abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 april 2026 @ 12:38:53 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220592586
Niet mijn OP.

https://www.telegraaf.nl/(...)76640984.html[quote]
meer dan de helft van de jongeren overwegen om Nederland te verlaten vanwege woonruimte en toekomst

Groen Links geeft de voorkeur aan statushouders voor nieuwbouw en in het weiland bouwen dat kan kennelijk niet meer[/quote]

quote:
Steeds meer jongeren willen emigreren: ‘Eng scenario’
Steeds meer jonge mensen willen Nederland verlaten.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de 18- tot 30-jarigen serieus nadenkt over emigratie.
Een belangrijke reden is dat er te weinig betaalbare huizen zijn.
Dinsdag waarschuwde ING dat het bouwen van nieuwe huizen volgend jaar bijna stopt.
Opiniemaker Wierd Duk maakt zich zorgen en zit bij Nieuws van de dag.
44 minuten geleden
Ondertussen mogelijk wel de dienstplicht wel weer van stal. Je komt dus wel als eerste in aanmerking als kanonnenvoer, niet voor een woning.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220592619
Ah, is dit onzin topic nog altijd gaande?

Jankende mensen die nog nooit naar het buitenland geweest zijn, laat staan er ooit gewoond te hebben.
Ondertussen wel klagen omdat ze in 1 van de allerbeste landen, feitelijk, wonen.
pi_220592716
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 12:45 schreef bianconeri het volgende:

Jankende mensen die nog nooit naar het buitenland geweest zijn, laat staan er ooit gewoond te hebben.
Ondertussen wel klagen omdat ze in 1 van de allerbeste landen, feitelijk, wonen.
Ik woon niet in 1 van de allerbeste landen :). Het is wel mooi weer, dat dan weer wel.
pi_220592757
quote:

Als je geen huis kunt vinden dan houdt het op toch? Een dak boven je hoofd hoort bij de basis en als je jong bent is het normaal dat je je verder wilt gaan ontwikkelen in plaats van tot je 30/35 thuis te blijven wonen.

Als je als land zijnde de bewoners een basis behoefte niet op een fatsoenlijke manier kan aanbieden, is er gewoon keihard gefaald.
  donderdag 16 april 2026 @ 13:09:09 #5
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220592764
quote:

Ah kijk de emigrant met heimwee die dag en uur op het forum.fok.nl is heeft weer een mening over alles en iedereen :')
  donderdag 16 april 2026 @ 13:32:49 #6
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_220592901
Vroeger emigreerde je “voor altijd”.
Het is vaak een paar jaar werken in het buitenland.

Dat maakt de drempel lager. Jongeren denken niet meer in “weggaan = definitief”, maar in “ervaring opdoen”.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_220593051
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 13:09 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Ah kijk de emigrant met heimwee die dag en uur op het forum.fok.nl is heeft weer een mening over alles en iedereen :')
Welk heimwee? Waar heb je mij dat ooit horen zeggen?
En ik heb zeker niet een mening over alles en iedereen.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 13:02 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ik woon niet in 1 van de allerbeste landen :). Het is wel mooi weer, dat dan weer wel.
Ik ook niet, maar helaas dan geen mooi weer :N
pi_220593063
Huisje kopen in Nederland. Dan 10 Jaar later ineens hard geneukt worden door de belastingdienst en 'niemand' die het ziet aankomen. :9
pi_220593082
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 13:08 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Als je geen huis kunt vinden dan houdt het op toch? Een dak boven je hoofd hoort bij de basis en als je jong bent is het normaal dat je je verder wilt gaan ontwikkelen in plaats van tot je 30/35 thuis te blijven wonen.

Als je als land zijnde de bewoners een basis behoefte niet op een fatsoenlijke manier kan aanbieden, is er gewoon keihard gefaald.
Ik denk niet dat de mensen die emigreren geen dak boven het hoofd hebben.
pi_220593101
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 12:33 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Niets. Even nog een jaar of twee een goede financiele buffer opbouwen, en intussen me goed orienteren waar ik naar toe kan en wil.
Over welke regios/landen/steden zit je te denken?
pi_220593248
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 14:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Over welke regios/landen/steden zit je te denken?
Bij voorkeur Canada, m.n. Alberta, Saskatchewan, Manitoba. Beter klimaat (als in échte winters), nauwelijks mensen. Relatief makkelijk werkvergunning te regelen via m'n werk. Met als backupplan noordelijk Scandinavië. Dat voorzieningen zoals winkels een flink stuk rijden gaan zijn is voor mij verder niet erg, ik streef toch naar off grid en zo zelfvoorzienend mogelijk. Oftewel flinke pantry, en misschien 1x per maand boodschappen doen.

Belangrijkste is gewoon de rust en stilte, en dus zoveel mogelijk natuur en zo weinig mogelijk mensen in m'n omgeving.
pi_220593265
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 14:00 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ik denk niet dat de mensen die emigreren geen dak boven het hoofd hebben.
Ze wonen tegen hun zin bij hun ouders en hebben geen trek om daar nog jaren te bivakkeren. Op een bepaalde leeftijd lijkt me dat normaal toch? Als je je dan genoodzaakt voelt om je spullen te pakken en te emigreren naar een ander land voor wat toekomst, dan merk je dat het hier niet goed gaat.
pi_220593311
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 14:43 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ze wonen tegen hun zin bij hun ouders en hebben geen trek om daar nog jaren te bivakkeren. Op een bepaalde leeftijd lijkt me dat normaal toch? Als je je dan genoodzaakt voelt om je spullen te pakken en te emigreren naar een ander land voor wat toekomst, dan merk je dat het hier niet goed gaat.
Eerder inschrijven voor een huurwoning.
En alsnog bij je ouders wonen tot midden 20 is niet erg.

Alsof je vanuit het niets als broekie ineens een toekomst gaat opbouwen in een ander land.
pi_220593379
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 14:56 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Alsof je vanuit het niets als broekie ineens een toekomst gaat opbouwen in een ander land.
In een heleboel steden/gemeentes is de wachttijd vaak bijna 10 jaar, soms nog meer dan 10 jaar. Wat ga je doen, je kind inschrijven bij iedere woningbouwvereniging in het land op het moment dat hij/zij naar de brugklas gaat?
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  donderdag 16 april 2026 @ 15:06:24 #15
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220593405
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 14:56 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Dat kan pas op je 18e, dat inschrijven.

En in 2023 (dus dat zal er intussen niet beter op zijn geworden) was de gemiddelde wachttijd voor een (sociale) huurwoning in Nijmegen 21,4 (!!!) jaar.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 16 april 2026 @ 15:10:19 #16
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220593447
quote:
10s.gif Op donderdag 16 april 2026 15:04 schreef Barbusse het volgende:

[..]
In een heleboel steden/gemeentes is de wachttijd vaak bijna 10 jaar, soms nog meer dan 10 jaar. Wat ga je doen, je kind inschrijven bij iedere woningbouwvereniging in het land op het moment dat hij/zij naar de brugklas gaat?
Je moet minimaal 18 zijn om ingeschreven te kunnen worden voor een huurwoning.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220593530
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 15:06 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

En in 2023 (dus dat zal er intussen niet beter op zijn geworden) was de gemiddelde wachttijd voor een (sociale) huurwoning in Nijmegen 21,4 (!!!) jaar.
In Nijmegen ja, maar gemiddeld voor heel NL zit dit tussen de 5 en 10 jaar.
pi_220593551
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 15:06 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Ik kan me nog herinneren dat voor mijn eerste huurwoning er maar drie aanvragen waren binnengekomen bij de woningbouwvereniging, goede tijden.
  donderdag 16 april 2026 @ 15:39:40 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220593601
2000 euro netto voor een appartementje in de vrije sector. Snap wel dat ze vertrekken. Gewoon kansloos hier als je autochtoon en niet hulpbehoevend bent.
Nederland zal het wegjagen van zijn eigen boten nog gaan betreuren, maar dan is het te laat.
The End Times are wild
  donderdag 16 april 2026 @ 15:51:48 #20
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220593641
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 15:39 schreef LXIV het volgende:
2000 euro netto voor een appartementje in de vrije sector. Snap wel dat ze vertrekken. Gewoon kansloos hier als je autochtoon en niet hulpbehoevend bent.
Nederland zal het wegjagen van zijn eigen boten nog gaan betreuren, maar dan is het te laat.
Dat is wel de groep die het lastiger heeft om te migreren. In veel andere landen ben je voornamelijk welkom als je kapitaal meeneemt en er zijn vele landen waar hetzelfde probleem opspeelt qua moeilijkheden op de woningmarkt; je concurreert dus in feite met jongeren uit het VK, VS en meerdere andere landen.

quote:
Record numbers of young Americans, particularly Gen Z and Millennials, are considering or actively moving abroad to escape high living costs, political polarization, and safety concerns like gun violence. Data suggests a growing desire to emigrate, with about 40% of young women expressing interest in leaving, driven by a desire for better quality of life, affordable healthcare, and political dissatisfaction.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220593691
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 15:51 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat is wel de groep die het lastiger heeft om te migreren. In veel andere landen ben je voornamelijk welkom als je kapitaal meeneemt en er zijn vele landen waar hetzelfde probleem opspeelt qua moeilijkheden op de woningmarkt; je concurreert dus in feite met jongeren uit het VK, VS en meerdere andere landen.
[..]

Portugal is hetzelfde, de meerderheid van de afgestudeerde jeugd verdwijnt naar het buitenland.
  donderdag 16 april 2026 @ 16:03:19 #22
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220593698
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 15:21 schreef bianconeri het volgende:

[..]
In Nijmegen ja, maar gemiddeld voor heel NL zit dit tussen de 5 en 10 jaar.
Gebruik jij de AI machine van D66?
  donderdag 16 april 2026 @ 16:03:49 #23
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220593699
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 16:00 schreef Managarm het volgende:

[..]
Portugal is hetzelfde, de meerderheid van de afgestudeerde jeugd verdwijnt naar het buitenland.
Ja, maar die gaan juist weer naar de VS, west Europa etc, het idee in dat soort landen is vaak om te gaan werken zodoende kapitaal op te bouwen en dan weer terug te gaan naar huis. Dat is niet het idee van Nederlandse jongeren.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220593725
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 14:38 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Bij voorkeur Canada, m.n. Alberta, Saskatchewan, Manitoba. Beter klimaat (als in échte winters), nauwelijks mensen. Relatief makkelijk werkvergunning te regelen via m'n werk. Met als backupplan noordelijk Scandinavië. Dat voorzieningen zoals winkels een flink stuk rijden gaan zijn is voor mij verder niet erg, ik streef toch naar off grid en zo zelfvoorzienend mogelijk. Oftewel flinke pantry, en misschien 1x per maand boodschappen doen.

Belangrijkste is gewoon de rust en stilte, en dus zoveel mogelijk natuur en zo weinig mogelijk mensen in m'n omgeving.
Een vriendin van me woont en werkt in Alberta. Die werkt in natuurbescherming daar, en heeft echt moeite met de huidige regering in the provincie. Ook de jaarlijks terugkerende natuurbranden zijn een flink probleem. Twee jaar geleden hadden ze al hun dieren al ingeladen in trailers om hun boerderij te evacueren. Maar de natuur is fantastisch! Vaak werkt ze te paard in de bergen, afgelopen weken was het met een helikopter.
Echte winters zijn wel fijn ja, vond ik een van de goede punten van Montana. Winter = winter, zomer = zomer, en de herfst en lente duurde elk maar een week of twee.
Hou wel rekening met langere donkere winters, zeker in Noord Scandinavie.
pi_220594112
Ik lees vaak dat mensen denken dat emigreren naar landen als Amerika, Canada en Australië kwestie van verhuizen is maar buiten de EU heb je al snel een visum nodig met veel eisen zoals bijvoorbeeld een baan die je niet snel krijgt. Hier in Spanje zie je veel jongeren terecht komen in de vele call centers met lage lonen en veel onzekerheid want je ligt er zo uit.
life is like a box of chocolates
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')