircuit.

De Belgische crimineel is overigens niet nieuw in het dossier van Tanja Groen. Hij kwam al eerder in beeld bij het onderzoeksteam als person of interest, omdat hij begin jaren negentig in Maastricht woonde en toen al bekend was in het criminele circuit.

'Studente misbruikt en vermoord'
Zijn rol werd echter nooit concreet en daar leek ook het verhaal rondom Johan V. te stoppen. De man stelt nu echter te weten wie Tanja Groen heeft ontvoerd. Hij vertelt dat de studente daarna is misbruikt, vermoord en begraven.

Dat laatste zou in Maastricht zijn gebeurd. Voor het onderzoeksteam aanleiding om een nieuwe graafactie te overwegen, vertellen ingewijden. De man die achter haar verdwijning zou zitten, zou nog in leven zijn. Daarmee bestaat na al die jaren dus een kans om iemand aan te houden in deze zaak.

Mogelijk perspectief voor Johan V.
Als de informatie van Johan V. juist blijkt, gloort ook voor hem perspectief. In België kunnen gevangenen met een levenslang vonnis na vijftien jaar vragen om voorwaardelijke invrijheidstelling. Daar tellen verschillende zaken in mee, waaronder het vertonen van goed gedrag. Helpen bij een doorbraak in de zaak-Groen zou Johan V. een vette plus kunnen geven.

Daarnaast kan hij rekenen op een fors bedrag aan tipgeld als zijn informatie leidt tot een doorbraak. Het is onbekend om hoeveel geld het zou gaan, maar op dat vlak ligt er naar verluidt al een akkoord.

Bron Telegraaf

[ Bericht 51% gewijzigd door StaceySinger op 20-04-2026 10:02:42 ]
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  maandag 20 april 2026 @ 09:55:19 #2
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220617484
Oké?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220617560
Belgische gevangene zorgt voor opwinding in cold case Tanja Groen: justitie gewezen op mogelijke verdachte en locatie waar studente werd begraven

https://www.limburger.nl/(...)raven/141836430.html

"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_220617569
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 10:07 schreef StaceySinger het volgende:
Belgische gevangene zorgt voor opwinding in cold case Tanja Groen: justitie gewezen op mogelijke verdachte en locatie waar studente werd begraven

https://www.limburger.nl/(...)raven/141836430.html

[ afbeelding ]
Ik ben weinig hoopvol. Waar komt dit ineens vandaan en waarom pas nu?
pi_220617643
2002

Johan Vandebroek veroordeeld tot levenslang

Na ruim een uur beraadslaging hebben het Hof en de jury van het Tongerse assisenhof bouwvakker Johan Vandebroek (32) uit Herk-de-Stad vrijdag wegens moord en moodpoging op Ron Bening en Truus Smit op 13 september 2000 in het Nederlandse Heerlen veroordeeld tot levenslange opsluiting.

https://www.hbvl.be/nieuw(...)nslang/33773348.html
pi_220617766
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 10:18 schreef StaceySinger het volgende:
2002

Johan Vandebroek veroordeeld tot levenslang

Na ruim een uur beraadslaging hebben het Hof en de jury van het Tongerse assisenhof bouwvakker Johan Vandebroek (32) uit Herk-de-Stad vrijdag wegens moord en moodpoging op Ron Bening en Truus Smit op 13 september 2000 in het Nederlandse Heerlen veroordeeld tot levenslange opsluiting.

https://www.hbvl.be/nieuw(...)nslang/33773348.html
Kijk, dat zijn nog eens straffen.
Daarbij, waarom zo lang gezwegen,mits hij de waarheid spreekt...
pi_220617775
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 10:34 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Misschien heeft hij het pas afgelopen jaar gehoord of werd hij bedreigd.
pi_220617808
Zou die het zelf gedaan hebben?
  maandag 20 april 2026 @ 10:44:48 #9
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220617864
quote:

[..]
Nogal wiedus dat hij in Nederland berecht wilde worden, dat scheelt nogal effe wat met hier zeg
  maandag 20 april 2026 @ 10:45:29 #10
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220617871
quote:

[..]
Ook in België is levenslang niet echt levenslang
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 20 april 2026 @ 10:45:43 #11
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220617873
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 10:44 schreef the-eye het volgende:

[..]
Nogal wiedus dat hij in Nederland berecht wilde worden, dat scheelt nogal effe wat met hier zeg
Dat is niet waar. In Nederland wordt strenger gestraft dan in België.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 20 april 2026 @ 10:49:13 #12
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220617925
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 10:45 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ook in België is levenslang niet echt levenslang
In Nederland is levenslang wel levenslang. Na 25 jaar kun je gratie aanvragen maar die wordt zelden verleend.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220618120
Vanuit de gevangenis heeft Limburger Johan V. (55) zich in 2025 gemeld met informatie over Tanja Groen, zo blijkt uit onderzoek van Het Belang van Limburg en De Limburger. De gedetineerde, die in 2002 tot levenslang werd veroordeeld, is al minstens drie keer gehoord door het team dat de verdwijning van de studente onderzoekt.

De vijftiger zou de naam hebben genoemd van de man die Groen overmeesterde en meenam.

Daarnaast is de naam gevallen van de persoon die haar uiteindelijk zou hebben vermoord.

De tipgever heeft ook de locatie in Maastricht beschreven waar de studente zou zijn begraven. De Nederlandse onderzoekers nemen zijn tip serieus.

Bron
pi_220618142
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 10:59 schreef StaceySinger het volgende:
Vanuit de gevangenis heeft Limburger Johan V. (55) zich in 2025 gemeld met informatie over Tanja Groen, zo blijkt uit onderzoek van Het Belang van Limburg en De Limburger. De gedetineerde, die in 2002 tot levenslang werd veroordeeld, is al minstens drie keer gehoord door het team dat de verdwijning van de studente onderzoekt.

De vijftiger zou de naam hebben genoemd van de man die Groen overmeesterde en meenam.

Daarnaast is de naam gevallen van de persoon die haar uiteindelijk zou hebben vermoord.

De tipgever heeft ook de locatie in Maastricht beschreven waar de studente zou zijn begraven. De Nederlandse onderzoekers nemen zijn tip serieus.

Bron
Hij zou ook een handlanger hebben genoemd… en deze Johan was zelf al eens persoon of interest in de zaak Tanja Groen.
pi_220619310
Het zou gaan om een zeer openbare plek in Maastricht, de recherche is enigszins terughoudend omdat het bijna niet voor te stellen is dat ze daar begraven ligt.

De potentiële dader leeft nog.
pi_220619333
Laten we voor die bejaarde ouders hopen dat ze eindelijk bij leven duidelijkheid krijgen, lijkt me echt zo'n nachtmerrie.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  maandag 20 april 2026 @ 13:24:57 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220619654
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 12:57 schreef ootjekatootje het volgende:
Die zit nu op het vliegtuig op weg naar een onderduikadres in een of ander bananenland.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 20 april 2026 @ 13:25:35 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220619664
Interessant wel. Hopelijk is de informatie juist.
En dan vind ik ook dat Johan meteen vrijgelaten moet worden met een zak geld.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 20 april 2026 @ 13:32:58 #19
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_220619734
Ik hoop dat de familie dan eindelijk rust kan hebben.
Als ze tenminste nog in leven zijn.
Het is al een flinke tijd geleden.
Tanja Groen zou nu 51 zijn geweest.
  maandag 20 april 2026 @ 15:27:16 #20
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220620455
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 10:45 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat is niet waar. In Nederland wordt strenger gestraft dan in België.
Er wordt tegenwoordig strenger gestraft maar begin deze eeuw was dat, meen ik, wel anders
(Deventer moordzaak 12 jaar
Pim Fortuijn 12 jaar)
pi_220620543
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 15:27 schreef the-eye het volgende:

[..]
Er wordt tegenwoordig strenger gestraft maar begin deze eeuw was dat, meen ik, wel anders
(Deventer moordzaak 12 jaar
Pim Fortuijn 12 jaar)
Bijna goed. Echter was de straf in die gevallen 18 jaar maar was vervroegde vrijlating toen nog de norm. Verder werd/wordt er onderscheid gemaakt tussen 'bekenden' en eerste misdaden. Ook toen waren er wel langere straffen mogelijk maar iemand zonder strafblad kreeg inderdaad bij moord maximaal 18 jaar, bij goed gedrag na 12 jaar vrij dus toen.

Inmiddels is dat anders in NL. Levenslang bestaat nog, met kans op gratie na 25 jaar, maximaal eens per 5 jaar te vragen. Die gratie wordt vrijwel nooit verleent. Daarnaast is de dertig jaar ingevoerd.

In België kan je na vijftien jaar al gratie vragen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220620566
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 12:57 schreef ootjekatootje het volgende:
Vermeende dader... potentiële dader is iets anders. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220620602
Interessant, ik volg deze zaak al jaren. Ik vind het verschrikkelijk voor de ouders en het blijft heel bijzonder dat ze van de aardbodem leek te zijn verdwenen. Het zou fijn zijn als de ouders nog te weten komen wat er is gebeurd, nu ze nog in leven zijn.
greetings and salutations
pi_220620631
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 16:00 schreef -Deluzion- het volgende:
Interessant, ik volg deze zaak al jaren. Ik vind het verschrikkelijk voor de ouders en het blijft heel bijzonder dat ze van de aardbodem leek te zijn verdwenen. Het zou fijn zijn als de ouders nog te weten komen wat er is gebeurd, nu ze nog in leven zijn.
Ja, lijkt me gruwelijk, een geliefde verliezen en niet weten wat er gebeurt is en waar het lichaam is.
Je gaat jezelf de rest van je leven kwellen met allerlei nachtmerrieachtige scenario's.
pi_220620868
Laten we voor de naasten hopen op duidelijkheid.
Maar of het slim is om dit openbaar te maken als de aangewezen persoon nog niet is gehoord betwijfel ik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')