Aliens (1986)
Ik dacht dat ik deze al een keer had gezien maar toen was ik denk ik heel erg dronken ofzo want ik herkende er bijna niks van. De film eindigt min of meer waar Alien eindigde. Dus dan heb je 57 jaar in cryosleep door de ruimte gedobberd nadat je hele crew is uitgemoord door aliens, en dan kom je in een wereld die je totaal niet meer herkent, waar je dochter (die nog geen 11 was toen je vertrok) al overleden is en dan word je ook nog oneervol ontslagen omdat je bedrijfseigendom hebt vernield. En dan even later hebben ze je toch weer nodig om weer terug naar de aliens te gaan, maar nu met een lompe groep marines die zogenaamd allemaal super goed getraind zijn en overal op voorbereid. Dat ze daar toch op ingaat is wel opvallend, ik had ze de tiefus laten krijgen.
Het vervolg laat zich wel raden, ook deze keer gaat vrijwel iedereen dood. De film is natuurlijk al 40 jaar oud en je ziet dat er af en toe wel op special effects lijkt bezuinigd. Dat je bijvoorbeeld naar een simpel schermpje zit te kijken met een snel dalend cijfer van het aantal overgebleven kogels van robot-sentry's. De aliens die kapotgeschoten worden mag je er dan grotendeels zelf bij verzinnen.
Ik vond het toch een amusante film, ook door de chemie tussen de bemanning onderling, het valse verraad van gladjakker Burke, en door Newt die natuurlijk al snel de plek van Ripley's dochter inneemt en het allemaal wat extra drama geeft, en Ripley vooral een reden geeft om het te overleven.
Cijfer: 7.5