Bron: https://www.bnr.nl/nieuws(...)chen-aan-de-laadpaalquote:Nu de prijzen van olie en gas blijven stijgen, zoeken steeds meer mensen naar alternatieven. Vooral de belangstelling voor zonnepanelen, warmtepompen, thuisbatterijen en elektrische auto’s is sterk toegenomen, melden verkopers en installateurs aan Trouw. Ook Olof van der Gaag, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie (NVDE), ziet de grote belangstelling voor verduurzaming. ‘Het is huilen bij de pomp, maar lachen aan de laadpaal.’
Volgens Van der Graag kan de sector die toegenomen vraag op dit moment opvallend goed aan. 'Dat komt doordat er twee jaar lang sprake is geweest van een krimp in de markt en daardoor hadden verschillende bedrijven het juist zwaar.'
Hij legt uit dat er tijdens het begin van de oorlog in Oekraïne een soortgelijk beeld ontstond. 'De vraag naar verduurzaming nam enorm toe, maar dat kon de sector nauwelijks bijbenen en er ontstonden flinke wachtlijsten.' Doordat de uitvoeringscapaciteit nu 'op orde is' kunnen mensen en bedrijven op dit moment goed geholpen worden.
Tegelijkertijd erkent hij dat zulke schommelingen lastig zijn voor bedrijven in de sector. 'Het is lastig om als bedrijf in te spelen op het feit dat ineens je vraag verdubbelt en het een paar maanden later weer halveert.' Zo volgde er ook tijdens het begin van de oorlog in Oekraïne een snelle daling naar verduurzaming toen de gasprijs weer daalde. 'Mensen reageren sterk op prijsprikkels.'
Van der Gaag wijst erop dat elektriciteit weliswaar steeds vaker groen wordt opgewekt, maar nog deels afhankelijk is van gascentrales. Hij legt uit dat elektriciteit midden op de dag goedkoper is dan 'zeker als het waait', maar ook doordat er veel zon is. 's Avonds vallen we vooral terug op de kolen- en gascentrales, waardoor de stroomprijzen veel hoger zijn.' Hij legt dan ook uit dat mensen die slim kunnen laden heel goedkoop uit kunnen zijn.
Maatregelen
Wat betreft overheidsmaatregelen vindt Van der Gaag dat het kabinet moet inzetten op gerichte steun voor verduurzaming. 'Momenteel kan je veel geld besparen met een warmtepomp of een elektrische auto, maar mensen moeten hulp krijgen om de overstap te maken.' Van der Gaag pleit dan ook voor een subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto's. 'We zijn het met het kabinet eens om niet iedereen te gaan subsidiëren aan de pomp, want dat kost miljarden en die zijn er niet', zegt hij. 'Maar we pleiten voor hele gerichte maatregelen die ook een structurele oplossing zijn.'
Zonnepanelen, accu's en EV zelf betaald. Niet om er aan te verdienen maar als hobby.quote:Op woensdag 1 april 2026 10:19 schreef SebbeSwensje het volgende:
Wie heeft hier de meeste zonnepanelen en verdient het meeste aan de elektrische leaseauto? Daarom ben ik hier, maar deze informatie lijkt te ontbreken.
Heb je je ook al aangemeld voor de ERE's?quote:Op woensdag 1 april 2026 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zonnepanelen, accu's en EV zelf betaald. Niet om er aan te verdienen maar als hobby.
Op dit moment een fijne hobby.
Stroom duurder maken zal in ieder geval geen optie zijn, stroom is stroom en dan zou stroom voor iedereen duurder worden, ook voor huishoudens zonder EV. Je kan desnoods met een "granny charger" laden, stroom is er altjd.quote:Op woensdag 1 april 2026 11:17 schreef nattermann het volgende:
Vroeg of laat komt er ook een einde aan het lachen bij de laadpaal. De gemiste accijnsinkomsten zullen toch ergens vandaan moeten komen, ik denk dat EV-rijders vanzelf aan de beurt komen.
Nee, ik heb geen gecertificeerde MID‑meter, rij daarnaast niet heel veel en vind het ook een beetje onzin.quote:Op woensdag 1 april 2026 11:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Heb je je ook al aangemeld voor de ERE's?
Naja, wat heet lucratief, nou ja, als ik kijk naar hoeveel ik heb geladen vorig jaar, en ik tel daar zo'n 2000 kWh bij voor de 2e auto, dan kom ik toch op 5600 kWh, x 12ct (zeggen ze nu), maakt toch zo'n ¤ 672 euro, daar gaat dan 19% commissie vanaf, maar dan zit ik nog steeds op zo'n ¤ 544. Voor helemaal níks doen anders dan thuis laden. Dat vind ik wel de moeite op zich.quote:Op woensdag 1 april 2026 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, ik heb geen gecertificeerde MID‑meter, rij daarnaast niet heel veel en vind het ook een beetje onzin.
Dus ik sla dat over.
Maar het kan lucratief zijn.
Klopt. Je geeft wel je data weg maar dat is dan niet anders.quote:Op woensdag 1 april 2026 11:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Naja, wat heet lucratief, nou ja, als ik kijk naar hoeveel ik heb geladen vorig jaar, en ik tel daar zo'n 2000 kWh bij voor de 2e auto, dan kom ik toch op 5600 kWh, x 12ct (zeggen ze nu), maakt toch zo'n ¤ 672 euro, daar gaat dan 19% commissie vanaf, maar dan zit ik nog steeds op zo'n ¤ 544. Voor helemaal níks doen anders dan thuis laden. Dat vind ik wel de moeite op zich.
Ja, hoeveel ik geladen heb, maar dat gaf ik toch al weg want werkgever betaald dat he, dus die informatie staat tóch al op een portal ergens.quote:Op woensdag 1 april 2026 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt. Je geeft wel je data weg maar dat is dan niet anders.
Dit jaar en afgelopen jaar zou het voor mij wel interessant zijn, ik rij nu wat meer dan gemiddeld omdat ik aan het klussen ben in de "nieuwe" woning en veel ritjes maak. Maar na dit jaar zit ik weer op ~10.000km per jaar.
De overheid lacht zich momenteel kapot met die hoge brandstofprijzen, die denken 'graaien maar'. Ik hoop dus ook dat mensen massaal brandstof blijven tanken, en vooral niét elektrisch gaan rijden. Dat is prima voor de mensen die wél elektrisch rijden, en de mensen die (claimen) heel graag brandstof willen (blijven) rijden hebben daar ook 0 issues mee, dus dat is een win-win.quote:Op woensdag 1 april 2026 11:57 schreef suijkerbuijk het volgende:
Electrische wagens komen van zelf aan de Beurt.
Mega wegenbelasting die gaat gewoon omhoog.
Daarna komt van zelf electrische registratie systeem wat jouw auto gaat laden. (Je kan ze uitlezen) Waar je extra belasting moet gaan betalen.
Bpm zal van zelf hoger gaan worden .
Kwestie van tijd .
Zeker als dadelijk geen inkomsten komt van brandstof.
Gaat de overheid gewoon de electrische wagen maximaal belasten .
Elektrisch rijden is onbetaalbaar voor het merendeel van de Nederlanders dus je kan je geluk niet op!quote:Op woensdag 1 april 2026 17:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De overheid lacht zich momenteel kapot met die hoge brandstofprijzen, die denken 'graaien maar'. Ik hoop dus ook dat mensen massaal brandstof blijven tanken, en vooral niét elektrisch gaan rijden. Dat is prima voor de mensen die wél elektrisch rijden, en de mensen die (claimen) heel graag brandstof willen (blijven) rijden hebben daar ook 0 issues mee, dus dat is een win-win.
Ik zal wel moeten aangezien ik geen electrische wagen kan betalen.quote:Op woensdag 1 april 2026 17:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De overheid lacht zich momenteel kapot met die hoge brandstofprijzen, die denken 'graaien maar'. Ik hoop dus ook dat mensen massaal brandstof blijven tanken, en vooral niét elektrisch gaan rijden. Dat is prima voor de mensen die wél elektrisch rijden, en de mensen die (claimen) heel graag brandstof willen (blijven) rijden hebben daar ook 0 issues mee, dus dat is een win-win.
Als ik zie dat de gemiddelde tweede hands auto in 2025 iets van 24.000 euro kost, dan vraag ik mij af hoe je tot die conclusie komt? Zelfs voor fors minder kun je genoeg elektrische auto's vinden.quote:Op woensdag 1 april 2026 17:15 schreef tralalala het volgende:
[..]
Elektrisch rijden is onbetaalbaar voor het merendeel van de Nederlanders dus je kan je geluk niet op!
Elektriciteit wordt al zwaarder belast dan benzine en diesel. De belasting op elektriciteit weer verhogen zal er alleen maar toe leiden dat er nog meer zonnepanelen en thuisaccu's komen die de overheidsinkomsten drukken.quote:Op woensdag 1 april 2026 11:17 schreef nattermann het volgende:
Vroeg of laat komt er ook een einde aan het lachen bij de laadpaal. De gemiste accijnsinkomsten zullen toch ergens vandaan moeten komen, ik denk dat EV-rijders vanzelf aan de beurt komen.
Verklaar "onbetaalbaar" en "merendeel".quote:Op woensdag 1 april 2026 17:15 schreef tralalala het volgende:
[..]
Elektrisch rijden is onbetaalbaar voor het merendeel van de Nederlanders dus je kan je geluk niet op!
Dit is wat ik al heel lang roep. Een dankbaar rookgordijntje is dat een EV 'te duur' is. Maar als een EV 'te duur' is, omdat je die niet kunt krijgen voor pak 'm beet < 10k, dan is dat schijnbaar je budget. Dan is om het even welke andere auto die 10k of duurder is óók niet kopen want dat budget is er dan niet. Dan is het issue niet 'te duur', dan is het issue 'te weinig budget' voor een auto in die prijscategorie.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Verklaar "onbetaalbaar" en "merendeel".
Voor tussen de 10.000 en 15.000 euro koop je anno 2026 een prima tweedehands EV. Die onderaan de streep per kilometer goedkoper is dan een benzine auto als je meer dan 10.000km per jaar rijdt. Bij weinig kilometers levert een EV ook niet of nauwelijks voordeel op door het hogere gewicht en de daarmee samenhangende hoge motorrijtuigenbelasting.
Ongeveer de helft van de Nederlanders heeft een budget van meer dan 10.000 euro voor een tweedehands auto.
Dit dus, de overheid zorgt wel dat ze aan hun centen komen.quote:Op woensdag 1 april 2026 11:17 schreef nattermann het volgende:
Ga je verhuizen?quote:Op woensdag 1 april 2026 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt. Je geeft wel je data weg maar dat is dan niet anders.
Dit jaar en afgelopen jaar zou het voor mij wel interessant zijn, ik rij nu wat meer dan gemiddeld omdat ik aan het klussen ben in de "nieuwe" woning en veel ritjes maak. Maar na dit jaar zit ik weer op ~10.000km per jaar.
Tegen die tijd is welgesteld Nederland al miljarden meer waard. Dus die lachen hoe dan ook in hun vuistje.quote:Op woensdag 1 april 2026 11:17 schreef nattermann het volgende:
Maar het is nooit té laat.quote:Op donderdag 2 april 2026 10:27 schreef bianconeri het volgende:
Als je nu nog niet over was naar zonnepanelen en warmtepomp (indien je huis er klaar voor is) dan ben je ook wel heel erg laat bij het feestje.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |