abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220799984
@Hetekip Mag ik vragen naar wat reflectie over het gedoe met de notaris, het huis, eventueel alcohol(afbouwen), de stress die de situatie met notaris heeft opgeroepen en eventueel hoe je daar nu naar terugkijkt?
Heeft het geholpen om af te bouwen of stoppen met alcohol, heeft dat positief effect op de innerlijke beleving van de schizotypische klachten?

Misschien is het notaris gedoe een trigger, bij voorbaat excuses, daarbij viel me op in jouw teksten en beweringen dat die problemen in die situatie allemaal tegelijk aanwezig waren: 'kapot' willen maken, of willen saboteren of dat ik een soort experiment:. Het gedoe met huis en notaris was ook een soort experiment, dat is als ik het goed begrijp weer afgerond en opgelost, hoe kijk je nu terug naar dat moment/probleem, of zet je dan opnieuw een masker op en zeg je dat er geen probleem was.

Even een poging om het transcendentale aspect van Kant hierbij te betrekken, was het bovenstaande probleem een crisis vanwege de concrete feiten en omstandigheden, of vanwege de persoonlijke band met de notaris/object/huis, of vanwege de kennis over notaris/object/huis?

Kant definieert het begrip transcendentaal als volgt: "Alle kennis die zich niet zozeer met de objecten zelf bezighoudt maar met onze kennis over die objecten, noem ik transcendentaal" (Kr. zuivere Rede, B25).
pi_220800027
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:55 schreef Klik het volgende:

[..]
Goed punt, ik ben het daar mee eens. Dat vind ik een bijzonder sterk argument, de NLP methode is een goed instrument voor mensen die daarin getraind zijn. In het boek wordt verteld hoe men de 'art' van geheugen-training kan beoefenen. Het is een beetje een les met gebruik van NLP, ik vind dat de schrijver NLP toepast op zichzelf (hij wilt ook geheugen trainen) en daarmee is het verhaal van het boek een indirecte manier om het menselijk geheugen te trainen.
Ik zie ook de overeenkomsten van de mogelijkheid om feiten een plek te geven, wat ongeveer hetzelfde werkt (voor sommigen) met emoties een plek geven.
Ik heb een boek aangeraden omdat de topicstarter een groot fan is van literatuur, het boek 'Moonwalking with Einstein: The Art and Science of Remembering Everything' is een advies omdat het een leuk verhaal is en geen zware kost is, dus gewoon als afleiding!
In het kader van NLP zou ik dan eerder Bandler en Grinder aanraden. Aanzienlijk gerichter.
Overigens wel nadrukkelijk met de toevoeging, geen wonderen te verwachten van de techniek (zoals veel teveel mensen doen).
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_220800098
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 11:13 schreef Tanatos het volgende:

[..]
In het kader van NLP zou ik dan eerder Bandler en Grinder aanraden. Aanzienlijk gerichter.
Overigens wel nadrukkelijk met de toevoeging, geen wonderen te verwachten van de techniek (zoals veel teveel mensen doen).
In deze trend wil ik nog een boek-tip plaatsen
Iris Sommer - De bacterie en het brein
De invloed van je darmflora op de gezondheid van je hersenen
Dit is de ebook variant bij de bibliotheek. Of de paperback via bol.com
Luisterboek (digitaal)
Dat darmbacteriën belangrijk zijn voor je weerstand weten we inmiddels wel. Maar dat je darmen ook invloed hebben op je hersenen? Dat is nieuwe en baanbrekende kennis. In De bacterie en het brein laat topneuroloog Iris Sommer in begrijpelijke taal én in audioformaat horen hoe darmflora en hersenen met elkaar samenwerken. Een verstoorde darmbalans blijkt invloed te hebben op aandoeningen als schizofrenie, Parkinson en Alzheimer. Maar dit verhaal biedt ook hoop: met een gezond voedingspatroon kun je zelf bijdragen aan een fit brein. Dit audioboek maakt fascinerend onderzoek toegankelijk, helder en relevant voor iedereen die wil begrijpen hoe lichaam en geest elkaar beïnvloeden.
  maandag 18 mei 2026 @ 19:58:24 #104
511221 Hetekip
Depressief
pi_220834948
Ik mag van de pillen af _O_

Antipsychotica was ik sowieso mee gestopt.
Nu antidepressiva ook mee gestopt _O_

YO LET'S GO
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  maandag 18 mei 2026 @ 19:59:17 #105
511221 Hetekip
Depressief
pi_220834956
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 11:09 schreef Klik het volgende:
@:hetekip Mag ik vragen naar wat reflectie over het gedoe met de notaris, het huis, eventueel alcohol(afbouwen), de stress die de situatie met notaris heeft opgeroepen en eventueel hoe je daar nu naar terugkijkt?
Heeft het geholpen om af te bouwen of stoppen met alcohol, heeft dat positief effect op de innerlijke beleving van de schizotypische klachten?

Misschien is het notaris gedoe een trigger, bij voorbaat excuses, daarbij viel me op in jouw teksten en beweringen dat die problemen in die situatie allemaal tegelijk aanwezig waren: 'kapot' willen maken, of willen saboteren of dat ik een soort experiment:. Het gedoe met huis en notaris was ook een soort experiment, dat is als ik het goed begrijp weer afgerond en opgelost, hoe kijk je nu terug naar dat moment/probleem, of zet je dan opnieuw een masker op en zeg je dat er geen probleem was.

Even een poging om het transcendentale aspect van Kant hierbij te betrekken, was het bovenstaande probleem een crisis vanwege de concrete feiten en omstandigheden, of vanwege de persoonlijke band met de notaris/object/huis, of vanwege de kennis over notaris/object/huis?

Kant definieert het begrip transcendentaal als volgt: "Alle kennis die zich niet zozeer met de objecten zelf bezighoudt maar met onze kennis over die objecten, noem ik transcendentaal" (Kr. zuivere Rede, B25).
Ja dat mag je, ik ben er echter nog niet aan toe gekomen, omdat ik er even goed over moet nadenken. Om even goed antwoord te geven, misschien lukt het vandaag, maar ik moet even ontprikkelen.
  Moderator maandag 18 mei 2026 @ 20:07:56 #106
441859 crew  Lenny77
pi_220835037
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:58 schreef Hetekip het volgende:
Ik mag van de pillen af _O_

Antipsychotica was ik sowieso mee gestopt.
Nu antidepressiva ook mee gestopt _O_

YO LET'S GO
Zonder afbouw?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  maandag 18 mei 2026 @ 20:09:29 #107
511221 Hetekip
Depressief
pi_220835061
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:07 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Zonder afbouw?
Ja, ze zei dat ik laagste dosis had, ik moet het wel in de gate houden als iets geks gebeurd of zo.
Maar ze vond dat ik weer een stuk beter oogde.
  Moderator maandag 18 mei 2026 @ 20:18:22 #108
441859 crew  Lenny77
pi_220835138
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:09 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ja, ze zei dat ik laagste dosis had, ik moet het wel in de gate houden als iets geks gebeurd of zo.
Maar ze vond dat ik weer een stuk beter oogde.
Absoluut niet dat ik het je niet gun he, maar wel apart.
  maandag 18 mei 2026 @ 20:22:40 #109
511221 Hetekip
Depressief
pi_220835169
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:18 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Absoluut niet dat ik het je niet gun he, maar wel apart.
Ik heb het wel een beetje gepusht, ze gaf aan dat ze het liever iets anders zou zien.
Maar ze gaf aan als ik echt 100% zeker wist dat dit was wat ik wilde.
Ik moest wel direct aan de bel trekken als het niet goed ging.

Maar ik voel me eigenlijk super, als ik nu nog eens met de antidepressiva kan stoppen.
Dan kan ik ook tenminste weer seksueel actief zijn, wanneer mijn vriendin komt.
Nu kan ik niks, en dat stoort me ook wel.
  Moderator maandag 18 mei 2026 @ 20:33:36 #110
441859 crew  Lenny77
pi_220835261
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:22 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik heb het wel een beetje gepusht, ze gaf aan dat ze het liever iets anders zou zien.
Maar ze gaf aan als ik echt 100% zeker wist dat dit was wat ik wilde.
Ik moest wel direct aan de bel trekken als het niet goed ging.

Maar ik voel me eigenlijk super, als ik nu nog eens met de antidepressiva kan stoppen.
Dan kan ik ook tenminste weer seksueel actief zijn, wanneer mijn vriendin komt.
Nu kan ik niks, en dat stoort me ook wel.
Hmm... dus eigenlijk wou ze het niet?
Uiteindelijk ben jij baas over je eigen lijf en kan niemand je iets verbieden. Maar besef wel dat je een extra risico loopt en eigenlijk is dat best wel een beetje zonde. Zeker gezien je het zo goed doet nu.
  maandag 18 mei 2026 @ 20:35:41 #111
511221 Hetekip
Depressief
pi_220835272
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:33 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hmm... dus eigenlijk wou ze het niet?
Uiteindelijk ben jij baas over je eigen lijf en kan niemand je iets verbieden. Maar besef wel dat je een extra risico loopt en eigenlijk is dat best wel een beetje zonde. Zeker gezien je het zo goed doet nu.
Ze had zoiets van... Ik kan je niet verplichten, maar weet wel dat...
Maar ik maak me gewoonweg geen zorgen erom, ik weet 100% zeker dat het goed komt.
Als het dat niet komt, dan maak ik me daar wel druk om, maar mijn vriendin komt en ik heb vakantie binnenkort. Even wat rust, ik denk dat het echt weer goed gaat.

Ik heb gewoon 8 maanden lang in een situatie gezeten, waarin chronische stress de leidraad was. Nu ben ik echt gewoon weer cool met dingen, kan tegenslagen opvangen en ik heb minder psychotische trekken. Ik vind mezelf weer vrij stabiel, ook werk loopt weer een stuk fijner, heb tijd om literatuur te lezen en maak me veel minder druk om de dingen.
pi_220835308
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 11:21 schreef Klik het volgende:
topneuroloog Iris Sommer
Zij is psychiater. Geen "topneuroloog". Graag geen onzin en geschiedvervalsing.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator maandag 18 mei 2026 @ 20:44:24 #113
441859 crew  Lenny77
pi_220835313
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:35 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ze had zoiets van... Ik kan je niet verplichten, maar weet wel dat...
Maar ik maak me gewoonweg geen zorgen erom, ik weet 100% zeker dat het goed komt.
Als het dat niet komt, dan maak ik me daar wel druk om, maar mijn vriendin komt en ik heb vakantie binnenkort. Even wat rust, ik denk dat het echt weer goed gaat.

Ik heb gewoon 8 maanden lang in een situatie gezeten, waarin chronische stress de leidraad was. Nu ben ik echt gewoon weer cool met dingen, kan tegenslagen opvangen en ik heb minder psychotische trekken. Ik vind mezelf weer vrij stabiel, ook werk loopt weer een stuk fijner, heb tijd om literatuur te lezen en maak me veel minder druk om de dingen.
Op naar een mooi verlof dan :)
  maandag 18 mei 2026 @ 20:47:29 #114
511221 Hetekip
Depressief
pi_220835330
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:44 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Op naar een mooi verlof dan :)
Ja, dat zeker, en ook gewoon weer de draad langzaam oppakken. Dat laatste vind ik wel het belangrijkste.
En als wat is, kan ik er aan de bel trekken, maar ik acht dat niet nodig.

Ik hoop gewoon langzaam maar zeker, alles weer op te pakken. En dan komt het allemaal wel goed, ik ben ontwaakt uit een nachtmerrie die 8 maanden heeft geduurd, nu ben ik eindelijk vrij.
pi_220837785
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:43 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Zij is psychiater. Geen "topneuroloog". Graag geen onzin en geschiedvervalsing.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')