abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220427415
Hoihoi,

Korte vraag (met intro):

Ik werk (vrijwillig) bij een koffietent. Laagdrempelig, goedkoop.. dus 90% van de bezoekers valt onder 'de onderkant van de samenleving'. Dat vind ik persoonlijk leuk, want deze groep heeft mijns inziens te weinig 'leuke dingen'.

We zijn dus een beetje een 'aparte mensen magneet'. Dat weten vaste gasten ook wel, dus die weten ook wel dat ze niet hun telefoon op tafel moeten leggen als er iemand op het terras zit die ze niet kennen, zeg maar.

De sfeer is doorgaans heel gemoedelijk, er ontstaan echt oprechte vriendschappen.

Nu zat er van de week een oudere (hij zei dat 'ie 70+ was) meneer op het terras. Praatgraag, enorm extravert. Dus ik heb 'm lekker laten kletsen met anderen, zodat ik even kon poetsen (op gehoorafstand).

Een van mijn vaste gasten is een vader met dochter (net 3). Zij zaten op een bankje naast Praatgraag, terwijl Praatgraag een monoloog begon over de historie van nabijgelegen standbeeld. Leuk verhaal. Nadat zijn verhaal klaar was, haalde hij een boek uit zijn tas met vergelijkbare verhalen uit de stad. Gaf deze aan kindje, kindje blij want gratis cadeau.

Nu het ding waar ik mee zit:
Als dank voor het boek, zei vader: "Zeg je dankjewel voor het boek?", waarop kind naar Praatgraag liep, "dankjewel" mompelde en met lichte tegenzin haar armen uitstak voor een omhelzing (schijnbaar is 'dankjewel' in hun gezin gelijk aan 'een knuffel geven').
Praatgraag nam deze uitnodiging aan en knuffelde terug.

Ik zag dit vanuit mijn ooghoek gebeuren en dacht: "Moet ik hier nou iets mee?"
En uiteraard was ik te sloom, iedereen vertrok hierna naar huis.

Ik overweeg nu een briefje aan die vader te schrijven, met als strekking: 'misschien was dit niet zo handig, zo'n vreemde meneer die je kind knuffelt' en dat briefje volgende keer toestoppen zodat kind deze 'kritiek' niet meekrijgt'.

Vraag: stel dat dit jouw kind was, wat is dan een acceptabele manier om van een (vrijwillige) koffietent-uitbater te horen 'sorry dat ik niet ingreep toen een vreemde meneer je kind knuffelde'? Of is dat helemaal niet aan mij? Vader zat er immers vlak naast..? Klinkt zo'n briefje misschien als kritiek op de opvoeding?

(Autistisch, niet zo handig met interpersoonlijk gedoe en grenzen opmerken/bewaken)
pi_220427437
Dit is voor de vader, niet voor jou. Als je je hier in gaat mengen haal je je meer op de hals dan er aan de hand was.

Het is wat ongewoon misschien, maar een onschuldige praatgrage oude man die een knuffel krijgt van een kind, daar is niet zo veel aan de hand, toch? Het kind vond het misschien niet zo leuk even, dat is dus iets voor de vader om bij stil te staan, maar laten we dingen niet te groot maken.

Overigens vind ik dat je een kind van drie niet moet dwingen dankjewel te zeggen. Je moet een kind van drie het goede voorbeeld geven door het mee te nemen als je namens het kind dankjewel gaat zeggen. Dan leert zo'n kind veel makkelijker wat sociaal wenselijk is zonder dat het in de broek hoeft te schijten van angst.
-nee-
pi_220427444
Gewoon lekker laten gaan man. Geen gezeur om niks gaan maken. Als die vader dit niet fijn had gevonden had ie zelf wel wat gezegd. Totaal niet jouw verantwoordelijkheid
pi_220427448
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 12:48 schreef User16909 het volgende:
Of is dat helemaal niet aan mij?
Dit. Niet mee bemoeien, het is niet alsof Praatgraag kinderen knuffelt als de ouders er niet bij zijn.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_220429139
Jeetje zeg, iemand die een kind knuffelt, ook nog eens in het bijzijn van diens ouder, hoe dúrft 'ie.... Het moet niet gekker worden, hoor.
pi_220430099
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:19 schreef DjVero het volgende:
Jeetje zeg, iemand die een kind knuffelt, ook nog eens in het bijzijn van diens ouder, hoe dúrft 'ie.... Het moet niet gekker worden, hoor.
Dat vind ik best apart, ja, want een kind (zelfs als ze pas drie jaar oud zijn) zou volgens mij wel zelf inspraak moeten (kunnen) hebben of ze een volwassene wíllen knuffelen. Ik ga de eerstvolgende keer dat ik haar zie bewust "wil je een high five?" vragen als ze een bedankje/compliment verdient. Even subtiel bij vader 'consent is valid' aanleren ;)

Maar hem er verder niet over lastigvallen is misschien wel beste.

Mijn autistische hoofd vindt gerechtigheid gewoon belangrijker dan vriendelijkheid. Is wel weer duidelijk ;)
  woensdag 25 maart 2026 @ 19:09:46 #7
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_220430240
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 18:50 schreef User16909 het volgende:

[..]
Dat vind ik best apart, ja, want een kind (zelfs als ze pas drie jaar oud zijn) zou volgens mij wel zelf inspraak moeten (kunnen) hebben of ze een volwassene wíllen knuffelen. Ik ga de eerstvolgende keer dat ik haar zie bewust "wil je een high five?" vragen als ze een bedankje/compliment verdient. Even subtiel bij vader 'consent is valid' aanleren ;)

Mijn autistische hoofd vindt gerechtigheid gewoon belangrijker dan vriendelijkheid. Is wel weer duidelijk ;)
:?

Er is niets mis met een spontane knuffel, ook niet voor een kind van drie.
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
  woensdag 25 maart 2026 @ 19:13:49 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220430279
Maar het kindje stak toch zelf haar armpjes uit? Ik denk dat Praatgraag dacht dat hij haar zou kwetsen als hij het niet zou terugdoen.

Niet iets over zeggen wmb iig, vader zat erbij, jij zoekt hier veel te veel in. Daar iets over zeggen maakt het onnodig veel zwaarder dan het (volgens mij, op basis van wat jij schrijft) was.
pi_220430330
quote:

[..]

Een kind van drie moet gewoon de wereld (leren) ontdekken en daar hoort ook interactie met wildvreemden bij. Het is niet verkeerd om ze daarvoor uit de comfortzone te drukken.

Dat heeft niks met gerechtigheid te maken, maar met opvoeding.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_220431644
quote:

Gerechtigheid? Er is helemaal niks gebeurd en je doet alsof Praatgraag zat te tongen met dit kind!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Moderator woensdag 25 maart 2026 @ 22:00:46 #11
236264 crew  capricia
pi_220431666
Wouw. Waarom meteen die argwaan en denken in termen van gerechtigheid?

Wat je beschrijft is totaal normaal voor een kind van 3.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220431672
Niet jouw kind, niet jouw opvoeding, niet mee bemoeien.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_220431726
Helder. Dank, allen! ^O^

Mag wel een slotje op :)
pi_220432391
Ik zou mijn kind nooit opdracht geven iemand te knuffelen. Dat is aan het kind zelf. Dat staat helemaal los van beleefd dankjewel zeggen, natuurlijk. Ik denk dat ik wel de vraag van TS snap, het kind oogde ongemakkelijk. Dat kan in the eye of the beholder zijn geweest, of daadwerkelijk zo. TS, ik vind het goed dat je stilstaat bij het mogelijke ongemak van het kind. Ik hoop dat de vader dat ook doet. Waarschijnlijk is dat ook zo, maar buiten beeld van TS.

Maar, verder ben ik het eens met de anderen. Maak het niet groter dan het was. En nee, ik zou het laten gaan en hierover niets tegen vader zeggen.
pi_220433656
Ik denk dat het aanleren van 'nee is ook een antwoord' iets is wat ikzelf heb gemist als (assigned female at birth) kind. Meisjes worden, ook in 2026, geacht lief en aardig te zijn.

Woke mening? Nah.. deze mening is al ruim 40 jaar oud :)

(Kan goed zijn dat kind in kwestie oprecht lief en aardig ís, trouwens..)
Mon 'en!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')