abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 april 2026 @ 17:44:42 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220613866
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)erlijk-te-veranderen

quote:
Zorgelijke trend looksmaxxing, jongens doen alles om uiterlijk te veranderen

Jezelf transformeren van een puistige puber tot een volledig vernieuwde versie van jezelf. Dat is wat looksmaxxing belooft. Op zoek naar het perfecte uiterlijk komen onzekere jongens online in een fuik van steeds extremere berichten terecht. Ouders en artsen maken zich grote zorgen en waarschuwen voor de ernstige gevolgen.

Een sterke kaaklijn, weinig lichaamsvet, duidelijke wenkbrauwen, in de wereld van 'looksmaxxing' - letterlijk: het maximaliseren van je looks - krijgen jongeren tips om dit schoonheidsideaal te bereiken. Door te sporten en gezond te eten, maar in sommige gevallen ook met anabolen en plastische chirurgie. Maar ook je gezicht slaan met een pan of hamer, in de hoop op een strakkere kaaklijn. En sommigen gaan zelfs zo ver dat ze hun botten breken en hun benen laten verlengen voor de ideale lengte: minstens 1 meter 80.

Het is een trend die viraal gaat en die ouders, artsen en sociale-mediaexperts tot wanhoop drijft. "Dit is heel zorgelijk", zegt arts Edin Hajder van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC). "Sommigen gaan zo ver dat ze schade toebrengen aan het eigen lichaam om er op een bepaalde manier uit te zien."

Toch zijn volgens experts de fysieke gevolgen vaak nog niet eens het grootste probleem. Mediapedagoog Jacqueline Kleijer: "Jongens hopen dat ze zelfverzekerder worden als ze er beter uitzien. Maar het gevolg is dat ze eigenlijk alleen maar onzekerder worden, omdat ze steeds iets anders zien wat niet perfect is. Hartverscheurend."

De 15-jarige Jay was op z'n 12e niet blij met zijn uiterlijk. "Mensen zeiden altijd wel iets over mijn uiterlijk. Dat heeft mij heel hard geraakt. Ik dacht: als ik er beter uitzie, dan wordt mijn leven misschien beter."

Jay kwam op een forum terecht voor looksmaxxing. "Hij begon met het smeren van zonnebrand, veel water drinken, op tijd naar bed en minder zout. Eigenlijk allemaal dingen waarvan je denkt: best heel oké", vertelt zijn moeder Simone. "Maar op een gegeven moment ging hij veel meer rauwe dingen eten. Toen dacht ik, waar haalt hij dat allemaal vandaan?"

Op het looksmaxxing-forum zijn ook tips waar zelfs een hamer voor nodig is. Het heet bone smashing. "Met een hamer sla je op je jukbeenderen, die dan groter zouden moeten worden", vertelt Jay. "Je geeft je bot een microtrauma waardoor ze groter terug groeien. Ze zwellen ook op, waardoor dat gedeelte van je gezicht groter lijkt."

Er bestaat een heel schema voor, ook voor de kin en de kaak. Waarbij jongens minutenlang met een lage intensiteit moeten slaan. "Een heel concreet stappenplan met schema's en voedingssupplementen. Extreem schadelijk en niet effectief. En het staat gewoon overal online", zegt plastisch chirurg Edin Hajder. Ook kaakchirurgen noemen de aangeprezen technieken niet medisch onderbouwd.

Bekijk deze YouTube-video

Vrouwenhaat
Veel van de ideeën van looksmaxxers komen uit de wereld van de manosphere: sites, blogs en sociale media-accounts van mannen die machogedrag, antifeministische, vrouwonvriendelijke en seksistische opvattingen promoten. "In die wereld krijgen vrouwen de schuld van allerlei problemen in de samenleving", zegt mediapedagoog Kleijer: "Net als op de forums van looksmaxxers."

Jay: "Er zit zeker een heel stuk vrouwenhaat bij. Ze haten vrouwen omdat ze bijvoorbeeld nog nooit iets met een vrouw hebben gehad. En dan geloven ze dat dat komt omdat ze er niet goed uitzien. En vrouwen alleen maar afgaan op uiterlijk."

Er is zelfs een bepaald woord voor vrouwen, vertelt Jay. "Een feminoid, ofwel female humanoid. Daarmee zeggen ze eigenlijk dat vrouwen minder waard zijn dan een mens. Dat ze niet menselijk zijn."

Perfecte wereld
Toen zijn moeder las wat er allemaal voorbij kwam op het looksmaxxing-forum, schrok ze. "De eerste berichten die ik vond, dat iemand reageert met 'je kunt jezelf beter ophangen'. Hoe denk je dat dat voor mij was?" Zijn moeder verbood Jay nog langer op het forum te komen.

Roy Vathorst is oprichter van Digiwijzer Nederland en geeft advies over sociale media op scholen. Hij ziet de grote invloed van looksmaxxing op jongeren en hoe ze via sociale media een zogenaamde perfecte wereld krijgen voorgeschoteld. Dat beeld wil hij bijstellen. "Dat begint niet op school, het begint al thuis. Blijf in verbinding met je kinderen en bespreek hun onzekerheden."

Dat is ook wat moeder Simone doet met Jay, proberen in gesprek te blijven. Al is bij haar de grens soms echt bereikt. Tegen haar zoon zegt ze: "Ik hoop dat je hier over tien jaar op terugkijkt en dat je trots bent op wie je dan bent, maar ook op wie je nu al bent."
Zeer triest. Lijkt weg te hebben van de anorexiagolf onder vrouwen in de jaren 70, maar nog extremer, en met een bak vrouwenhaat in het pakket...

Wat kunnen ouders hier nou in vredesnaam aan doen?
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220613946
Die 15 jarige uit dat filmpje is soberso een kasthomo.
pindazakje
  zondag 19 april 2026 @ 18:01:09 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220614035
Die ouders kunnen het beste zoonlief van internet afsluiten en aanmelden bij een sociale club.
  zondag 19 april 2026 @ 18:01:29 #4
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220614039
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 17:51 schreef Hyaenidae het volgende:
Die 15 jarige uit dat filmpje is soberso een kasthomo.
Heeft geen pijpmondje, dus homo's staan daar niet om te springen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220614082
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 18:01 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Albert Verlinde heeft ook geen pijpmondje, kun je nog wel homo zijn.
pindazakje
  zondag 19 april 2026 @ 18:09:59 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220614110
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 18:06 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Albert Verlinde heeft ook geen pijpmondje, kun je nog wel homo zijn.
Staan er homo's om Albert te springen?
pi_220614120
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 18:09 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Staan er homo's om Albert te springen?
Geen idee, maar als andere homo's niet om je staan te springen kun je nog wel homo zijn.
Zoals je ook op vrouwen kunt vallen als je gewoon een lelijke gnoom bent waar geen enkele vrouw op springt.
pindazakje
  zondag 19 april 2026 @ 18:13:27 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220614128
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 18:11 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Geen idee, maar als andere homo's niet om je staan te springen kun je nog wel homo zijn.
Zoals je ook op vrouwen kunt vallen als je gewoon een lelijke gnoom bent waar geen enkele vrouw op springt.
Wat is een gnoom?
pi_220614139
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 18:01 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
D'r is vast wel een lookmaxxing techniek om dat te krijgen! _O- _O- _O-

Dagelijks 2 uur op een buttplug zuigen ofzo. :+
pi_220614160
Niet looksmaxxen :')
-XOXO-
pi_220614202
Vrouwen doen al sinds het begin der tijden aan looksmaxxing.
  zondag 19 april 2026 @ 18:21:41 #12
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220614211
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 18:13 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Wat is een gnoom?
Zoek maar op.
pindazakje
  zondag 19 april 2026 @ 18:22:40 #13
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220614220
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 18:20 schreef matigeuser het volgende:
Vrouwen en homo's. En nu dus blijkbaar ook kasthomo's.
pindazakje
pi_220614221
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 18:20 schreef matigeuser het volgende:
Dat noemen we oplichting!!!
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  zondag 19 april 2026 @ 18:23:38 #15
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220614224
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 18:21 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Zoek maar op.
Godver man, ik schrok me helemaal de tering.
pi_220614244
quote:
Het is een trend die viraal gaat en die ouders, artsen en sociale-mediaexperts tot wanhoop drijft.
Zoals wel vaker met dit soort "trends" wil ik eerst wel eens weten in hoeverre de extreme uitwassen ervan in de echte wereld nou werkelijk bestaan. Zeker, dat tieners bezig zijn met hun uiterlijk is niets nieuws of ongewoons, en dat sommigen daar veel te ver in doorslaan ook niet, maar ik vind het vooralsnog niet echt aannemelijk dat middelbare scholieren massaal met een hamer op hun hoofd staan te meppen.
pi_220614246
Ik ben overgestapt naar geldmaxxen, dat heeft hetzelfde effect zonder dat ik op mijn gezicht moet slaan met een hamer.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_220614311
Ik ben wel blij dat het fenomeen eindelijk een naam heeft. Je signaleert dat natuurlijk wel maar geen idee hoe het heet. Dat praat wel wat makkelijker.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 19 april 2026 @ 18:33:01 #19
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_220614322
Laat ze lekker doen. Dan vis je ze er makkelijk uit tijdens een sollicitatiegesprek.
  zondag 19 april 2026 @ 18:34:05 #20
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220614334
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 18:26 schreef Ludachrist het volgende:
Ik ben overgestapt naar geldmaxxen, dat heeft hetzelfde effect zonder dat ik op mijn gezicht moet slaan met een hamer.
Hoe werkt dat?

pindazakje
pi_220614426
quote:
11s.gif Op zondag 19 april 2026 18:34 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Hoe werkt dat?

[ afbeelding ]
Dat wil ik je wel vertellen. Je moet je dan even inschrijven voor mijn cursus, en dan geef ik alle geheimen die ik heb door.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_220614497
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 18:26 schreef Ludachrist het volgende:
_O-
  zondag 19 april 2026 @ 18:55:19 #23
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_220614532
Jay is gewoon een enorme gay. Niks nieuws.
Please consider the environment before printing this post
pi_220614557
Beter dan transmaxxing
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_220614651
Wie weet influencers en hun zieke invloed beter reguleren. Het is nu gewoon een wildwest op dat terrein. Helaas betekent reguleren ook meer overheid en dus meer ambtenaren, omdat de maatschappij blijkbaar geen zelfreinigend vermogen heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')