abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 maart 2026 @ 13:20:27 #1
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220435895
quote:
Scholen zijn dure wegwerpboeken zat en kiezen massaal voor nieuwe uitgever

Scholen sluiten zich massaal aan bij de nieuwe coöperatieve schoolboekenuitgever Neon. Ze willen zo meer grip krijgen op de prijs, kwaliteit en duurzaamheid van schoolboeken. Bijna 1400 scholen met ruim 650.000 leerlingen zijn al lid, een kwart van het totale aantal leerlingen op basis- en middelbare scholen.

Die belangstelling vergroot de druk op bestaande uitgevers om verbeteringen door te voeren. Scholen hebben al jarenlang veel kritiek op de uitgevers. Inmiddels lopen er twee onderzoeken naar marktwerking in de sector. De staatssecretaris dreigde recent met ingrijpen.

En dat leidt tot beweging bij de uitgevers, zien de schoolbesturen, verenigd in de PO-Raad en VO-Raad. Ze zijn "kritischer op het eigen aanbod" en hebben een "voorzichtig andere houding richting scholen". "We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de komst van Neon in positieve zin bijdraagt aan deze veranderende houding", aldus de VO-Raad. Bron
Jarenlang heeft de heilige markt er een winstmaximaliserend potje van gemaakt waarbij scholen aan langlopende contracten werden gebonden en weinig invloed op de inhoud.

Zelf ben ik al jaren actief in het onderwijs als docent natuurkunde. Er was weinig keus in methodes. Het meest aansprekende deel was nog het informatieve deel, maar over de verwerking ben ik al jaren ontevreden. Vaak zijn het weinig zinvolle vragen die ook niet echt een vaardigheid of kennis inslijpen. In de praktijk vul ik al jaren de methode aan met zelfgemaakte oefenbladen die vervolgens ook weer uitgeprint moeten worden.

Daarnaast helpen al die werkboeken niet bij het structureren van de gedachten van de leerlingen, want alles staat al op voorgedrukte regeltjes en ze noteren zo min mogelijk.
Het zelf indelen van het schrift en stapsgewijs een probleem 'aanvallen' is veel efficiënter. Ik juich dit initiatief, dat bijna de vorm van een coöperatie heeft dan ook toe.

Tegelijk denk ik dat het ministerie van Onderwijs nog veel meer kan bezuinigen op andere zaken die nu 'aan de markt' worden overgelaten, zoals alle digitale bijlesmethodes bij particuliere partijen, maar ook met de registratiesoftware zoals magister. Ik kan me niet voorstellen dat die niet vanuit een coöperatief initiatief beter en goedkoper kunnen worden uitgerold.
Life is what you make it.
pi_220438202
Petje af. Het aanpakken van een neoliberale vrije markt waarin extreem winstbejag centraal staat, ten koste van alles en iedereen en ten gunste van een kleine groep rijken, verdient alle lof.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')