Dan zullen ze zeggen: Mijnheer u heeft kennelijk genoeg middelen om u zelf te onderhouden als u zo vrijgevig bent.quote:Op zaterdag 18 april 2026 10:12 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Wat gaan ze dan eigenlijk doen als je zegt dat je wat je nog had de dag ervoor weggegeven hebt aan een willekeurig onbekend persoon. Hoe gaan ze dat dan onderzoeken?
Omdat je niet weet , wanneer je leven ten einde is en dan dus niets meer hebt aan je spaargeld. Daardoor kan je dus beter iedere dag in een kroeg, jezelf laveloos eten en drinken.quote:Op zaterdag 18 april 2026 10:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mijn hobbies zijn zwemmen, veel lezen/kijken op het internet, en aankloten met alles wat met AI te maken heeft, alleen dat laatste heeft me een eenmalige investering van 4500 euro gekost (wat gelijk mijn grootste uitgave ooit was), waarom zou ik meer geld aan hobbies moeten uitgeven?
Als dat jouw versie van geluk is veel plezier ermee.quote:Op zaterdag 18 april 2026 10:18 schreef torentje het volgende:
[..]
Omdat je niet weet , wanneer je leven ten einde is en dan dus niets meer hebt aan je spaargeld. Daardoor kan je dus beter iedere dag in een kroeg, jezelf laveloos eten en drinken.
Dank je wel, maar het dagelijks bourgondisch eten en drinken is nog slechts weggelegd voor mensen met een dikke spaarrekening.quote:Op zaterdag 18 april 2026 10:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als dat jouw versie van geluk is veel plezier ermee.
Ik was die nummer 2, ook toen ik al lang zou hebben kunnen sparen maar op een gegeven moment was ik dat zat. Ik ben nog steeds geen überzuinige Calvinist geworden (type 1) maar zet iig consequent 500 euro per maand opzij.quote:Op zaterdag 18 april 2026 09:35 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat er twee smaken mensen zijn en dat er weinig tussenin zit:
1) mensen die structureel braaf sparen (en zichzelf daardoor vaak dingen niet gunnen)
2) mensen die een minimale of geen buffer hebben en lekker leven (maar papa moeten bellen als de auto stuk gaat nadat het hele gezin op een dure vakantie is geweest)
Een van de weinigen die ik dat hier heb zien toegeven.quote:Op zaterdag 18 april 2026 11:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik was die nummer 2, ook toen ik al lang zou hebben kunnen sparen maar op een gegeven moment was ik dat zat. Ik ben nog steeds geen überzuinige Calvinist geworden (type 1) maar zet iig consequent 500 euro per maand opzij.
Ik kon mensen die dat deden met die auto.quote:Op zaterdag 18 april 2026 09:38 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Jij dacht dat dat niet in beeld kwam?
De enige mensen die kapitaal en bezittingen kunnen wegmoffelen zitten in een heeeeel ander segment van de samenleving dan mensen die een bijstandsuitkering moeten aanvragen.
Ja dat is op zich logisch natuurlijk.quote:Op zaterdag 18 april 2026 09:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je bijstand gaat aanvragen is eerste wat je mag doen je bankrekening laten zien.
Ze kijken naar de laatste drie maanden. Europese banken zitten bij SWIFT, dus je moet dan minimaal een bank in Verweggistan hebben. En bij twijfel kunnen ze meer bewijsstukken of langer geleden opvragen, of bij jou thuis komen kijken.quote:Op zaterdag 18 april 2026 10:12 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Wat gaan ze dan eigenlijk doen als je zegt dat je wat je nog had de dag ervoor weggegeven hebt aan een willekeurig onbekend persoon. Hoe gaan ze dat dan onderzoeken?
Je hebt verschillende categorieën bij het Nibud. De laagste is dat je geen twee paar (waterdichte) schoenen hebt. De volgende is minder dan 500 Euro spaargeld, dan kom je meteen in de problemen. De daaropvolgende was eerst 1400 Euro, maar die hebben ze een paar keer opgerekt en is nu 2500 Euro. En voor een gezin heb je meer nodig.quote:Op zaterdag 18 april 2026 11:02 schreef Hanca het volgende:
Die bufferberekenaar slaat echt helemaal nergens op.
9.000 euro buffer voor een inboedel die dat gezamenlijk misschien net aan aanschafkosten kost. De kans dat alles tegelijk kapot gaat (en dan echt alles bank, bed, koelkast, wasmachine, droger, tv) lijkt me nihil.
En dan een bedrag voor onderhoud, zonder enige vraag naar de staat van je huis. Heb je een rieten dak dat aan vervanging toe is of een huis uit 1880, is wel wat anders dan een nieuwbouwhuis of een huis dat net grondig is aangepakt. Geen vraag wat voor dak, fundering, kozijnen, enz. Gewoon een leuk getal er op geplakt nav de WOZ waarde van je huis, net alsof die iets zegt over de staat van je huis.
De buffer voor de auto is met 5.000 euro dan weer veel te klein voor een auto met een huidige aanschafwaarde van ongeveer 12.000 euro, net als onderhoud auto van 1200 euro.
Dit is zo onnauwkeurig dat het geen enkele zin heeft.
Bij dat soort mensen is het geen kunnen maar willen.quote:Op zondag 19 april 2026 11:23 schreef cinderloom het volgende:
Ik denk ook vaak dat het een mindset ia die mensen hebben. Mijn schoonouders roken als een ketter maar hebben amper spaargeld. Alles gaat op aan die peuken. Hun klagen dan wel steeds dat ze niet kunnen sparen.
Tsja ... dan moet je tussen de oren toch een knop omzetten dat je je geld anders moet inzetten.
Maar blijkbaar is zo denken niet voor iedereen zo makkelijk
Heb je ze al eens geadviseerd om zelf hun sigaretten te schieten met tabak uit Luxemburg? Ga je eens in de zoveel tijd de achterbak helemaal volladen met van die emmers en dan heb je er een jaar verder geen kosten aan.quote:Op zondag 19 april 2026 11:23 schreef cinderloom het volgende:
Ik denk ook vaak dat het een mindset ia die mensen hebben. Mijn schoonouders roken als een ketter maar hebben amper spaargeld. Alles gaat op aan die peuken. Hun klagen dan wel steeds dat ze niet kunnen sparen.
Tsja ... dan moet je tussen de oren toch een knop omzetten dat je je geld anders moet inzetten.
Maar blijkbaar is zo denken niet voor iedereen zo makkelijk
Nee niet geadviseerd.quote:Op zondag 19 april 2026 12:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Heb je ze al eens geadviseerd om zelf hun sigaretten te schieten met tabak uit Luxemburg? Ga je eens in de zoveel tijd de achterbak helemaal volladen met van die emmers en dan heb je er een jaar verder geen kosten aan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |