abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 9 april 2026 @ 18:58:57 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220542517
In navolging van het topic "meest teleurstellende bestemming" wou ik dit omdraaien in iets positiefs.
TRV / Meest teleurstellende Europese bestemming

Daarom dit topic om leuke, verassende en minder voor de hand liggende bestemmingen te delen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 9 april 2026 @ 18:59:07 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220542518
Volgens een goed gebruik begint TS.
Heidelberg is een leuke kleine stad, kasteel, kabeltreintje, leuk centrum maar klein centrum. Wat het noemen waard is, ik heb er tijdens m'n verblijf geen enkele zwerver/dakloze gezien. Normaal kom je er vele tegen in Duitse stadscentra.

De tweede bestemming is wat dichter bij huis en ook niet overal even mooi. Als je Essen uit de trein stapt ziet het er uit als meerdere steden uit het Ruhrgebiet. Toch zijn er best leuke buurten en dingen te zien. Zoals bijvoorbeeld Zeche Zollverein. Een oude voormalige steenkoolmijn die echt prachtig is qua architectuur (dubbele symmetrie assen, wat lelijk is aan het zicht onttrokken. Destijds hadden industriëlen nog strijd onderling wie het mooiste complex had) en tegenwoordig een gratis toegankelijk terrein is. Verder heb je de buurt "Margarethenhöhe" - een fraaie arbeidersbuurt met veel groen, mooie architectuur. Opgericht door weduwe Krupp, allemaal sociale huurwoningen en dat zijn het tegenwoordig nog steeds.
Verderop in de stad heb je Villa Hügel, waar de familie Krupp zelf woonde. Ook een bezoek waard.
pi_220542955
Ja, Heidelberg O+
  donderdag 9 april 2026 @ 19:51:24 #4
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220543152
Ik vond Tbilisi echt een waanzinnige stad. Eindeloos verdwalen, ontzettend leuke mensen, goedkoop en het weer en de geen verwachtingen hielpen toen ook wel mee, al heb ik wel een voorliefde voor allerhande sovjetmeuk. Je kon redelijk alle kanten op qua bezienswaardigheden en richting de bergen voor het uitzicht
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220543302
Klagenfurt, Oostenrijk, de reis er na toe is ook mooi. Vliegen op Triest, Italie en dan met de trein naar Klagenfurt.
  donderdag 9 april 2026 @ 20:08:10 #6
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220543338
In de tijd dat ik nog wekelijks ging stappen kon je nog voor 3-4 tientjes retour naar Lviv vliegen in het weekend, een ruime airbnb voor het hele weekend was ongeveer hetzelfde. Dus was het ‘goedkoper’ om daar een keer of 3-4 per jaar heen te gaan.

Geen extreem bijzondere stad maar wel een hele leuke relatief jonge vibe, voor Oekraïne ook best open volk, halve liters voor een euro. Zal nu minder gezellig zijn maar zou daar graag nog eens naar terug gaan
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 9 april 2026 @ 20:17:44 #7
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220543430
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 20:08 schreef Caland het volgende:
In de tijd dat ik nog wekelijks ging stappen kon je nog voor 3-4 tientjes retour naar Lviv vliegen in het weekend, een ruime airbnb voor het hele weekend was ongeveer hetzelfde. Dus was het ‘goedkoper’ om daar een keer of 3-4 per jaar heen te gaan.

Geen extreem bijzondere stad maar wel een hele leuke relatief jonge vibe, voor Oekraïne ook best open volk, halve liters voor een euro. Zal nu minder gezellig zijn maar zou daar graag nog eens naar terug gaan
Zal nu minder gezellig zijn is wel een understatement ja :!
"Hoka Hey!"
  Moderator donderdag 9 april 2026 @ 20:47:12 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220543676
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 19:51 schreef Caland het volgende:
Ik vond Tbilisi echt een waanzinnige stad. Eindeloos verdwalen, ontzettend leuke mensen, goedkoop en het weer en de geen verwachtingen hielpen toen ook wel mee, al heb ik wel een voorliefde voor allerhande sovjetmeuk. Je kon redelijk alle kanten op qua bezienswaardigheden en richting de bergen voor het uitzicht
Die kant zou ik ook nog wel eens op willen :)
pi_220543761
Ik vond Wenen verbazingwekkend gezellig en mooi. Verwachte er helemaal niets van, dus dat hielp ook mee. Maar het eten was goed, mooie gebouwen. Leuke club bezocht en niet te druk. En een hele gemoedelijke sfeer.
  donderdag 9 april 2026 @ 21:49:22 #10
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_220544137
The Little Chapel Guernsey. Een hidden gem op een kanaaleiland.

Bijzonder verhaal ook.
https://thelittlechapel.gg/
reset
pi_220544489
Vigo.

Ik heb eigenlijk niets met dat hele Spanje, maar deze rauwe havenstad beviel me wel. Zeker met de zon op m'n plaat en het mooie zicht over de haven, de baai en de zee bovenop bergpark O Castro. Niet geschikt voor hartpatiënten of mensen met COPD trouwens, want in het stadscentrum is het overal op en af, klimmen geblazen.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220545102
Colmar, dan wel in de herfst/winter, want de plaatselijke keuken is beter in winterkost .... Kerstmarkt is ook aardig.

Koblenz, gewoon een heel mooi stuk Duitsland, en Duitsland is stiekem een prima land om te bezoeken/vakantie te vieren.

Ook nog vermeldenswaardig, Metz.

[ Bericht 84% gewijzigd door LangeTabbetje op 10-04-2026 08:12:46 ]
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_220545304
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:59 schreef derLudolf het volgende:
Volgens een goed gebruik begint TS.
Heidelberg is een leuke kleine stad, kasteel, kabeltreintje, leuk centrum maar klein centrum. Wat het noemen waard is, ik heb er tijdens m'n verblijf geen enkele zwerver/dakloze gezien. Normaal kom je er vele tegen in Duitse stadscentra.

De tweede bestemming is wat dichter bij huis en ook niet overal even mooi. Als je Essen uit de trein stapt ziet het er uit als meerdere steden uit het Ruhrgebiet. Toch zijn er best leuke buurten en dingen te zien. Zoals bijvoorbeeld Zeche Zollverein. Een oude voormalige steenkoolmijn die echt prachtig is qua architectuur (dubbele symmetrie assen, wat lelijk is aan het zicht onttrokken. Destijds hadden industriëlen nog strijd onderling wie het mooiste complex had) en tegenwoordig een gratis toegankelijk terrein is. Verder heb je de buurt "Margarethenhöhe" - een fraaie arbeidersbuurt met veel groen, mooie architectuur. Opgericht door weduwe Krupp, allemaal sociale huurwoningen en dat zijn het tegenwoordig nog steeds.
Verderop in de stad heb je Villa Hügel, waar de familie Krupp zelf woonde. Ook een bezoek waard.
Essen is leuk inderdaad.
pi_220545995
Heidelberg idd, verder in DE nog Ulm, Bamberg, Würzburg, Dresden :)
Gdansk icm Sopot
Tirana, lekker eten (Grieks/Italiaans/vis), vriendelijke mensen, terrasjes, cheap, bijzondere vibe met nog veel commie bouwwerken.

Niet echt een geheimtip, maar Bergen was erg mooi (kabelbaantje, fjordentour, mount floyen), wel vrij toeristisch.
  Moderator vrijdag 10 april 2026 @ 12:15:20 #15
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220547248
Würzburg leek vanuit de trein ook wel een bezoekje waard en Ulm wil ik ook nog es naartoe. Leuk dat dat hier bevestigd wordt
pi_220547465
De 1 keer naar Tallin, maar ook Tartu (beide Estland) waren veel mooier dan ik had verwacht.
Had in het begin nooit veel beeld van Estland, dus dan kan iets al snel verrassend zijn natuurlijk.

Overigens wel lastig!
Want de bekende steden kent iedereen wel, daar heb je wel een goed beeld van.
Een klein dorpje/stadje of onbekende landen vallen al wel weer heel snel op dan.
Puur omdat je er zonder beeld vooraf naar toe gaat.
  vrijdag 10 april 2026 @ 12:33:03 #17
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_220547508

Ronda *;
  vrijdag 10 april 2026 @ 12:42:34 #18
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_220547686
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:59 schreef derLudolf het volgende:
Rond de Baldeneysee is het heerlijk vertoeven. Ook Kettwig, officieel ook Essen, vooral niet overslaan.
pi_220547858
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 12:33 schreef Zelva het volgende:
[ afbeelding ]

Ronda *;
Trivia: Welke wereldberoemde Belgische band nam in Ronda zijn magnum opus op?
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220548625
quote:
[ afbeelding ]

Ronda *;
Is ook mooi te combineren met Sevilla en Granada
pi_220551401
In Noord-Italië: het Passeiertal. Een stuk minder toeristisch dan de Dolomieten, maar wel heel erg mooi voor wandelingen in de bergen, maar ook voor mooie makkelijke wandelingen langs waalwegen en door een schlucht. Merano is een sfeervol stadje met leuke promenades langs de rivier. Bolzano is vanaf hier ook nog goed bereikbaar er vonden we ook verrassend leuk, veel mooier dan het vanaf de snelweg lijkt. Het Ötzi-museum daar was ook geinig om te bezoeken :D

Op doorreis naar Zuid-Frankrijk hebben we overnacht in Dijon en dat was ook een aanrader voor een tussenstop, met een heel gezellig centrum.
pi_220553284
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 april 2026 12:15 schreef derLudolf het volgende:
Würzburg leek vanuit de trein ook wel een bezoekje waard
Dat idee heb ik ook altijd als ik langs Erfurt kom, ook goede verhalen over gehoord, maar ben er nog steeds niet geweest…

Bristol en Brighton hebben mij ook nog positief verrast, goed nachtleven, mooie natuur :)
pi_220553485
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 13:11 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Nou?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_220554217
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 13:11 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
dEus ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_220555157
quote:
[ afbeelding ]

Ronda *;
Wat is het verrassende dan van Ronda?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: