abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220492634
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_220492690
Het is gespeeld, REMCO geraakt wel boven op de Koppenberg zonder af te stappen!

https://sporza.be/nl/2026(...)boven~1775119680000/

[ Bericht 0% gewijzigd door Felagund op 02-04-2026 15:44:21 ]
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Redactie Sport donderdag 2 april 2026 @ 16:11:34 #253
451829 crew  H.Vviv
pi_220492935
reconstructie over de deelname van Evenepoel. HLN levert zoals verwacht.

quote:
Remco Evenepoel (26) rijdt zondag voor de eerste keer in zijn carrière de Ronde van Vlaanderen. Natuurlijk is dat sportief fantastisch nieuws. In de grootste en belangrijkste koersen ter wereld horen de grootste en belangrijkste coureurs ter wereld thuis. Maar de soap die zich erachter ontspon, is ronduit tenenkrullend. ‘Het Grote Geheim’, zoals het nu aan de buitenwereld wordt verkocht, was van in het begin helemáál geen groot geheim. Een reconstructie.

Op het weg-WK in Rwanda - jawel, dán al - geeft Remco Evenepoel aan mensen rond hem te kennen dat hij in 2026 de Ronde van Vlaanderen gaat rijden.

Het is informatie die op dat eigenste moment (nog) niet uitlekte, maar die ons de voorbije dagen wel ter ore kwam.

In een interview met HLN in de aanloop naar de Kristallen Fiets onthult Remco Evenepoel dat hij, met het oog op zijn programma in 2026, bij Red Bull-BORA-hansgrohe twee voorstellen indiende. “Er ligt een plan-A en een plan-B op tafel”, schetst hij het glashelder.

“De Tour staat in allebei centraal. Het eerste plan focust in het voorjaar op een wat uitgebreider klassiek schema, met ruimte voor onder meer ook Milaan-Sanremo en de Ronde van Vlaanderen. Het tweede bevat de Giro.”

Dáár en dan wordt voor het eerst de naam ‘Ronde van Vlaanderen’ on the record uitgesproken en wordt duidelijk dat Remco Evenepoel een debuut in de meest prestigieuze aller klassieke Vlaamse eendagskoersen echt wel ziet zitten.

In de weken erna wordt die goesting ons vanuit diverse bronnen in de brede omgeving rond Evenepoel bevestigd. Ze leeft. En ze wakkert steeds verder aan. Iets wat we nog eens extra benadrukken op...

We halen er nog eens een belangrijke quote uit het Kristallen Fiets-interview bij.

“Ik heb het op tafel gegooid binnen de ploeg en gezegd dat ik het klassieke voorjaar, mits de verschillende programma’s het toelaten, graag wat meer zou willen ontdekken.”

‘De flirt met de Ronde van Vlaanderen neemt steeds grotere proporties aan in het hoofd van Evenepoel’, voegen we er, op grond van de info die ons bereikt, aan toe. ‘Om het in zijn dialect te zeggen: ‘t zit in zenne kop. Het is méér dan gewoon goesting’.

Op de mediadag van Red Bull-BORA-hansgrohe op Mallorca lijkt de knoop definitief doorgehakt. Het wordt... plan-B, maar dan zonder de Ronde van Italië. Oké, het team wil dus niet in het vurige verlangen van Evenepoel mee? Fair enough.

© Photo News
“Natuurlijk spreekt de Ronde van Vlaanderen mij aan, maar ik kom in een nieuwe ploeg. Ik wil geen risico’s nemen”, noteert onze man ter plekke uit zijn mond. “Die ‘neen’ voor de Ronde van Vlaanderen is definitief”, voegt CEO Ralph Denk daar aan toe. “We hebben een beperkt plan met hem.” Ook Milaan-Sanremo sneuvelt.

‘Voorlopig’, noteren we er in beide gevallen bij. Omdat we, opnieuw, beter weten. De consternatie is namelijk zeer groot, zowel bij ons als bij enkele insiders binnen de ploeg. ‘Huh?’, wordt off the record verbaasd gereageerd. ‘Dit is voor ons een complete verrassing’. Volgens onze informatie staan zowel de Primavera als de Ronde van Vlaanderen wel degelijk op Evenepoels wedstrijdenprogramma.

Gespot op de Paterberg: Gianni Vermeersch en ene Remco Evenepoel. Kijk eens aan. Dat we daar vooral niks moeten achter zoeken, beantwoordt Vermeersch enkele dagen later op de GP Sven Nys in Baal onze vraag of dit een voorbode is voor deelname aan de Ronde van Vlaanderen.

“Remco woont niet ver van Geraardsbergen en hij moest een lange duurtraining doen. Dus we zijn samen gaan fietsen. Het team wilde ook dat we materiaal testten.” Iets wat door ploegleider Sven Vanthourenhout wordt bevestigd. Vermeersch (lachend): “Als het niet klopt en Remco rijdt straks toch de Ronde, kom dan maar opnieuw bij mij aankloppen. Dan zal ik wel de zondebok zijn.”

We delen mee dat Evenepoel bij het indienen van de voorlopige selecties voor Milaan-Sanremo en de Ronde van Vlaanderen in de loop van de maand januari door z’n ploeg als ‘eerste reserve’ werd gezet. Milaan-Sanremo wordt binnen de ploeg uit zijn hoofd gepraat.

Té lastig in combinatie met de Ronde van Catalonië, heet het. “We moeten niet overmoedig worden en ons aan het plan houden”, zegt de renner zelf op de slotdag van de Ronde van Valencia. Voor de Ronde van Vlaanderen blijft er naar verluidt marge. Dat zit Evenepoel wél zitten, schrijven we.

Op de laatste dag van de Ronde van Catalonië, exact één week voor de Ronde van Vlaanderen, polsen we aan de teambus van Red Bull-BORA-hansgrohe op de Plaça d’España in Barcelona nog een laatste keer naar de intenties van Evenepoel voor Vlaanderens Mooiste: rijdt hij hem of rijdt hij hem niet?

© ANP / EPA
We, dat zijn HLN, Het Nieuwsblad, VTM, Sporza, La DH, Le Soir - samengevat de belangrijkste Belgische media - en bij uitbreiding ook de prestigieuze Franse sportkrant L’Equipe. Passeren in deze volgorde de revue: ploegleider Klaas Lodewyck, CEO Ralph Denk en Evenepoel zelf.

Vraag: is er kans dat we komende week een bericht krijgen dat Remco’s programma alsnog wordt aangepast? Klaas Lodewyck: “Neen, voorlopig is dat niet aan de orde.” Voorlopig? “Neen, ‘t is niet aan de orde. In de toekomst is die mogelijkheid er zeker.”

Denk: “Ooit, absoluut. Hij heeft er nog tien jaar de tijd voor. Ik zou hem zelf graag in ‘De Ronde’ zien. (lacht) Maar dan wel op het juiste moment. Nu hebben we een duidelijk plan met hem.” Evenepoel: “Wanneer ik de Paterberg en Kwaremont ga verkennen? Volgend jaar. Ik weet dat jullie gaan blijven pushen. Maar ik ga mijn programma 100% zeker niet aanpassen. Het is niet voor dit jaar, dat weet ik nu al. Ik denk dat ik meer te winnen heb in de Ardennenklassiekers.”

In de loop van de namiddag krijgt onze redactie, wéér vanuit zeer betrouwbare bron, de melding dat Evenepoel wel degelijk zondag zijn opwachting zal maken in de Ronde van Vlaanderen. Echo’s die ook andere, diverse media bereiken.

Andermaal wordt bij een batterij aan mensen binnen Red Bull-BORA-hansgrohe gepolst of het nieuws al dan niet klopt, maar wordt over de hele lijn halsstarrig en categoriek ontkend.

De laatste nope volgt iets na zeven uur ‘s avonds, zegge en schrijve dus amper zeventien uur vóór de hele zaak een spectaculaire maar verwachte wending zou ondergaan.

Neen, geen aprilgrap. De soap die al maanden draait en waarvan de voorbije dagen een spin off werd gerealiseerd, krijgt bij de start van Dwars door Vlaanderen in Roeselare een ronduit gênante plot.

Zo kondigde Evenepoel zijn deelname aan de Ronde aan
Zo kondigde Evenepoel zijn deelname aan de Ronde aan

14 seconden
00:14
Daar is dan plots het officiële ‘nieuws’ dat Remco Evenepoel eind deze week aanzet in de Ronde van Vlaanderen. Evenepoel doet dat even voor het middaguur zelf met een korte video op sociale media. ‘Flanders, are you ready? We zien elkaar zondag’.

Ongeveer gelijktijdig duikt op het Red Bull-Instagramkanaal een filmpje op waarin ex-wereldkampioen rally Thierry Neuville met zijn Hyundai comedian, YouTuber, acteur en tv-persoonlijkheid Average Rob oppikt. Het duo, net als Evenepoel ambassadeurs van Red Bull, scheuren richting Paterberg waar ze met de verfborstel in grote witte letters ‘REMCO’ op de kasseien schilderen. ‘Surprising news in the cycling world’. Deel van de deal. Ook dat.

Flashback tot slot naar die zonnige maar vrieskoude zaterdag 27 december vorig jaar.

Want wat blijkt? In een toen ingeblikte “zeer speciale” aflevering op Evenepoels YouTube-kanaal, die toepasselijk de naam ‘IT’S OUT!! Recon of the Ronde van Vlaanderen’ meekreeg, stopt de renner op een bepaald moment op top van de Koppenberg.

“Wat betekent dat ik jullie iets moet onthullen: ik rijd de Ronde van Vlaanderen in 2026. Ik ben bezig aan een geheime verkenning. Full black, omdat ik op dit moment nog niet in Red Bull-BORA-hansgrohekledij mag fietsen (dat mocht pas reglementair vanaf 1/1/2026, moment waarop Evenepoels contract bij de Duitse WorldTourploeg aanvatte, red.).”

De recon-dag bleek overigens een tweedaagse te zijn, met op zondag een verkenning van de laatste 160 kilometer van ‘De Ronde’. In de video komen diverse stafleden van de ploeg aan het woord.

“Het feit dat we dit meer dan 100 dagen binnen de gelederen hebben kunnen houden, zegt veel over de samenhang en eenheid van dit team”, vindt Denk nu.

Tja, het is maar wat de man zelf wil geloven, natuurlijk. We raden hem aan om eens HLN van de afgelopen vier maanden te doorploeteren.
  donderdag 2 april 2026 @ 16:30:32 #254
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220493044
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 15:30 schreef Felagund het volgende:

De gemiddelde wielertoerist zou deze beelden nog niet delen uit schaamte. Remco gaat het dit jaar nog niet doen.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_220493270
Het valt allemaal nog mee qua Remco en Wout.

Dit op de voorpagina van Sporza is nog wat erger:

pi_220493367
Burgos gaat ervoor zorgen dat 3 landen hun debuut in de Ronde gaan maken.
Uruguay, Mexico, Mongolië.
De teller komt daarmee op 56 verschillende landen. Bedankt Steef.
pi_220494323
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:16 schreef Dale__Cooper het volgende:

[ afbeelding ]
We feliciteren Sporza sosjuls mannetje Bavo Mortier met de overwinning.
The owls are not what they seem
  donderdag 2 april 2026 @ 19:58:22 #258
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_220494856
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2026 19:15 schreef DiegoFuser het volgende:

[..]
We feliciteren Sporza sosjuls mannetje Bavo Mortier met de overwinning.
Een situatieschets:
pi_220495138
quote:
Bakkerskoppel belooft gratis taart aan Wout van Aert, maar krijgt plots Remco Evenepoel over de vloer: “Ik was wel een beetje beschaamd”

Donderdag trakteerde Remco Evenepoel zijn ploeg op taartjes van bakker Bjorn in Berchem bij Kluisbergen. Remco betaalde netjes de rekening, maar als Wout van Aert vrijdag het parcours van de Ronde verkent, mag hij gratis eten. “Onze dochter is een grote supporter van Wout”, zeggen Sofie en Bjorn, die bezig zijn aan hun laatste dagen in de bakkerij.

Bakker Bjorn, op de hoek van de Stationsstraat en de Parklaan, krijgt naast gewone klanten ook geregeld wielrenners over de vloer. Zeker nu, met de voorjaarsklassiekers, stoppen er al eens bekende renners. De bakkerij ligt immers op het parcours van de Ronde van Vlaanderen. Zondag komen de mannen er liefst drie keer voorbij, de dames houden het op een passage.

Donderdagnamiddag kwam Remco Evenepoel na de verkenning taartjes en eclairs kopen voor zijn ploegmaats en ploegleiding. “Remco heeft zelf betaald”, zegt bakkersvrouw Sofie Teetaert. “En hij poseerde nog voor een foto.”

Gratis taart voor Wout
Misschien zal de olympische kampioen raar opgekeken hebben voor hij binnenging. Want net om de hoek staat een bord met de tekst Onze laatste gratis taart is voor Wout van Aert. “Ik was wel een beetje gegeneerd”, zegt Sofie. “Dat bord staat daar, dus Remco heeft het zeker gezien. Hij vroeg of het lekkere eclairs zijn. Natuurlijk, zei ik.”

“Onze dochter is een grote supporter van Wout”, zeggen Sofie en Bjorn. “Elk jaar doen we wel iets ludieks om hem te laten stoppen. Vorig jaar is de ploegleider gestopt en hebben we hem éclairs gegeven, maar Wout zelf is niet binnengekomen. We hopen dat Wout nu wel eens binnenstapt, want zoals je weet, hebben we de bakkerij verkocht. Het is de laatste keer dat we hem kunnen ontvangen.” Bjorn schopte het zelf enkele keren tot Belgisch kampioen wielrennen bij de bakkers.

Remco is overigens niet de enige wielerlegende die er over de vloer kwam. Zo kwam in 2018 toenmalig wereldkampioen Peter Sagan op bezoek. In plaats van het parcours te volgen bezocht hij toen alle winkels in Berchem, deelgemeente van Kluisbergen.

De bakkerij is nog open tot 12 april. Vanaf 29 april openen de nieuwe eigenaars.
pi_220495262
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 15:30 schreef Felagund het volgende:

Dit wordt 1 2 3 België.
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  donderdag 2 april 2026 @ 20:49:49 #261
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220495371
Op de Koppenberg hoefde Evenepoel geen voet aan de grond te zetten. "Dat bewijst dat onze setup van zijn fiets in orde is."

IDEALE SETUP

Raybar springt van Koppenberg af
  donderdag 2 april 2026 @ 20:54:58 #262
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220495409
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 20:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
Op de Koppenberg hoefde Evenepoel geen voet aan de grond te zetten. "Dat bewijst dat onze setup van zijn fiets in orde is."

IDEALE SETUP

Raybar springt van Koppenberg af
Bij het inrijden viel alles.
  donderdag 2 april 2026 @ 21:06:45 #263
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220495497
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:16 schreef Dale__Cooper het volgende:

[ afbeelding ]
Ach België, waarom laten we ze een land zijn?
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_220495500
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 20:24 schreef wimderon het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Dit is wel weer peak Vlaanderen.

https://www.wielerflits.n(...)t-stop-gratis-taart/
Nog gewoon dezelfde bakker als vorig jaar, toen maakte WOUT er wel gebruik van.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_220495704
Present!
  Moderator donderdag 2 april 2026 @ 21:43:55 #266
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_220495708
PRESENT
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_220495709
Tadej!!
  donderdag 2 april 2026 @ 21:44:15 #268
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_220495711
Gilbert is tegenwoordig een louche autohandelaar.
pi_220495712
Pogacar jawel
pi_220495716
Brent Van Moer jawel
pi_220495721
Krijgen we een Merckx vergelijking?
pi_220495722
LanaGodin
pi_220495723
Dit kan alleen maar tegenvallen na gisteren.
Album top 100 2024
pi_220495725
Oh, Tadej is er wel.
pi_220495726
Ik kijk nu ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')