Dit is de bufferberekenaar:quote:Door aanhoudende geopolitieke spanningen, stijgende prijzen en economische onzekerheid gaf de Autoriteit Financiële Markten consumenten deze week het advies om een financiële buffer op te bouwen. Voor veel mensen is dat makkelijker gezegd dan gedaan: hoe zet je iets opzij als kosten stijgen?
Volgens het Nibud heeft 26 procent van de Nederlanders minder dan 2.500 euro spaargeld. Vooral jongeren, huurders en mensen met een wisselend inkomen hebben weinig reserve. "Niet iedereen kan vanuit zijn of haar situatie goed sparen, maar dit is wel een grote groep", zegt Nibud-woordvoerder Karin Radstaak.
Voor veel mensen met een laag inkomen is sparen moeilijk. "Voor hen is het geen kwestie van keuzes maken, maar van ruimte die er simpelweg niet is", zegt Radstaak. Bij middeninkomens ligt dat anders: daar gaat het vaker om prioriteiten stellen. "Dan kan je kiezen om een keer niet uit eten te gaan."
Radstaak benadrukt dat wie moeite heeft om rond te komen, daar niet alleen mee moet blijven zitten. Veel mensen hebben recht op toeslagen of andere regelingen, maar maken daar geen gebruik van. Hulp zoeken kan volgens haar juist voorkomen dat problemen groter worden. "Wachten maakt het vaak moeilijker. Geldzorgen creëren stress en dat helpt niet bij het houden van overzicht of denken aan de lange termijn."
Hoe groot zo'n buffer precies moet zijn, verschilt per situatie. Het Nibud geeft als richtlijn het advies zo'n 10 procent van het inkomen opzij te zetten. Daarnaast heeft de budgetvoorlichter een bufferberekenaar gemaakt. Die rekentool houdt rekening met factoren als je woningsituatie, gezinssamenstelling en type inkomen. Heb je bijvoorbeeld een partner, 2 kinderen, een koophuis, auto en een gezamenlijk netto inkomen van 6.500 euro per maand? Dan adviseert Nibud een buffer van 23.500 euro.
Als het over buffers gaat, worden vaak twee dingen bedoeld: geld op je spaarrekening en contant geld in huis. De spaarbuffer is bedoeld voor uitgaven die je kunt verwachten, maar niet kunt plannen, zoals een kapotte wasmachine of een hoge energierekening.
Daarnaast is het verstandig om een klein bedrag contant geld in huis te hebben voor noodsituaties, bijvoorbeeld als pinnen tijdelijk niet mogelijk is. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) adviseert daarvoor 70 euro per volwassene en 30 euro per kind. Dat is genoeg om enkele dagen noodzakelijke uitgaven te doen.
"Twee potjes dus, maar het gaat er voor beide buffers om dat je iets achter de hand hebt", zegt Radstaak. "Helemaal niets hebben maakt je kwetsbaar, of het nu om een autoreparatie gaat of een noodsituatie. Sparen doe je uiteindelijk niet om rijk te worden."
Deze tijden met stijgende kosten zijn financieel pittig, dus het is logisch dat mensen zich zorgen maken", beaamt financieel coach Micha Aarts. "Maar vaak is er op het gebied van sparen meer ruimte dan je denkt. Het begint met overzicht en een plan."
Breng eerst inkomsten en uitgaven in kaart, adviseert Aarts. Wie een maand bijhoudt waar het geld naartoe gaat, ziet vaak waar ruimte zit om te besparen, bijvoorbeeld op abonnementen of andere vaste lasten.
"Als je het zwart-op-wit ziet, wordt het makkelijker om keuzes te maken." Volgens haar werkt sparen beter als je duidelijke doelen stelt. "Weten waarvoor je spaart en dat opdelen in kleine stappen helpt enorm. Maak bijvoorbeeld aparte spaarpotjes: een voor noodgevallen en een voor dingen die je op langere termijn wilt kopen."
Ook het moment waarop je spaart, maakt verschil. "Zet het bedrag meteen opzij, eventueel automatisch, zodra je inkomen gestort is", zegt Aarts. "Dan voelt het niet als geld dat je mist en creëer je een ritme." Voor de mensen die het lastig vinden om er vanaf te blijven, oppert Aarts om een spaarrekening bij een andere bank te openen. "Dan ben je minder snel geneigd het terug te boeken vanuit een impuls."
Eerst een buffer opbouwen, dan pas beleggen
Wie eenmaal een buffer heeft opgebouwd, kan nadenken over beleggen. "Beleggen kan interessant zijn voor rendement, maar alleen als je noodbuffer op orde is", benadrukt Aarts. "Sparen geeft zekerheid, beleggen is pas interessant als je die basis al hebt
Bron
Ja, dit, gewoon sparen als vaste last zien. Jezelf uitbetalen op het moment dat je salaris ontvangt in plaats van sparen wat aan het einde van de maand over is en je komt een heel eind. Ook als dat bedrag 50 euro is.quote:Op vrijdag 17 april 2026 13:40 schreef CoolGuy het volgende:
Die buffer is er al lang want ik geef altijd prioriteit aan sparen. Dan kom je aan op keuzes maken, en niet álles kan.
Het is nooit te laat om te beginnen met sparen.quote:Op vrijdag 17 april 2026 14:45 schreef Toefjes het volgende:
Het in nu erg laat om te beginnen met sparen.
Dat ligt ook een beetje aan je eigen levensstandaard denk ik. Rij je in een auto van 25k, dan zou ik dus zeker rond de 70k op de bank willen hebben staan, voordat er een auto aangeschaft wordt.quote:Op vrijdag 17 april 2026 15:48 schreef karr-1 het volgende:
Volgens die tool moet ik een buffer hebben van krap aan 25000 euro. Wat een lachwekkend laag bedrag.
Ja dat is waar maar ik heb echt geen extravagante levensstijl of zo. Mijn auto heb ik drie jaar geleden of zo gekocht voor 16K en dat vond ik al aan de dure kant.quote:Op vrijdag 17 april 2026 16:21 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Dat ligt ook een beetje aan je eigen levensstandaard denk ik. Rij je in een auto van 25k, dan zou ik dus zeker rond de 70k op de bank willen hebben staan, voordat er een auto aangeschaft wordt.
Te laat weet ik niet, maar deze adviezen zijn wel beter te geven als zaken nog goed gaan.quote:Op vrijdag 17 april 2026 14:45 schreef Toefjes het volgende:
Het in nu erg laat om te beginnen met sparen.
Als je je geld op Trading212 stalt krijg je 3% rente.quote:Op vrijdag 17 april 2026 14:43 schreef Simmertje het volgende:
Ik vertrouw de beurzen vooral niet op dit moment. Staan echt extreem hoor voor wat er allemaal gaande is in de wereld. Dus ben nu al een aantal maandjes gewoon weer het geld op mijn spaarrekening aan het houden. Misschien niet verstandig gezien de inflatie, maar uiteindelijk voelt het op dit moment wel wat veiliger.
Moet zeggen dat ik dan ook niet aan de 60.000 euro grens zit, dus maakt de keuze wat makkelijker.
Je moet gewoon kijken naar wie er profiteert van wat er gaande is, dan is het kassa.quote:Op vrijdag 17 april 2026 14:43 schreef Simmertje het volgende:
Ik vertrouw de beurzen vooral niet op dit moment. Staan echt extreem hoor voor wat er allemaal gaande is in de wereld. Dus ben nu al een aantal maandjes gewoon weer het geld op mijn spaarrekening aan het houden. Misschien niet verstandig gezien de inflatie, maar uiteindelijk voelt het op dit moment wel wat veiliger.
Moet zeggen dat ik dan ook niet aan de 60.000 euro grens zit, dus maakt de keuze wat makkelijker.
Ik ook. Ik bezit aandelen in de Amerikaanse wapenindustrie en dat heeft me behoorlijk (belachelijk) veel opgeleverd.quote:Op vrijdag 17 april 2026 15:34 schreef Nagelslak het volgende:
Wij hebben ongeveer 65k aan spaargeld. Mn man heeft beleggingen en komt neer op zo’n 150k. Tevens hebben we ons hypotheek (vervroegd) afbetaald en een lage energie rekening. We werken beide en blijven sparen. We hebben ook contant geld in huis. Ongeveer 1k
Edit: ons doel is vervroegd pensioen.
Wat ik bedoel, als het je nooit gelukt is om een buffer aan te leggen door het maken van andere keuzes, ben je te laat als de crisis begint. Want stijgende prijzen, vaste lasten en dat soort dingen. En voor de echte pechvogels minder inkomsten.quote:Op vrijdag 17 april 2026 16:19 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Het is nooit te laat om te beginnen met sparen.
Ik maak wel onderscheid tussen sparen en sparen Er is sparen waar we inpricipe niet aankomen en er is sparen voor vakanties, nieuwe auto, tv, etc. Het sparen waar we niet aankomen is een soort van minimum bedrag, bijv. 25k.Maar deze groeit steeds hoger. Dit gebruiken we ook om bijv. extra hypotheek bedragen af te lossen. maar er blijft altijd een minimum. Dus stel een nieuwe auto kost 15k. Dan moeten we ongeveer 55k hebben staan, voordat we een nieuwe auto kunnen kopen.
Altijd eerst spaargeld vaststellen en dan pas kijken wat er paar maand gekocht kan en mag worden.
Tja, 10k is niet veel, daar ben je met een beetje onvoorziene situatie zo voor een groot deel doorheen. Wat je maandelijks kwijt bent keer x 12 is een beter uitgangspunt. Als je alles boven de 10k uitgeeft ben je ook een gegeven moment aan het uitgeven om het uitgeven. En meer materiële dingen wordt een mens toch niet gelukkig van.quote:Op vrijdag 17 april 2026 13:43 schreef Harvest89 het volgende:
Vroeger had ik de neiging om veel te sparen, maar ik heb me gerealiseerd dat veel spaargeld nutteloos is als je koud onder de grond ligt. Ik ga langzaam tegen de 40 aan. Misschien word ik oud, misschien leg ik volgende week het loodje.
Ik heb daarom 10.000 euro achter de hand voor onvoorziene uitgaven/problemen, en alles daarboven geef ik uit aan leuke dingen.
Een paar jaar terug was mijn spaargeld 5000 euro. Maar gezien de stijgende prijzen overal voelt 10.000 toch als een veiligere buffer.
Hangt een beetje van je situatie af. Sommige mensen komen laat tot inzicht maar zetten wel 3/4/500 per maand weg. Op termijn tikt dat toch aan.quote:Op vrijdag 17 april 2026 17:34 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Wat ik bedoel, als het je nooit gelukt is om een buffer aan te leggen door het maken van andere keuzes, ben je te laat als de crisis begint. Want stijgende prijzen, vaste lasten en dat soort dingen. En voor de echte pechvogels minder inkomsten.
Het is nu als wegrennen voor een tsunami.
Gedeeltelijk mee eens! Mijn vader is maar 62 jaar geworden in 1989, maar had wel 800 gram goud en 3 kilo zilver en een dikke spaarrekening plus hypotheekvrij huis aan mijn moeder nagelaten. Die was altijd heel zuinig geweest dus tja, ook weer veel nagelaten. Ik geef zoveel mogelijk weg bij leven aan mijn kinderen dan weer. Wat zij er mee doen mogen ze helemaal zelf weten.quote:Op vrijdag 17 april 2026 17:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, 10k is niet veel, daar ben je met een beetje onvoorziene situatie zo voor een groot deel doorheen. Wat je maandelijks kwijt bent keer x 12 is een beter uitgangspunt. Als je alles boven de 10k uitgeeft ben je ook een gegeven moment aan het uitgeven om het uitgeven. En meer materiële dingen wordt een mens toch niet gelukkig van.
Zou kunnen, maar 10k is voor mijn gevoel goed. Mocht er iets kapot gaan, of boetes komen, of naheffingen, lijkt me dat wel voldoende. Om weer zuinig te gaan leven en naar 20k of meer gaan, zie ik nu niet zitten.quote:Op vrijdag 17 april 2026 17:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, 10k is niet veel, daar ben je met een beetje onvoorziene situatie zo voor een groot deel doorheen. Wat je maandelijks kwijt bent keer x 12 is een beter uitgangspunt. Als je alles boven de 10k uitgeeft ben je ook een gegeven moment aan het uitgeven om het uitgeven. En meer materiële dingen wordt een mens toch niet gelukkig van.
Dat hangt helemaal van je individuele situatie af.quote:Op vrijdag 17 april 2026 18:27 schreef DemonRage het volgende:
¤ 2.500,- is wel heul bekaaid.
Een half jaarsalaris lijkt me een redelijk veilige buffer.
Ik vind het lachwekkend hoog, al kun je je afvragen met welk doel je de buffer aan moet leggen.quote:Op vrijdag 17 april 2026 15:48 schreef karr-1 het volgende:
Volgens die tool moet ik een buffer hebben van krap aan 25000 euro. Wat een lachwekkend laag bedrag.
Das tegenwoordig ook geen vetpot meer toch? Geloof tegen de 7k per jaar?quote:Op vrijdag 17 april 2026 19:28 schreef epicbeardman het volgende:
Gewoon elk jaar maximale schenking krijgen van je Mami.
Geen idee hoe zoiets met WW of ziektewet zit, want daar zou ik eerst aanspraak op maken.quote:Op vrijdag 17 april 2026 22:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je een buffer hebt of meer huis dan hypotheek krijg je geen bijstand. Eerst je geld opmaken en je huis opeten en dan een appartement moeten huren wat je niet kunt betalen. En als je dan helemaal failliet en dakloos bent ga je de molen in om toch weer betaalbare huisvesting te krijgen. En denken jullie dat je een gelukszoekend buitenlander bent, de grote vijand.
Hiermee kun je noodzakelijke dingen kopen als een wasmachine, diepvries, koelkast, meterkast, cv ketel, eens dure rekening van die onverwacht komt etc.quote:Op vrijdag 17 april 2026 18:27 schreef DemonRage het volgende:
¤ 2.500,- is wel heul bekaaid.
Een half jaarsalaris lijkt me een redelijk veilige buffer.
Dat heb ik ook bij loonsverhogingen. Even leuk en daarna boeit het niet meer.quote:Op zaterdag 18 april 2026 08:15 schreef Discombobulate het volgende:
Geld is eigenlijk ook gewoon maar een korte dopamine rush. Na m'n loning of wanneer ik een pakketje besteld heb ben ik even 10 minuten blij, maar daarna voelt het gewoon weer als anders.
Ik heb het idee dat er twee smaken mensen zijn en dat er weinig tussenin zit:quote:Op vrijdag 17 april 2026 17:42 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hangt een beetje van je situatie af. Sommige mensen komen laat tot inzicht maar zetten wel 3/4/500 per maand weg. Op termijn tikt dat toch aan.
Jij dacht dat dat niet in beeld kwam?quote:Op vrijdag 17 april 2026 23:13 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Geen idee hoe zoiets met WW of ziektewet zit, want daar zou ik eerst aanspraak op maken.
Maar als ik bijstand zou aanvragen, dan zou ik dag van tevoren al mijn geld van de bank af halen of zo.
En auto op andere naam zetten.
Als je bijstand gaat aanvragen is eerste wat je mag doen je bankrekening laten zien.quote:Op vrijdag 17 april 2026 23:13 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Geen idee hoe zoiets met WW of ziektewet zit, want daar zou ik eerst aanspraak op maken.
Maar als ik bijstand zou aanvragen, dan zou ik dag van tevoren al mijn geld van de bank af halen of zo.
En auto op andere naam zetten.
Als je van gekkigheid niet meer weet wat je met je te hoge inkomsten moet doen, is er toch ook wel iets mis met je. Want dat betekend dat je dan geen interessant hobby's hebt.quote:Op zaterdag 18 april 2026 09:40 schreef raptorix het volgende:
Ik heb 3 keer het buffer wat Nibud aanhoud, structureel sparen doe ik niet echt, wat er op het eind van de maand op mijn rekening staat room ik af naar mijn spaarrekening, ik doe 1 keer in de week een vaste overschrijving naar mijn betaalrekening (450 euro!), en daarnaast hou ik nog ongeveer 1000 euro aan per maand voor andere uitgaven die niet geplanned zijn, maar meestal is dat maar 400 ofzo, dus in de praktijk spaar ik meestal zo een 1500 euro per maand.
Mijn hobbies zijn zwemmen, veel lezen/kijken op het internet, en aankloten met alles wat met AI te maken heeft, alleen dat laatste heeft me een eenmalige investering van 4500 euro gekost (wat gelijk mijn grootste uitgave ooit was), waarom zou ik meer geld aan hobbies moeten uitgeven?quote:Op zaterdag 18 april 2026 10:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Als je van gekkigheid niet meer weet wat je met je te hoge inkomsten moet doen, is er toch ook wel iets mis met je. Want dat betekend dat je dan geen interessant hobby's hebt.
Wat gaan ze dan eigenlijk doen als je zegt dat je wat je nog had de dag ervoor weggegeven hebt aan een willekeurig onbekend persoon. Hoe gaan ze dat dan onderzoeken?quote:Op zaterdag 18 april 2026 09:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je bijstand gaat aanvragen is eerste wat je mag doen je bankrekening laten zien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |