ik wil deze ook even kijkenquote:Op woensdag 8 april 2026 12:42 schreef Ole het volgende:
Kijk nu de aflevering van BOOS over de yes we can clinics.
Goed dat hier kritisch naar gekeken wordt!
Iemand ervaring met deze kliniek?
https://www.bnnvara.nl/ar(...)ienten-traumatiseert
Ja. Toen was ik al kritisch. Heb zelf een 12 stappen programma gedaan. Werken ze daar ook mee. Ik kwam daar ook slechter uit.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:44 schreef greysbones het volgende:
[..]
ik wil deze ook even kijken
de kritieken waren eerder erg lovend, maar de vraag is dan..
waarom is nu wel plots zoveel kritiek
Ewoud heeft er ook een docu over gemaakt destijds
heb je deze gezien?
Dat kan zo zijn. Maar dan hebben ze geen goed toelatingsbeleid.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:49 schreef Watmoetjenou het volgende:
Maar inhoudelijk, de Yes we can Clinic werkt een beetje als de verslavingszorg zoals Solutions of klinieken in Zuid-Afrika. Ja je moet daar tegen kunnen. Je wordt daar niet in de watten gelegd, maar keihard met je neus op de feiten gedrukt.
Is het slecht? Mja, voor de 1 misschien wel, maar voor een ander kan deze methodiek juist heel goed werken.
Dat zal wellicht iets zijn waar ze aan moeten werken. Maar ik vind zo'n BOOS uitzending wel heel erg negatief over een kliniek die wel bewezen resultaten heeft geboekt.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:53 schreef Ole het volgende:
[..]
Dat kan zo zijn. Maar dan hebben ze geen goed toelatingsbeleid.
Het is niet voor iedereen.
Dat is natuurlijk vervelend en dan zou het intakebeleid ook anders moeten zijn. Ik moet zeggen dat mij dat van te voren ook niet duidelijk is gemaakt.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:04 schreef Ole het volgende:
En ik heb in een andere Minnesota kliniek gezeten. Ik herken veel. Ik heb er ook een trauma aan overgehouden.
Niet werken is één ding. Maar het gaat erom dat deze methode voor een deel van de cliënten schadelijk kan zijn. Dat is het punt. Als een medicijn voor 10 procent van de gebruikers zeer schadelijk is of zelfs dodelijk wordt het ook niet meer voorgeschreven. Ook al werkt het nog zo goed voor de andere 90 procent.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:41 schreef Watmoetjenou het volgende:
Nouja, dan heeft het voor jou niet gewerkt, maar je bent wel erg negatief.
Heb je die documentaire bekeken? Het draait kennelijk niet alleen om mensen met verslavingsproblematiek.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:41 schreef Watmoetjenou het volgende:
Nouja, dan heeft het voor jou niet gewerkt, maar je bent wel erg negatief.
Nee daarom zeg ik ook dat het intakebeleid dan anders zou moeten, en ze duidelijk mogen zijn over de werkwijze.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:47 schreef Ole het volgende:
[..]
Niet werken is één ding. Maar het gaat erom dat deze methode voor een deel van de cliënten schadelijk kan zijn. Dat is het punt. Als een medicijn voor 10 procent van de gebruikers zeer schadelijk is of zelfs dodelijk wordt het ook niet meer voorgeschreven. Ook al werkt het nog zo goed voor de andere 90 procent.
Zeker, maar de methodiek is exact hetzelfde. Het minnesota model is niet bepaald iets nieuws ofzo.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb je die documentaire bekeken? Het draait kennelijk niet alleen om mensen met verslavingsproblematiek.
Dit is nu net waar de uitzending van Boos over gaat.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:22 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk vervelend en dan zou het intakebeleid ook anders moeten zijn. Ik moet zeggen dat mij dat van te voren ook niet duidelijk is gemaakt.
Ik blijf echter wel van mening dat zo'n kliniek niet per definitie erg slecht is. Maar ik denk dat het ook wel erg af hangt van de groep waarin je zit, en/of de counselors die je hebt.
Ik heb echt ook wel genoeg te klagen gehad hoor (zoals bijvoorbeeld medicatie die niet meer werd verstrekt omdat ik een nieuwe ''fellow'' aan het rondleiden was en te laat was). maar ik vind.ook dat er wel wat positieve verhalen naar voren mogen komen.
Jij en Ole ook, hebt ook zeker een punt. Maar de uitzending is een beetje gebouwd op het feit dat iemand zelfmoord heeft gepleegd, en dat dat de schuld is van de kliniek. Dat is natuurlijk absoluut niet waar.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:58 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Dit is nu net waar de uitzending van Boos over gaat.
De behandeling op zich is niet slecht. Zeker voor de problemen waarvoor deze methode in eerste instantie voor bedoeld is(verslavingen). Nu pretenderen ze dat deze methode ook voor andere problemen de juiste is. Zelfs voor meervoudige complexen.
Wat Boos ook laat zien is dat de groepssessies veelal door "ervaringsdeskundige" (lees: geen relevante opleiding) worden gegeven.
Dan vraag ik me af wat voor personen dit zijn. YWC behandeld tientallen verslavingen/trauma's. Als alle councelers al deze problematiek aan de lijve hebben ondervonden zijn ze een medisch wonder.
De groepssessies hebben mensen met diverse problemen in 1 groep. Wat voor de 1 goed is kan voor een ander trauma juist averechts werken.
Iamand die verslaafd is op een harde manier duidelijk maken dat zijn gedrag alle problemen veroorzaakt kan/is misschien wel een goede manier om tot zo iemand door te dringen.
Om dit echter 1 op 1 op alle trauma's/problematiek te betrekken gaat wel heel ver. Dit laat Boos ook zien.
Dat YWC ook goede resultaten boekt doet hier niets aan af. Ken persoonlijk ook iemand die door deze kliniek goed geholpen is en nu al jaren lang geen terugval heeft gehad(verslaving).
Heb helaas ook een bekende die deze behandeling heeft "öndergaan" en er binnen enkele weken alleen maar slechter door is gaan functioneren(meervoudige problematiek).
Heb zelf het idee dat YWC aan eigen succes ten gronde gaat.
YWC is opgericht om mensen met verslavingsproblimatiek te helpen(en om er geld aan te verdienen(niets mis mee)).
Heb nu het idee dat doordat er nu een investeringsmaatschappij achter zit, er alleen maar naar getallen word gekeken en niet meer naar mensen. Of te wel zo veel mogelijk clienten binnenhalen.
Yeswecan is niet alleen voor verslavingszorgquote:Op woensdag 8 april 2026 12:49 schreef Watmoetjenou het volgende:
Maar inhoudelijk, de Yes we can Clinic werkt een beetje als de verslavingszorg zoals Solutions of klinieken in Zuid-Afrika. Ja je moet daar tegen kunnen. Je wordt daar niet in de watten gelegd, maar keihard met je neus op de feiten gedrukt.
Is het slecht? Mja, voor de 1 misschien wel, maar voor een ander kan deze methodiek juist heel goed werken.
Hoe weet jij nu of dit absoluut niet waar is ?quote:Op woensdag 8 april 2026 14:11 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Jij en Ole ook, hebt ook zeker een punt. Maar de uitzending is een beetje gebouwd op het feit dat iemand zelfmoord heeft gepleegd, en dat dat de schuld is van de kliniek. Dat is natuurlijk absoluut niet waar.
Niet iedereen is meer te redden helaas.
Overigens heeft een counselor wel degelijk een opleiding nodig.
Zeker! Wat in elk geval bewezen is is dat de hersenen van jongeren nog niet uitontwikkeld zijn.quote:Op woensdag 8 april 2026 14:52 schreef greysbones het volgende:
+
Al zouden ze zich enkel richten op jongeren met een verslaving
Er zit een enorm verschil tussen een jongere onder de 21 met een verslaving en iemand die rond de 30 is en een verslavings kliniek binnen loopt
Je kunt beide niet op eenzelfde wijze behandelen
Het is zelfs zo dat het tot zeker 25 jaar duurt voor de frontale cortex volledig ontwikkeld isquote:Op woensdag 8 april 2026 15:13 schreef Ole het volgende:
[..]
Zeker! Wat in elk geval bewezen is is dat de hersenen van jongeren nog niet uitontwikkeld zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |